یک کارشناس ارشد نفت و انرژی گفت: ایران در حوزه فناوری نفت از جهان عقب است و قراردادها باید هوشمندانه و با رعایت منافع ملی بسته شود.
کد خبر: ۴۵۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸ 11 July 2017
میرسعید صفوی در تحلیل قراردادهای نفتی دولت اظهار کرد: قراردادهای میادین نفتی از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده؛ زیرا ممکن است که عمر یک میدان گازی به یک قرن برسد.
 
وی ادامه داد: نگهداشت ثابت تولید ازجمله سیاست‌های مهم در میادین نفتی است و باید در فهرست سیاست‌های مهم قرار گیرد تا حداکثر توان برداشت را داشته باشد.
 
این کارشناس ارشد نفت و انرژی با تأکید بر اینکه ایران در پارس جنوبی سهم مشترک با شرکت‌های خارجی دارد، تصریح کرد: طی ۱۵ سال گذشته در این حوزه تلاش‌های زیادی صورت گرفته و امروز ایران به قطر رسیده است.
 
صفوی با اشاره به اینکه بهترین نوع قرارداد در حوزه میادین نفتی برداشت مشترک است، اضافه کرد: این قراردادها در برخی موارد چند ساله است و شرکت‌ها طی این مدت، برداشت‌های خود را انجام می‌دهند و این نوع قراردادها را در آسیای میانه و کشورهای مشترک‌المنافع شاهد هستیم.
 
وی نفت و اورانیوم را ازجمله منابع مهم کشور دانست و با بیان اینکه قراردادهای جدید در حوزه میادین نفتی ضعف‌های گذشته را پوشانده، افزود: شرکت پتروپارس ازجمله شرکت‌های داخلی سهام‌دار در این حوزه است.
 
کارشناس ارشد نفت و انرژی، فاز ۱۱ پارس جنوبی و منافع آن را متعلق به ایران دانست و تأکید کرد: قراردادها تنها در بحث فروش تولیدات میادین نفتی بوده و این نوع اقدام به معنای سرمایه‌گذاری است.
 
صفوی در واکنش به عدم وجود تعادل بین سهام ایران با شرکت‌های خارجی به‌طور مثال در قرارداد توتال، تزریق تکنولوژی روز جهان به کشور را هزینه‌بر دانست و تصریح کرد: باید بپذیریم در حوزه فناوری در این بخش عقب هستیم.
 
وی با بیان اینکه قراردادها باید هوشمندانه بسته شود، اظهار کرد: باید منافع ملی را در بستن چنین قراردادهایی در نظر گرفت.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار