مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدایت تحصیلی چندوجهی است و آن را در آموزش و پرورش مدیریت می‌کنیم عنوان کرد: شورای اشتغال باید نیاز بازار کار را اعلام و به ما ابلاغ کند که ما چنین چیزی نداریم و جای اطلس جامع مشاغل در اینجا خالی است.
کد خبر: ۴۵۹۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴ 15 July 2017
عظیم محبی پیرامون  هدایت تحصیلی در دوران مدرسه و سازوکار آن اظهار کرد: موضوع هدایت تحصیلی را اگر با انتخاب رشته برابر بدانیم دچار خطای استراتژیک شده‌ایم. انتخاب رشته نتیجه فرآیند هدایت تحصیلی است.

وی افزود:  اگر هدایت تحصیلی را برای پایه نهم و صرفا برای دو ماه در نظر بگیریم اصل هدایت تحصیلی را دچار چالش کردیم. هدایت تحصیلی باید از کلاس اول ابتدایی شروع شود.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدایت تحصیلی در هم تنیده است و کل دروسی که دانش آموزان از ابتدا می‌آموزند را در برمی‌گیرد گفت: البته این فرآیند وجود دارد، ولی در نهایت در انتهای متوسطه اول نمود عینی پیدا می کند. ضمن آنکه درس کاروفناوری  برای پایه ششم و متوسطه اول پیش بینی شده است و دانش آموزان را از طریق این درس با هدایت تحصیلی آشنا می‌کنیم.

محبی ادامه داد: هدایت تحصیلی دارای چهار ملاک است که اولین آن نیازهای شغلی کشور است که از آن تحت عنوان سیاست های توسعه‌ای یاد می‌شود. استعداد، رغبت و امکانات مناطق نیز سه ملاک بعدی هستند. 

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی چندوجهی است و آن را در آموزش و پرورش مدیریت می‌کنیم عنوان کرد: شورای اشتغال باید نیاز بازار کار را اعلام و به ما ابلاغ کند که ما چنین چیزی نداریم و جای اطلس جامع مشاغل در اینجا خالی است. به همین خاطر خودمان با توجه به برداشتی که از سیاست‌های کلی داشتیم عمل کردیم و آن را در سه سال اخیر پیاده کردیم. از سوی دیگر باید در نظر داشت که استخدام در کشور کاهش پیدا کرده است و فارغ التحصیلان دانشگاهی مهارت لازم را برای ورود به کسب و کار ندارند و برخی از آنها پس از دانشگاه به سازمان فنی و حرفه‌ای می روند تا مهارتی بیاموزند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش افزود: در درجه اول مهم است که مخاطبانمان را آگاه کنیم. اولین عامل در انتخاب شغل مناسب کسب آگاهی و تحلیل مشاغل کشور است. همینجاست که ماهیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشخص می‌شود و برای پیدا کردن شغل مناسب، رشته‌های فنی و کاردانش بهتر هستند.

محبی ادامه داد: در مجموع 37 درصد کل دانش آموزان وارد فنی و حرفه‌ای و کاردانش و 63 درصد دانش آموزان وارد رشته‌های نظری می‌شوند. از این تعداد میزان ورودی به رشته ریاضی فیزیک حدود 12 درصد، علوم تجربی حدود 30 درصد و علوم انسانی حدود 20  درصد و علوم معارف زیر یک درصد است.

وی درباره راهکار حل  مشکل ورود انبوه دانش آموزان به رشته علوم تجربی گفت: اگر فردا دولت اعلام کند بخش صنعت کلیه تجهیزات هنرستان‌ها را نوسازی می‌کند و بعد قرار است دانش‌آموزان در کارخانه‌ها مشغول شوند، بخش زیادی از افراد وارد رشته‌های فنی و حرفه‌ای می‌شوند. در واقع اگر  هنرستان‌ها را تجهیز و شاغل شدن هنرآموزان را پس از فارغ التحصیلی تضمین کنیم، اتفاقات خوبی رقم می‌خورد. 

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش درباره مصوبات مجلس شورای اسلامی برای توسعه متوازن و گسترش رشته های فنی عنوان کرد: ما احکام تکلیفی نمی‌خواهیم  بلکه احکام الزامی نیاز داریم. باید بخش صنعت پشتیبانی کند، البته از سوی دیگر تبلیغات صداوسیما برای کلاسهای کنکور و اصرار به برخی رشته‌ها نیز بی تاثیر نیست.

محبی در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: سال گذشته که قرار شد هدایت تحصیلی پس از 22 سال به متوسطه اول بازگردد تلاش کردیم کاری علمی را طراحی کنیم، اما در حین اجرا مشکلاتی بوجود آمد. امسال هدایت تحصیلی 100 درصد در اختیار دانش آموز است زیرا خودش درس خوانده و نمراتی کسب کرده و در تست‌های استعداد سنجی شرکت کرده است بنابراین ایده آل این است که دانش آموز همان اولویت اول توصیه نامه را انتخاب کند، اگر نه بر اساس همان عملکرد و کف نمراتش وارد رشته‌ای دیگر می‌شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار