در جلسه کارگروه اشتغال شهرستان قدس بر ضرورت تحقق اشتغال فراگیر در سایه مشارکت همه جانبه آحاد مردم در کنار طرح‌های توسعه و تعاونی دولت تأکید شد.
کد خبر: ۴۷۵۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲ 09 August 2017
جلسه کارگروه اشتغال شهرستان قدس ظهر امروز با حضور حاتم شاکرمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، فرماندار، معاونان فرماندار و روسای ادارات شهرستان در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

در این جلسه مهدی محمدی فرماندار شهرقدس ضمن تشریح وضعیت اشتغال در این شهرستان اظهار داشت: استفاده از منابع و ظرفیت‌های موجود برای حل مشکل اشتغال وظیفه همه ما است و خوشبختانه شهرستان قدس به لحاظ وجود صنایع کوچک و بزرگ و بیش از 10هزار واحد صنفی در سطح منطقه وضعیت مطلوبی دارد.

وی افزود: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه نگاه و طرح‌های دولت برای اشتغال فراگیر و به صورت کلان است و قطعاً اجرا و عملیاتی شدن آن منتج به نتایج مطلوب در حوزه اقتصادی و اشتغال می‌شود.

در ادامه حاتم شاکرمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به فرصت‌سازی در زمینه اشتغال اظهار داشت: در سال‌های اخیر بار اصلی کاهش بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی متناسب با عرضه نیروی کار به عهده دولت بوده و این مهم زمانی محقق می‌شود که بتوانیم با رفع موانع تولید و با استفاده از دانش در سایر نقاط سرمایه‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: اشتغال یکی از دغدغه‌ها و ضرورت‌های امروز جامعه به‌ویژه برای قشر جوان و تحصیل‌کرده است، که در همین راستا طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی، زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان و یادگیری مهارت‌های شغلی را فراهم می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران ضمن اشاره به جامعه هدف طرح کارورزی تصریح کرد : جامعه هدف اجرای این طرح، دانش‌آموختگان دانشگاهی گروه سنی 23 ساله تا 32 ساله (با احتساب 2سال خدمت سربازی) در همه رشته‌های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی هستند.

شاکرمی بیان کرد: طرح کارورزی کارآفرینی و اشتغال برای جوانان در سال گذشته در 8 استان کشور به صورت آزمایشی اجرا شد و امسال به سراسر کشور تعمیم داده شده است که در شهرستان قدس بیش از 700 نفر با مراجعه به سامانه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نسبت به ثبت نام و 8 واحد پذیرنده نیز اعلام آمادگی پذیرش کرده‌اند.

وی دوره کارورزی را حداقل 4 ماه و حداکثر 6 ماه برای هر کارورز عنوان کرد و درباره نحوه جذب متقاضیان بیکار مشمول این طرح گفت: پس از گزارش‌گیری از اطلاعات ثبت شده در سامانه باید بر اساس شاخص‌های مشخص شده، افراد حائز شرایط با در نظر گرفتن اولویت‌ها شناسایی و به میزان ظرفیت بنگاه‌ها و با در نظر گرفتن رشته تحصیلی فرد متقاضی از طریق وزارت کار به بنگاه اقتصادی مربوطه معرفی شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران همچنین از در نظر گرفتن مشوق‌های بیمه‌ای برای افزایش انگیزه کارفرمایان برای جذب کارورزان خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای جذب این افراد و ماندگاری آن‌ها در محیط کار، در صورت جذب کارورزان در واحد و بنگاه اقتصادی مربوطه، دولت تا 2 سال حق بیمه کارفرما را پرداخت خواهد کرد و بدین ترتیب کارفرمایان تا 2 سال از پرداخت حق بیمه در قبال کارورزان معاف می‌شوند.

شاکرمی اظهار داشتک ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان، صلاحیت حرفه ای دانش‌آموختگان و فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش‌آموخته به بنگاه اقتصادی از دیگر اهداف این طرح می‌باشد .

وی در ادامه به طرح تکاپو توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار اشاره کرد و افزود: در این طرح که کارشناسان بین‌المللی با کارشناسان ایرانی همکاری نزدیکی دارند، مزایا و ظرفیت‌های استان‌ها مطالعه می‌شود و علاوه بر مزایای استانی، رسته‌های شغلی که در سطح شهرستان اشتغال‌زا است بررسی و تلاش می‌شود که در آن رسته‌ها توسط واحدهای پذیرنده اشتغال توسعه پیدا کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران به ایجاد تعاونی توسعه عمرانی شهری با مشارکت تمامی شهروندان و مدیران شهرستان اشاره کرد و افزود: در این تعاونی‌ها دولت و سازمان‌های وابسته می‌توانند فعالیت‌ها، طرح‌ها، زمین‌ها و املاک قابل واگذاری در بخش‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی را در مواردی که برگزاری مزایده به صرفه و صلاح نباشد با تأیید یکی از کمیسیون‌های دولت از طریق ترک تشریفات مزایده در اختیار شرکت‌های تعاونی موضوع این قانون قرار دهند.

شاکرمی بیان کرد: حوزه فعالیت تعاونی‌های مذکور محدود به حوزه شهرستان بوده و این شرکت مجاز به انجام فعالیت‌های مستقل برون‌شهرستانی نیستند؛ در مواردی که شرکت تعاونی، سرمایه‌گذاری در طرح یا طرح‌هایی را برای توسعه شهرستان ضروری بداند به صورت شرکت مادر تخصصی هولدینگ عمل کرده و با تشکیل شرکت‌های اقماری زمینه را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه موفقیت این طرح ها نیازمند مشارکت آحاد مردم است خاطرنشان کرد: کارگروه اشتغال نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد و انتظار می‌رود این کارگروه به طور فعال و پویا بتواند به وظایف خود عمل کند تا به امید خدا شاهد برطرف شدن نقاط ضعف در حوزه اشتغال باشیم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار