وزیر بهداشت با بیان اینکه بیمه‌ها در بحث پرداخت نکردن مطالبات بیمارستان‌ها به نوعی گروکشی کردند، گفت: دو مشکل عمده حوزه سلامت تولیت یکپارچه و ایجاد منابع پایدار است.
کد خبر: ۴۵۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶ 15 July 2017
دکتر سید حسن هاشمی در همایش معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه در دولت یازدهم، دکتر روحانی و همکاران دولت، مجلس و دستگاه‌هایی که با سلامت مردم سر و کار دارند قدم‌های موثری برداشتند، گفت: بر این اساس در جهت کاهش هزینه‌های درمان احترام بیشتر به مردم در مراجعه به مراکز درمانی، توسعه خدمات و تخت‌های بیمارستان و افزایش دسترسی اتفاق افتاد و رویکردمان هم در همه این برنامه‌ها مناطق محروم و شهرهای مرزی بود. در عین حال هدفگیری‌های جزئی مانند ترویج زایمان طبیعی نیز انجام شد؛ به طوریکه 2000 واحد تک نفره زایمان ساخته شد و یک میلیون و 600 هزار زایمان طبیعی انجام گرفت و شاهد کاهش آمار سزارین بودیم.

وی افزود: همچنین کار ویژه در حوزه سکته‌های مغزی و قلبی آغاز شد که امیدواریم ادامه یابد؛ چرا که برنامه‌ای که در آمریکا و اروپا اجرا می‌شود و در کشورهای منطقه مشابه آن را نداریم، البته هنوز پوشش این برنامه کامل نیست و 54 بیمارستان در 24 شهر سکته‌های قلبی و 55 بیمارستان در 25 شهر سکته‌های مغزی را پوشش می‌دهند.

وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از اقدامات ارزشمند در حوزه درمان توسعه تخت‌های ویژه بود؛ چرا که مردم همیشه گرفتار آن بودند، در این دوره بالغ بر یک چهارم تخت‌های ویژه موجود به تعداد تخت‌های ویژه اضافه شد. همچنین راه‌اندازی 25 هزار تخت بیمارستانی و تجهیز و بهره‌برداری از آنها که کار بسیار دشواری بود نیز انجام گرفت.

هاشمی با بیان اینکه اداره بیمارستان‌ها بسیار مشکل است، گفت: به عنوان مثال ما باید برای بالغ بر 420 شهر کشور جراح مغز داشته باشیم. این در حالیست که سالانه 60 نفر در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند. در سایر تخصص‌ها و فوق تخصص‌ها نیز کمبودهایی را داریم، یعنی تقاضا زیاد و تعداد فارغ التحصیلان کم است. بر این اساس اداره این مراکز بسیار سخت است و از همه معاونین درمان سپاسگذارم که توانستند بخشی از درد مردم را کاهش دهند.

هاشمی تصریح کرد: ما برای ادامه این مسیر دو مشکل عمده داریم که از روز اول درباره آنها صحبت می‌کردیم و تصور می‌شد در طی مسیر حل شود، اما نه تنها حل نشده‌اند بلکه مهم‌ترین تهدید برای خدمات بهداشت و درمانی به شمار می‌آیند و این مسائل تولیت سلامت و بحث منابع این حوزه است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه تولیت و مدیریت یکپارچه در حوزه سلامت مشکل داریم. به عنوان مثال در بخش بهداشت مشکل‌مان با سایر دستگاه‌ها اعم از وزارت صنعت، معدن تجارت، جهاد کشاورزی، وزارت نفت و نیرو و ... است چرا که آنها با غذا، آب و سلامت مردم ارتباط دارند. یعنی کسانی که بیماری‌ها را تولید می‌کنند و یا می‌توانند مانع ورود آنها شوند، در حوزه بهداشت جزو شرکای ما به حساب می‌آیند، اما ما کمترین تاثیر را در برنامه‌های آنها داریم. بنابراین مجلس و دولت باید به این موضوع توجه بیشتری نشان دهند. متاسفانه می‌بینیم که اتوبان می‌سازند اما دریغ از پیش بینی یک پایگاه اروژانس برای آن. مسکن مهر ساخته می‌شود اما حتی یک مرکز درمانی یا بیمارستان برای آن در نظر نمی‌گیرند. بنابراین مهم است که سایر دستگاه‌ها با حوزه سلامت همراه بوده و مدیریت سلامت یکپارچه باشد.

هاشمی ادامه داد: در حوزه درمان تبعات عدم یکپارچه بودن تولیت، اسفناک‌تر است؛ چرا که ما نتوانستیم طبق قانون صندوق‌های بیمه را تجمیع کنیم و حتی در برخی موارد همراهی آنها را هم نداشتیم، مانند سازمان تامین اجتماعی که حق بیمه را دریافت کرده اما 10 ماه است که معوقاتش عقب مانده است. جالب است که هر ماه می‌تواند برای بیمه بازنشستگی و ... پول پرداخت کند، این درحالیست که مطالبات بیمارستان‌ها در مقابل این پرداخت‌ها عددی نبود.

هاشمی تصریح کرد: عدم پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها نوعی گروکشی بود و آنها گفتند چون دولت طلب ما را نداده، ما هم مطالبات بیمارستان‌ها را پرداخت نمی‌کنیم. این در حالیست که ما در حوزه سلامت با فرد فرد مردم سر و کار داریم و نزدیک به 10 ماه است که مطالبات‌مان را پرداخت نکردیم. در عین حال تعداد زیادی از بیمارستان‌ها در کشور در اختیار شرکای ما مانند سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، بنیاد شهید و ... هستند و اگر تولیت یکپارچه نباشد هر یک از اینها مسیر دلخواه خودشان را دنبال می‌کنند که به نفع تصمیم سازی‌ها نیست.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار