فرماندار ملارد گفت: ملارد هر چند شهرستانی تازه‌ تأسیس است اما توانسته بخش خصوصی را ترغیب کند تا در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان در این منطقه حضور پیدا کنند و حتی برای روحیه‌بخشی در بسیاری از موارد جلسات شهرستانی در محل این واحدهای تولیدی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۷۴۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 08 August 2017
ملارد از غربی‌ترین شهرستان‌های استان تهران با جمعیتی بالغ بر 450 هزار نفر که در مساحتی بالغ بر 930 کیلومتر در دو بخش ملارد و صفادشت و 63 روستا اسکان داده شده‌اند که اکنون با توجه به چیدمانی که وجود دارد، 33 روستا دارای دهیاری هستند و بقیه روستاها به جهت جمعیت کم و برخی الزامات قانونی زیر نظر شورای بخش و بخشداری مدیریت شده و به نیازهایشان رسیدگی می‌شود.

شهرستان ملارد همچون برخی دیگر از شهرستان‌های استان تهران و حتی کشور چندین سال پیش یعنی در سال 1388 با تغییر جایگاه اداری و سرزمینی همراه شده و به شهرستان تبدیل شد و به نوعی به لحاظ شهرستان بودن جدیدالتأسیس است که از همان آغاز تلاش شده که ساختار اداری و سازمانی به خوبی در این منطقه تکمیل شود که البته این مهم با مشکلاتی روبه‌رو است که تسریع در روند پیشرفت این شهرستان مساعدت مسئولان شهرستان، استان و همراهی مردم را می‌طلبد؛ جهت آگاهی از کمیت و کیفیت خدمات‌رسانی و نوع اقدامات زیربنایی و زیرساختی در این شهرستان به سراغ بهمن خطیبی فرماندار ملارد رفتیم که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید:

ویژگی مهم شهرستان ملارد چیست؟

خطیبی: این شهرستان به واسطه قرارگیری در منطقه‌ای حاصل‌خیز یکی از بزرگ‌ترین مناطقی است که در غرب استان تهران دارای باغات و مراتع زراعی است که همین مهم سبب شده که در حوزه کشاورزی و تولیدات باغی، ملارد جایگاه ویژه‌ای در سطح منطقه داشته باشد که البته تنوع محصولات این منطقه نیز یکی دیگر از ویژگی‌های ملارد است که در همین راستا لازم است که اقدامات موثری در حوزه زیرساخت‌های مورد نیاز کشاورزی برای این شهرستان انجام شود.

برخی تولیدات خاص که در سطح کشور در نوع خود بی‌نظیر است در ملارد تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها قارچ بوده و امروز شاهد آن هستیم که به واسطه تولید بیش از 17هزار تن سالانه، ملارد بزرگ‌ترین تولیدکننده قارچ در کشور است و به عنوان سلطان قارچ در کشور معروف شده است.

تولیدات دیگری که امروزه در این شهرستان در مقیاس بالا وجود دارد و به نوعی جایگاه خوبی را در تأمین این نیازها در کشور به خود اختصاص داده، تولیدات دامی، طیور و تخم‌مرغ است که هم نقش تأثیرگذاری در عرصه اشتغال داشته و هم اثرات خوبی در شرایط اقتصادی منطقه ایجاد کرده است.

در حوزه کشاورزی مهم‌ترین مشکل منطقه چیست؟

خطیبی: امروز نه تنها شهرستان ملارد بلکه بسیاری از مناطق کشور با مشکل آب روبه‌رو هستند که البته با مدیریتی که در این شهرستان بوده است، هم‌اکنون در این حوزه با کمترین مشکل مواجه هستیم، اما لازم است که به خاطر آسیب کمتر به سفره‌های آب زیرزمینی سرعت حرکت کشاورزان، باغداران و همچنین مجموعه‌های مرتبط با فضای سبز و محیط‌زیست از آبیاری سنتی به سمت آبیاری مدرن تسریع شود که البته در این راستا نیز با کمک مدیریت جهاد کشاورزی و متولیان امر اقدامات خوبی انجام شده و همچنان در حال پیگیری هستیم .

شهرستان ملارد دارای نیروی انسانی بسیار بالایی است در حوزه اشتغال برای این ظرفیت چه زیرساخت‌هایی فراهم شده است؟

خطیبی: در سال‌های اخیر با تمهیدات ویژه تعداد زیادی واحدهای دانش‌بنیان و صنایع‌ تک در این منطقه حضور پیدا کردند و در کنار این موارد واحدهای صنعتی بسیاری در شهرستان در حال فعالیت هستند که می‌توان به وجود شهرک صنعتی غیردولتی با 450 واحد تولیدی، 4 لکه صنعتی در سطح شهرستان اشاره کرد که این صنایع نقش موثری در بهبود وضعیت اشتغال داشته‌اند.

به علاوه دو شهرک صنعتی دیگر نیز برای شهرستان مصوب شده است که هم‌اکنون در حال پیگیری برای به نتیجه رساندن آن‌ها هستیم که در کنار آن یک شهرک صنعتی غیردولتی که آن نیز مصوب شده در شهرستان مستقر کنیم که به واقع این رخداد نیز اثرات مثبتی در حوزه تولید و اشتغال شهرستان ایجاد خواهد کرد.

همه اینها به این دلیل است که توانستیم با بهره‌گیری از الزامات و توان‌هایی که به صورت قانونی در اختیارمان است، بخش خصوصی را ترغیب کنیم که در این منطقه حضور پیدا کنند و همچنین برای روحیه‌بخشی و پیگیری مشکلاتشان نیز در بسیاری از موارد جلسات شهرستانی را در محل این واحدهای تولیدی برگزار می‌کنیم تا سرعت رفع مشکلات تولید و صنعت را به کمترین زمان برسانیم؛ چراکه نگاه ویژه به تولید و صنعت رشددهنده اشتغال و اقتصاد منطقه است .

ملارد یکی از شهرستان‌هایی است که چند دانشگاه دارد و به همین نسبت میزان بالایی فارغ‌التحصیل، از این ظرفیت چطور بهره برده و این موضوع را مدیریت کرده‌اید؟

خطیبی: استفاده از نخبگان نه تنها در مجموعه شهرستان ملارد، بلکه در سطح کشور یکی از دغدغه‌های مهم مدیریتی بوده و خواهد بود و ما نیز به صورت ویژه به این مهم توجه داریم و در کنار وجود صنایع‌های تک و دانش‌بنیان در تلاش هستیم که پارک فناوری، علم و ارتباطات را در شهرستان مستقر کنیم که به لطف خدا در هفته دولت کلنگ آن به زمین خواهد خورد.

اعتماد به جوانان همیشه موجب پیشرفت شده است و بر همین اساس توجه ویژه‌ای به قشر جوان منطقه داریم و پیگیر بهبود اشتغال و رفع نیازهای این آینده‌سازان هستیم .

مشکلاتی در سطح شهرستان در مورد فاضلاب وجود داشت چه اقداماتی در این مورد صورت گرفته است؟

خطیبی: در حوزه بهبود مدیریت آب و فاضلاب نیز با پیگیری‌ها و جدیتی که وجود داشت و همچنین تلاش‌های نماینده مردم شهرستان ملارد، شهریار و قدس در مجلس شورای اسلامی و همت مسئولان آبفا بعد از 15 سال مشکل آب چندین روستای منطقه مرتفع شد.

در مورد فاضلاب نیز پروژه‌های مهمی به ملارد تخصیص داده شد؛ آن هم در زمانی که مشکلات اعتباری بسیاری وجود داشت، اما ساخت این پروژه‌ها به اتمام رسید و امروز شاهد قرارگیری آنها در مسیر بازگشت پساب‌ها به ظرفیت‌های آبی منطقه هستیم .

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار