معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه متاسفانه هدایت تحصیلی در سال گذشته بحرانی سیاسی شد گفت: بزرگترین مشکل این است که آموزش و پرورش ما سیاست زده است. هراتفاقی در آموزش و پرورش به جای آنکه به صورت کارشناسی بررسی شود، به بحرانی سیاسی تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۴۵۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷ 15 July 2017
مهدی فیض پیرامون هدایت تحصیلی در دوران مدرسه و سازوکار آن اظهار کرد: تحصیل تا پایه نهم برای همه دانش‌آموزان مشترک است و پس از آن بر اساس انتخابی که صورت می‌گیرد دانش‌آموزان در سه شاخه فنی و حرفه‌ای، کاردانش و نظری جدا و ادامه تحصیل می‌دهند.

وی افزود: شاخه فنی و حرفه‌ای حدود 50 رشته و شاخه کاردانش 150 رشته دارد. در شاخه نظری نیز چهار رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی را داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این تقسیم بندی سال‌هاست مبنای عمل قرار گرفته است گفت: مسیر شاخه نظری برای ورود به دانشگاه در نظر گرفته شده است و شاخه فنی و حرفه‌ای ترکیبی از مباحث تئوری و فنی است و  تلاش می‌کند دانش آموز را برای ورود به بازار کار آماده کند. انتظار می‌رود خروجی فنی و حرفه‌ای نیازی به اخذ مدرک دانشگاهی برای ورود به بازار کار نداشته باشد.

فیض افزود: از شاخه کاردانش انتظار بیشتر است زیرا تنوع رشته‌ها در آن بالاتر است و دروس عملی بیشتری دارد. البته قرار بوده که کارآموزی و کارورزی دانش آموز در این شاخه در طول سه سال تحصیل در بیرون از محیط مدرسه تحقق پیدا کند که چندان شاهد عملیاتی شدن آن نبودیم. 

وی با اشاره به اینکه بر اساس الگوی توسعه متوازن باید سهم 37 درصدی حضور دانش آموزان در فنی و حرفه‌ای به 47 درصد برسد عنوان کرد: در برنامه ششم آمده است که در هر سال افزایشی دو سه درصدی در  ورود به شاخه فنی رخ دهد که در طول پنج سال وضع موجود به وضع مطلوب برسد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره علت ایجاد تب رشته تجربی در جامعه عنوان کرد: واقعیت این است که علایق تحت تاثیر مسائل اجتماعی تغییر می‌کنند. علاقه بیش از حد انتظار به رشته علوم تجربی تحت تاثیر فضای جامعه، طرح تحول سلامت و حقوق بالای پزشکان است و جالب اینکه این موضوع در مناطق کمتر توسعه یافته پررنگ‌تر است و در برخی استان‌ها تا 70 درصد داوطلب علوم تجربی داشتیم.

فیض ادامه داد: خانواده‌ها تصور می‌کنند آینده کسی که پزشک شود، تضمین است. رویاهای آینده تحت تاثیر وضعیت موجود شکل می‌گیرند و چون این ذهنیت وجود دارد که حقوق کارمندان و پزشکان افزایش یافته این تقاضا بوجود آمده است. این در حالی است که از یک کلاس 30 نفره تجربی، فقط یک نفر می‌تواند در صندلی پزشکی دانشگاه دولتی و آزاد بنشیند.

وی درباره اظهارات سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس مبنی بر اینکه آموزش و پرورش باید درباره مسائلی چون هدایت تحصیلی با کمیسیون آموزش مجلس تعامل داشته باشد گفت: هدایت تحصیلی آنقدر کلان نبوده که آن را به مجلس ببریم و با کمیسیون تعامل کنیم و شان مجلس بالاتر است. هدایت تحصیلی مسئله ساده ای بود که با فضا سازی‌ها در سال گذشته به مسئله‌ای سیاسی تبدیل شد. عده ای می‌خواستند دکتر فانی را به لحاظ سیاسی زمین بزنند. صداوسیما هم آتش را شعله‌ورتر کرد و هدایت تحصیلی به یک بحران ملی تبدیل شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه علت اشکالات ایجاد شده این بود که شمار داوطلبان رشته تجربی بسیار بیش از ظرفیت موجود بود و ما در برخی استان ها علی رغم ظرفیت 30 درصدی، 70 درصد داوطلب تجربی داشتیم گفت: این مسئله‌ای نبود که نیاز به ورود مجلس داشته باشد ولی متاسفانه بحران سیاسی شد و به سطح وزیر و رییس جمهور هم کشید. متاسفانه بزرگترین مشکل این است که آموزش و پرورش ما سیاست زده است و هراتفاقی در آموزش و پرورش می‌افتد به بحران سیاسی تبدیل می‌شود، به جای آنکه به صورت کارشناسی بررسی شود.

فیض در برنامه تلویزیونی پرسشگر افزود: مجلس باید به مسائلی فراتر از این ها بیاندیشد و ورود کند.  آموزش و پرورش را به توسعه متوازن ملزم می‌کنند در حالی که دانشگاه‌ها و سایر نهادها نقشی در آن ندارد. نیازسنجی و فرایند معکوس لازم است که باید از دانشگاه شکل بگیرد. باید در آموزش عالی و بخش‌های دیگر توسعه متوازن رخ دهد ولی همه این فرایند حذف شده و به آموزش و پرورش منحصر شده است. سال گذشته در منگنه الگوی توسعه متوازن و علاقه دانش آموزان و خانواده گرفتار شدیم و آموزش و پرورش مقصر شناخته شد.

 وی با یادآوری اینکه سوابق تحصیلی 35 درصد، رغبت و استعداد 30 درصد، نظر دبیران 10 درصد، نظر مشاور 10 درصد، نظر دانش آموزان 10 درصد و نظر اولیاء 5 درصد در هدایت تحصیلی تاثیر دارد گفت: امسال دو فرم هدایت تحصیلی صادر می‌کنیم؛ فرم "شمار یک" توصیه نامه هدایت تحصیلی است و به دانش آموز می‌گوید 12 اولویت اولش چیست. برای وی چهار رشته نظری، چهار رشته فنی و چهار رشته کاردانش انتخاب می شود. فرم‌ها از  18 تیر ماه صادر شده است و منطقه به منطقه انجام می‌شود و این 12 اولویت در فرم توصیه نامه درج می شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار