نمایشی برای 16 سال به بالا
حسن معجونی کارگردان نمایش «ستوانِ اینیشمور» گفت: کاش به‌جای سوء استفاده از مخاطبان جوان تئاتر، آنها را ببینیم و قدر آنها را بدانیم.
کد خبر: ۴۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶ 13 June 2015
به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا،این کارگردان در آستانه اجرای جدیدترین نمایش‌اش مطرح کرد: حدود یک دهه است که اتفاقات عجیب غریبی می‌افتد؛تماشاگرانی برای تئاتر به وجود آمده‌ که مقطع سنی پایینی دارند و استقبال این نوع مخاطب به جهت سن پایین‌شان اتفاق خیلی خوبی‌ست اما ما نه تنها این اتفاق خوب را نمی‌بینیم بلکه از آنها سواستفاده هم می‌کنیم.

او اضافه کرد: مخاطب‌های جوانی که شاید به جهت مقطع سنی، جوان‌ترین مخاطب‌های تئاتری در دنیا هستند مثلا در اروپا مقطع سنی کسانی که به تئاتر می‌روند حدود 40 سال است!

معجونی در ادامه صحبتش گفت: این نوع نگاه که چون آنها جوان هستند و با افزایش قیمت بلیت‌ها هم می‌آیند، به فضای تئاتری آسیب وارد می‌کند و اثرات این آسیب بعدا هم دیده خواهد شد.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنانش که امروز 23 خرداد ماه در تماشاخانه ایرانشهر انجام می‌شد،مطرح کرد: سرمایه‌گذاری در تئاتر صرفا به معنای تولید در اجرا و ساخت و ساز سالن‌ها نیست بلکه به معنای ایجاد رضایت در مخاطب و هدایت کردن آنهاست که این بهترین چیز است. باید بدانیم اگر فوتبال ما رشد کرده است به دلیل تماشاگران میلیونی است که به ورزشگاه‌ها می‌روند اما متاسفانه مسئولین ما این را ندیدند و از این سرمایه به درستی استفاده نمی‌کنند.

او با اشاره به وضعیت تئاتر ادامه داد: متاسفانه مدتی هست که آمار تماشاچی‌ها را هم به راحتی در اختیار قرار نمی‌دهند و ما این شانس را از دست می‌دهیم و به جای آن قیمت بلیت‌ها را افزایش می‌دهیم و در عین حال اهمیتی هم ندارد کار چه با کیفیت باشد، چه بی‌کیفیت و در چه سالنی اجرا شود! قیمت‌ها بالا می‌رود و این فاجعه است بنابراین آسیبی که از این افزایش قیمت‌ها برای نمایش‌های بی‌کیفیت به مخاطب می‌رسد، جدا نگران کننده است.

معجونی تصریح کرد: ما بلد نیستیم مخاطب را حفظ کنیم و این جریانی‌ست که شاید خود مدیران باید با برنامه‌هایی که انجام می‌دهند به این جریان فکر کنند.

کارگردان نمایش «باغ آلبالو» با اشاره به مسائل مالی گفت: پای اسپانسر هنوز به فضای تئاتری ما باز نشده و آنهایی هم که آمده‌اند فعالیت خیلی کمی داشتند که دیده نمی‌شود، هنوز موضوع یک سالن برای هر اجرا برای اسپانسر قابل درک نیست.

او همچنین گفت: ما برای این کار هم مانند نمایش قبلی‌مان، از تهیه‌کننده استفاده کردیم، ما روند وارد شدن تهیه‌کننده به فضای تئاتر را از نمایش «باغ آلبالو» شروع و در فستیوال مونولیو نیز ادامه‌اش دادیم.

معجونی با اشاره به مشکلات سالن‌های تئاتر گفت: تعداد اجرایی که برای این نمایش در نظر گرفته‌اند،فقط ۳۰ شب است و با قاعده‌ای که برای این ۳۰ شب گذاشته‌اند رسما کفاف خرج و مخارج تولید کار را هم نمی‌دهد.

این کارگردان همچنین اذعان کرد که ما از این به بعد شاهد اجراهایی خواهیم بود که دارند دربه‌در می‌شوند! وقتی قسمتی از اجرا در یک سالن و قسمت دیگرش در یک سالن دیگر اجرا می‌شود و تنها کاری که کارگردان برای جلوگیری از ضرر مجبور می‌شود انجام بدهد، افزایش قیمت بلیت‌هاست.

او ادامه داد: سال پیش اجراهایی انجام شدند که اورجینال نبودند، به نظرم باید به سالن‌های نمایش بیشتر احترام بگذارند، ما نباید از اینکه کسی کار موفقش را تکرار می‌کند خوشحال شویم،بلکه باید کارهای اورجینال را بیشتر کنیم، چه بسا که تکرار نمایش‌های دیگر ظرفیت سالن را برای ما کم می‌کند.

معجونی گفت: کار قبلی ما دو سال پیش بود؛ «باغ آلبالو» و ما یک سال هیچ کاری نداشتیم برای اینکه سالن‌ها ظرفیت نداشتند و این درصورتی بود که خیلی از اجراها تکراری بودند، این مسائل نکاتی هستند که ما را اذیت می‌کند.

کارگردان نمایش «مترسگ» همچنین درمورد نمایش‌نامه‌ی مارتین مک‌دونا گفت: اینکه به تازگی از نمایش‌نامه‌های مارتین مک دونا بیشتر کار ساخته می‌شود، منحصر به ما نیست ولی اینکه چرا در ایران روی بورس است به این دلیل است که در اینجا به تازگی دارد ترجمه می‌شود و قبل از این نمایش‌های «مرد بالشی» و «ملکه زیبایی لینین» نیز از این نویسنده اجرا شده بود.

او اضافه کرد: برای اجرای این نمایش، سخت‌تر از هرچیزی درآوردن این فضای دوگانه‌ی نمایش‌نامه‌های مک دونا است؛ خشونت داخل متن و این طنز عجیب و غریبی که دارد.

معجونی در رابطه با خشونت «ستوانِ اینیشمور»گفت: در اول برای من هم خشونت داخل متن نگران کننده بود ولی بعد با دیدن این خشونت اغراق شده که خودش را به صورت کمیک هم نشان می‌دهد و بگونه‌ای غیرمنطقی هم هست، باعث تلطیف فضا می‌شود. در این نمایش خشونت اضافه می‌شود که کم نمی‌شود و شاید این حجم نامعقولش باشد که با ترکیب شدن با فضای کمیک داستان، باعث ساخته شدن فضای گروتسکی در نمایش می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: البته برای این نمایش رنج سنی ۱۶+ هم گذاشته‌اند که فکر می‌کنم این به دلیل قانون ‌جدیدی‌ست که از امسال گذاشته‌اند و خیلی به خشونت داستان ربطی نداشته باشد.

در ادامه‌ی این نشست، لیلا پرورش تهیه‌کننده‌ی نمایش «ستوانِ اینیشمور» که تجربه‌ی دوم همکاری‌اش با این گروه است گفت: ما در این تئاتر از هیچ جایی حمایت مالی نمی‌شویم و فقط من و خانم خاوری تامین مالی می‌کنیم.

او ادامه داد: ۳۰ شب اجرا واقعا برای این نمایش کم است و اگر دست من بود، می‌گفتم این نمایش باید در همین سالن حداقل سه ماه اجرا داشته باشد.

در این نشست رضا بهبودی، به‌آفرید غفاریان، امیرحسین طاهری، مازیار سیدی و فربد فرهنگ به توضیح نقش‌های خود در نمایش پرداختند.

نمایش «ستوان اینیشمور» نمایشی از گروه تئاتر لیو و به کارگردانی حسن معجونی و تهیه‌کنندگی لیلا پرورش و بهارک خاوری و با بازیگری رضا بهبودی، مازیار سیدی، به‌آفرید غفاریان، امیرحسین طاهری، هوتن شکیبا، نوید محمدزاده و فربد فرهنگ از سوم تیر ماه، ساعت ۲۱ ، در سالن استاد ناظرزاده‌ی مجموعه ایرانشهر اجرا خواهد شد.

همچنین پیش فروش بلیت این نمایش از عصر امروز، ۲۳خردادماه آغاز می‌شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار