پارک تخصصی علم و فناوری ارتباطات و اطلاعات صبح یکشنبه با حضور وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات در البرز به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۴۶۹۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ 30 July 2017
به گزارش تابناک : مدیر طرح علم و فناوری ict گفت: مناطق ویژه علم و فناوری با هدف ارتقای زیست بوم فناوری در یک محیط جغرافیایی پیوسته ایجاد می شوند. 
علی شیخ حسنی افزود: در کشورهای توسعه یافته، شکل گیری مناطق ویژه علم و فناروی در بسیاری از مواقع به صورت طبیعی صورت گرفته و نقش دولت ها در کمک به ارتقای آنها در هم افزایی با سایر نهادهای اقتصادی و اجتماعی تعریف شده است. 
وی اضافه کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جزو معدود وزارتخانه‌هایی است که مجموعه‌ای از نهادهای اکوسیستمی در حوزه تخصصی ICT را در بر دارد. 
شیخ حسنی گفت: منطقه ویژه فرودگاهی پیام به عنوان شهرک صنعتی ICT برای جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی دانش بنیان، سایت امام سجاد (ع) واقع در اتوبان کرج به عنوان پارک فناوری‌های ICT، پژوهشگاه های ICT و فضایی به عنوان نهادهای علمی و پژوهشی، سایت بومهن به عنوان مجرای ارتباطات اینترنتی کشور و تله هاوس ارتباطات منطقه‌ای، پست بانک به عنوان بانک تخصصی حمایت از شرکتهای فعال در زمینه ICT و دانشکده پست و مخابرات به عنوان با سابقه‌ترین نهاد آموزشی تخصصی در حوزه ارتباطات در ایران با سابقه 80 ساله مورد هدف هستند. 
شیخ حسنی خاطر نشان کرد:پارک علم و فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی موثر درامر توسعه فناوری و به تبع آن، توسعه اقتصاد دانش پایه واشتغال‌زایی تخصصی مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان واقع شده است. 
وی افزود: پارک های فناوری‌ نوین اطلاعات و ارتباطات با تکیه بر ظرفیت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط‌ مناسبی برای استقرار و حضور حرفه‌ای شرکت‌های فناوری نوپا، کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع، موسسات پژوهشی و شرکت‌های انشعابی و زایشی و دانش بنیان اعضای هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. 
وی اضافه کرد: در تعامل سازنده با یکدیگر و با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات) و دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فناوری اشتغال دارند. 
وی خاطرنشان کرد: هدف نهائی این پارک، ایجاد واحدهای فناوری و تسهیل فرآیند جذب، ارتقا و انتشار آن است به نحوی که تمام و یا بخش‌های عمده‌ای از فعالیت‌های منتهی به محصولات فناوری و بحث‌های تجاری سازی دراین پارک به صورت حرفه‌ای قابل انجام باشد. 
وی یاداور شد:تسهیل امکان دستیابی به فناوری از طریق ایجاد زیرساخت های سخت افزاری، نرم افزاری و خدماتی، توسعه ارتباطات نهادی و شبکه سازی، بهره گیری از مزیت‌های هم جواری نقش آفرینان کلیدی، توسعه نهادهای تحقیق و توسعه و دانشگاه های تراز جهانی یکی ازمهمترین اهداف شکل گیری این پارک علمی است. 
وی گفت: افزایش ظرفیت جذب فناوری از طریق افزایش سطح مهارت‌های تخصصی، کمک به توسعه تعاملات بین‌المللی شرکتهای فناوری و سایر نقش‌ آفرینان کلیدی با صاحبان دانش و فناوری و جلب سرمایه‌گذاری خارجی شرکتهای بزرگ بین‌المللی و تسهیل انتشار دانش و فناوری از طریق تسهیل جابه جایی چند سویه و گردشی دانش، فناوری و نیروی انسانی متبحر بین شرکتها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها، توسعه تجارت بین‌المللی و جلب سرمایه‌گذاری خارجی شرکتهای بزرگ بین‌المللی از دیگر اهداف مهم این پارک است. 
وی خاطرنشان کرد: نخستین گروه پذیرش شده برای استقرار در این پارک علمی انتخاب شده اند و قرار است با استقرار در پارک فاوا حمایت جدی از آنها صورت گیرد. 
وی گفت: مجوز احداث پارک از وزارت علوم اخذ شده است و اکنون زیرساخت‌های اولیه راه‌اندازی این پارک آماده شده و ظرفیتی بالغ بر 240 متر به شرکت‌های متقاضی استقرار در این پارک اختصاص یافته است. 
به گفته وی، ‌اکنون استقرار 10 درصد کل ظرفیت پذیرش شرکت‌های فناوری در این پارک انجام شده و تا ییش از یک سال آینده بالغ بر 200 شرکت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این پارک فناوری مستقر و مورد حمایت دولت قرار می گیرند. 





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار