نان از جمله مواد غذایی مصرف عمومی است که باید در همه مراحل تهیه و پخت، موارد بهداشتی آن رعایت شود زیرا بی توجهی به آن می تواند سلامت بخش زیادی از افراد یک جامعه را با تهدید جدی روبرو کند.
کد خبر: ۴۵۹۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳ 15 July 2017
به گزارش ایرنا،‌ مصرف این ماده غذایی در ایران زیاد است به همین دلیل چنانچه در تهیه و پخت آن موارد بهداشتی رعایت نشود به همان نسبت می تواند شمار بیماران را افزایش دهد و در نتیجه صدمات فراوانی به سیستم درمان کشور و شهروندان وارد کند.
تهیه و پخت این ماده غذایی پرمصرف، خود ضرورت هایی دارد که باید بطور دقیق به آن توجه کرد و در این بین آنچه بیش از همه اهمیت پیدا می کند نظارت بر فعالیت نانوایی ها برای رعایت این موارد است.
خیلی از معضلات جامعه بخاطر ناکارآمدی سیستم نظارتی بوقوع می پیوندد که یکی از این موارد می تواند سیستم نانوایی های شهر باشد. اما سیستم نظارت درصورتی مقتدر و قوی است که شهروندان در صورت مشاهده موردی، خیلی آسان بتوانند موضوع را به گوش ماموران برسانند و آنان نیز در اسرع وقت و بدون تاخیر و بروکراسی اداری رایج در محل حاضر شوند.
حالا من مواردی که در دو نانوایی یک محل مشاهده کردم را بازگو می کنم. روزانه نان مصرفی ما یک قرص (سنگگ و یا بربری) است در حالی که طی 10 ماه گذشته دستکم با دو مورد مساله غیر بهداشتی در همین نانوایی ها روبرو شده ام. خیلی از افراد مصرف روزانه نان آنان خیلی بالاتر از یک قرص است بنابراین چنین می توان نتیجه گیری کرد که آنان احتمالا به موارد بیشتری از این مساله برخورد کرده و یا می کنند.
خیلی از این مشاهدان و رعایت نکردن موارد بهداشتی به دلایلی که شاید تصور برخی افراد رسیدگی نکردن و اتلاف وقت باشد، به طرح شکایت منجر نمی شود و حداکثر به تذکر در حد همان نانوایی ختم شود و قاعدتا در پیشگیری موضوع تاثیری ندارد.
چند ماه قبل من در دو روز متوالی تکه های حل نشده از نمک را در یک سوم یک قرص نان بربری مشاهده کردم و همان موقع نیز یادداشتی تحت عنوان «نان های بیماری زا» نوشتم تا بیماری هایی که از مصرف زیاد نمک به انسان سرایت می کند را بازگو کنم.
اما اخیرا در نانوایی سنگگ همان محل تکه های بزرگی از نخ نایلونی حدود 20 سانتی متری حاصل از تخلیه آرد یک گونی مشاهده کردم که هنگام صرف همان قرض نان نمایان شد. البته این نخ بدون اینکه به صورت ظاهری در نان قابل رویت باشد پس از برش و هنگام مصرف آن، دیده شد.
وجود جسم خارجی در خمیر نان می تواند به عامل بیماری زا در بین مصرف کنندگان بدل شود و مصرف کنندگان را با دشواری های زیادی روبرو کند.
این مساله در حالی اتفاق افتاد که با صرف مقداری دیگری از نان متوجه شدم که طعم نان در قسمت دیگر متفاوت از جاهای دیگر است. این تفاوت طعم در حالی بود که اصلا در ظاهر نان هیچ تغییری قابل مشاهده نبود.
دلیل تغییر این طعم را هر چند تا حالا پیدا نکرده ام اما برخی افراد می گویند این تغییر به احتمال زیاد ناشی از استفاده باقی مانده خمیر روزهای قبل بوده که با خمیر تازه مخلوط شده و حالا طعم بخشی از نان با سایر قسمت های همان نان تغییر یافته است.
به هر حال مخلوط کردن خمیر روزهای قبلی با خمیر جدید که می تواند فاسد و غیر بهداشتی هم باشد سبب بیماری در افراد خواهد شد بنابراین هر روز قبل از شروع به کار نانوایی، وسایل تهیه خمیر باید به طور کامل پاک و تمیز شود تا خمیر روز قبل در آن باقی نباشد و نان بهداشتی در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.
رعایت بهداشت فردی و پوشیدن لباس های تمیز و پاک از دیگر موضوعات ضروری برای کارگران این واحدها است که کوتاهی و سهل انگاری در این زمینه مساوی با تهدید سلامت و بهداشت افراد جامعه خواهد بود.
با اینحال خیلی از نانوایی ها وسواس کمتری نسبت به تمیز و پاک کردن تنور نانوایی از خود نشان می دهند که سهل انگاری در این زمینه باعث می شود که هنگام قرار دادن خمیر داخل تنور، تکه هایی از آن از نان جدا شده و در داخل تنور باقی بماند که براثر حرارت زیاد سوخته و به حالت زغال در آید و جذب خمیر نان های بعد در تنور شود.
همه ما پس از تهیه نان از نانوایی این تکه های سیاه و سوخته را در قسمت پشت قرص نان مشاهده کرده ایم. این تکه های سوخته و زغالی می تواند عامل بسیاری از بیماری های گوارشی باشد که لازم است در این زمینه نانوایی ها مراقبت بیشتری کنند و روزانه دستکم یکبار تنور نانوایی را پاک و تمیز نمایند.
نانوایی مکانی است که محصولات آن به مصرف عمومی می رسد از این رو پاک و تمیز نگه داشتن این محل از ضروریات است. در این مکان همه کارگران و دست اندرکاران آن باید با لباس تمیز در محل کار حاضر شوند و این پاکیزکی نباید در هیچ حالتی کاهش یابد.
یکی از راهکارهای مهمی که می تواند وضعیت نانوایی ها را سروسرمان دهد بازدید سرزده و نظارت دائمی این مکان ها است. واحدهای ذیربط نظارت و بهداشت باید به طور مستمر از نانوایی ها بازدید کنند تا این مکان ها هر چه بیشتر به بهداشت نزدیک تر شوند.
رسیدگی سریع به گزارشات مردمی مساله دیگری است که باید در مدیریت این واحدها به آن توجه کرد. به نظر می رسد هنوز نظارت کافی بر کار نانوایی ها وجود ندارد چرا که مشکلات بهداشتی همچنان وجود دارد و سهل انگاری در این زمینه می تواند سلامت جامعه را با تهدیدهای جدی روبرو کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار