یکی از پروژه های مهّم و البته پرحاشیه دشت ورامین پروژه قطار حومه‌ای تهران ـ پیشواست که پس از فراز و نشیب‌ها و حواشی فراوان در محدوده شهرستان ورامین در حال اتمام است.
کد خبر: ۴۷۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷ 12 August 2017
یکی از پروژه‌های مهّم و البته پرحاشیه دشت ورامین پروژه قطار حومه‌ای تهران- پیشوا است که پس از حواشی فراوان در محدوده شهرستان ورامین در حال اتمام است؛ این درحالی است که سخنان بسیاری مبنی بر مشکلات فنی در برخی قسمت‌های آن به گوش می‌رسد که البته درخور توجه نیز است، یکی از این موارد زیرگذر 15 خرداد است که صدر اخبار قطار حومه‌ای بوده و در حال حاضر نیز برخی معتقدند که مشکلات فنی نه چندان کوچک در آن دیده می‌شود، که از جمله آن‌ها کوچک و خطرساز بودن عرض دوربرگردان روی زیرگذر در مسیر ورامین به تهران است.

اما اینکه اشتباه از جانب مجری پروژه یعنی راه‌آهن بوده و یا کوتاهی مسئولان شهر از شهرداری و شورای شهر گرفته تا مجموعه فرمانداری، به معمایی حل‌نشدنی تبدیل شده است، با وجود همه این مسائل این شهروندان هستند که در این بین متضرر می‌شوند و باید سال‌ها چوب بی‌توجهی  مسئولان را بخورند.

صادق عباسی معاون عمرانی شهرداریدر گفت‌و‌گو با خبرنگار در این رابطه اظهار داشت: در توافقات اولیه‌ای که با اداره راه‌آهن استان تهران داشتیم طرفین و حتی معاون زیربنایی راه‌آهن کشور، مهندس موسوی پای نقشه را امضا کردند؛ اما آن چیزی که در مسیر رفت به سمت ورامین اجرا شده با آنچه که در نقشه وجود دارد متفاوت است.

وی در ادامه با بیان اینکه در مورد مشکلات زیرگذر مکاتبات متعددی شده و به استحضار مسئولان نیز رسیده تصریح کرد: متأسفانه یک ناهماهنگی بین دستگاه نظارتی راه‌آهن با پیمانکار مجموعه وجود داشته و در نتیجه نقشه مصوب شهرداری که در کمیسیون ماده 5 استان هم تصویب شده را به پیمانکار مجری کار ابلاغ نکرده‌اند.

معاون عمرانی شهرداری ورامین افزود: در واقع پیمانکار مجری مدعی است که نقشه اصلی را که شهرداری با آن توافق کرده‌، به آن‌ها ابلاغ نشده و چون عملاً  کار تعطیل شده و زیرگذر را راه‌اندازی کرده‌اند، مدعی هستند که ما دیگر نمی‌توانیم آنچه را که در نقشه مصوب کرده‌اند، اجرا کنیم و نقشه مصوب و اجرا شده تنها تغییرات جزئی دارد، که البته از نظر ما اصلاً تغییرات جزئی نیست.

عباسی همچنین خاطرنشان کرد: عرضی که اجرا شده 7 متر است؛ در صورتی که در نقشه این عرض 15 متر بوده است، یعنی دو خودرو هم‌زمان می‌توانستند در این عرض دور بزنند که در حال حاضر با این شرایط ماشین سنگین هم به سختی می‌تواند دور بزند و اگر ماشین سبک هم در کنار آن باشد لِه می‌شود و واقعاً خطرساز است، و این شرایط نه از نظر ما و نه از نظر معیارهای فنی و ترافیکی قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: ما هم برای اینکه زحمت برای احداث پروژه کشیده شده بود و می‌خواستیم کار به بهره‌برداری برسد و هم برای جلوگیری از تنش، دوباره جلسه مشترکی با حضور مشاور برگزار کردیم و گفتیم اگر واقعاً از نظر اصول و معیارهای ترافیکی امکان تغییرات جزئی وجود دارد کار اصلاح شود؛ ولی مجری پروژه به طور کتبی اعلام کرد که اصلاً چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

معاون عمرانی شهرداری ورامین با اشاره به این که ما این دوربرگردان را به عنوان یک خروجی درنظر گرفته بودیم عنوان کرد: این مکان معبر اصلی شهر است، ما این را به عنوان یک راه فرار در نظر گرفته بودیم که در موارد اضطراری بشود به عنوان اتصال بلوار باهنر به کمربندی و از آنجا به میدان ولیعصر و خروجی شهر استفاده کنیم، که متأسفانه این کار اجرایی نشد.

عباسی با بیان اینکه اگر راه‌آهن اراده کار را داشته باشد اصلاح این کار امکان‌پذیر است تصریح کرد: ما زودتر از این نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم؛ زیرا دستگاه اجرایی این کار، اداره راه‌آهن است و بهره‌برداری با شهرداری است، یعنی باید کار تمام می‌شد و آن را تحویل می‌گرفتیم، با این وجود ما چند ماه پیش آن زمانی که به این دوربرگردان آرماتور میلگرد می‌بستند و پیش از اینکه بتن‌ریزی انجام شود، اخطارهای لازم را دادیم.

وی افزود: حتی شخصاً در یکی از جلسات فرمانداری که آقای محمدی معاون راه‌آهن استان تهران و آقای کارخانه معاون عمرانی فرمانداری حضور داشتند، این موضوع را اعلام کردم، کلیه مکاتبات با وزیر هم صورت گرفته؛ ولی چون پیمانکار دستور کاری که از راه‌آهن گرفته بود انجام داد، عملاً نه شکایت‌های شهرداری به جایی رسید و نه پیگیری‌هایی که داشتیم.

در ادامه برای روشن شدن موضوع و شاید یافتن راهی برای حل این مشکل به سراغ امین بهلولی مدیر پروژه قطار حومه‌ای تهران- پیشوا رفتیم.

بهلولی در رابطه با پروژه زیرگذر 15 خرداد اظهار داشت: نقشه اولی که شهرداری ارائه کرد دقیقاً همین نقشه‌ای است که اکنون اجرا شده، و تنها تفاوت آن در این است که دوربرگردان در مسیر ورامین به تهران که بعد از دور زدن به سمت امرآباد می‌رود 30 متر جلوتر بود.

وی با بیان اینکه نقشه موجود است و امضاء همه هم پای آن است تصریح کرد: طرح و عملکرد نقشه هیچ تغییری نداشته و تنها این دور برگردان  30 متر به عقب برگشته؛ چرا که به پلی که قطار از روی آن عبور می‌کند خیلی نزدیک بوده که در واقع مخالف مقررات راه‌آهن است.

مدیر پروژه قطار حومه‌ای تهران- پیشوا عنوان کرد: عین نقشه پیاده شده است، و دیگر اینکه ما مشاور ترافیک، مشاور طرح و همچنین مجری طرح داریم و اصلاً نمی‌توانیم عرض را کاهش بدهیم، با همه این تفاسیر همین الان هم با مشاوران ما جلسه بگذارند و چیزی را که قابل اصلاح باشد را مطرح کنند، ما اصلاحات را انجام میدهیم؛ اما متأسفانه به جای انجام کار در این شهر بحث به حاشیه کشیده می‌‌شود.

بهلولی همچنین تأکید کرد: تنها تغییر طرح این است که دوربرگردان از قطار دور شده؛ ولی عرض و قوس و همه مشخصات طبق همان طرح اولیه‌ای است که همه زیر آن را امضا کرده‌اند، که به نظر من هم مشکلی ندارد؛ ولی بهتر بود عرض بیشتری داشته باشد کما اینکه ما در فضا محدودیت داریم.

وی در پایان ضمن اشاره به صحبت مسئولان شهرداری و شورای شهر مبنی بر تغییر طرح توسط راه‌آهن اظهار داشت: آن‌ها شاید طرح و اینکه نیاز به عرض بیشتر بوده را فراموش کرده‌اند؛ اما این درست نیست که به جای اعتراف صادقانه، اشتباهاتشان را به گردن دیگران بیاندازند، با این وجود الان هم اگر امکانش باشد من حاضرم آن را اصلاح کنم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار