سومین جشنواره گیلاس شهرستان شمیرانات به شکرانه برداشت محصول گیلاس از باغات این شهرستان با حضور باغداران، مسئولان و مردم منطقه شمیرانات به مدت سه شب برگزارشد بود شب گذشته به کار خودپایان داد و اجرای کنسرت های موسیقی های سنتی و پاپ بر نشاط این جشنواره افزود.
کد خبر: ۴۶۲۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ 19 July 2017
به داشتن باغات میوه به ویژه گیلاس، آلبالو و سیب در سطح استان تهران مطرح است.
باغداران این منطقه هر ساله در خرداد و تیرماه محصول گیلاس را که بیشتر از نوع گیلاس سیاه مشهد، تکدانه مشهد، صورتی لواسانی است، برداشت می کنند و این محصول علاوه بر مصرف شهرستان به استان تهران و سایر نقاط کشور و خارج از کشور نیز صادر می شود.
طبع گیلاس سرد و تر است؛ تمام قسمت های این میوه از گوشت، دم، هسته، برگ و ساقه در طب و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد؛ گیلاس همچنین مسکن اعصاب و ملین است و سموم بدن را دفع و خون را تصفیه می ‏کند و برای چشم نیز مفید است.
میوه گیلاس مانند سایر گیاهان کلسترل نداشته و از فیبر خوراکی و ویتامین C بالایی برخوردار است.
جشنواره گیلاس به مدت سه روز از 25 تیرماه در دریاچه لواسان واقع در خیابان چناربن برگزار و با حضور گروه های موسیقی معروف جشنواره گیلاس امسال طعم موسیقی به خود گرفت.
گروه های موسیقی با حضور سالار عقیلی، حامد همایون، بابک جهانبخش و گروه سون فضایی با نشاط برای خانواده های حاضر در جشنواره ایجاد کردند.
به گفته عزت الله خانمحمدی فرماندار شهرستان شمیرانات جشنواره گیلاس به شکرانه برداشت محصول گیلاس برگزار شده و در 2سال گذشته به میزبانی بخش رودبارقصران برگزار شد.
وی گفت: در سال های اخیر میزان گیلاس این شهرستان از 61 هزار تن به 63 هزار تن افزایش یافته و در کشور دارای رتبه اول هستیم.
فرماندار شمیرانات یادآور شد: در جشنواره گیلاس تلاش شده تا علاوه بر محصولات باغی، صنایع دستی و محصولات تولیدی زنان خانه دار نیز به مراجعه کنندگان معرفی شد .
وی گفت: پنجاه غرفه صنایع دستی و محصولات خانگی را عرضه شد.
خانمحمدی در ادامه با بیان اینکه باغات این شهرستان در تولید محصول آلبالو و سیب نیز دارای رتبه دوم استان تهران است، خاطرنشان کرد: محصول سیب شهرستان بعد از شهرستان دماوند در رتبه دوم قرار دارد.
حمیدرضا خلیلی مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالیانه 84 هزار تن محصول سالم و باکیفیت گیلاس در استان تهران تولید می شود.
وی گفت: گیلاس با کیفیت به دلیل اقلیم مناسب، دانش فنی و تجربی به باغداران در مناطقی همچون شهرستان های شمیرانات و دماوند تولید می شود.
خلیلی بیان کرد: ارزش گیلاس تولیدی استان تهران 4 هزار و 181 میلیارد ریال است که این محصول از قابلیت بالایی برای صادرات برخوردار است.
وی انواع گیلاس را گیلاس رقم سیاه مشهد، تکدانه مشهد، صورتی لواسانی و زرد دانشکده، شبستری و تلخک عنوان کرد.
به گفته مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، تولید محصول گیلاس در دنیا بالغ بر 18 میلیون تن است که 300 هزار تن آن در ایران تولید می شود.
منبع: ايرنا
برچسب ها: شمیرانات ، جشنواره ، گیلاس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار