یک کارشناس تغذیه تاکید کرد: این تصور که مادران شیرده به خاطر شیردادن به نوزاد باید به اندازه دو نفر غذا بخورند کاملا اشتباه است و این کار نتیجه‌ای جز چاقی برای مادران ندارد.
کد خبر: ۴۷۶۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ 12 August 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک  به نقل از ایسنا ،سهیل عباسی  با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر در شش ماهه اول زندگی تغذیه ترجیحی در اکثر نوزادان محسوب 

می‌شود، گفت: بیشتر سازمان‌های بهداشتی جهانی توصیه می‌کنند شیردهی تا انتهای سال اول زندگی ادامه پیدا کند، حتی سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند شیردهی به مدت دو سال تمام ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه شیر مادر تقریباً همه مواد مغذی مورد نیاز نوزاد را تأمین می‌کند، توصیه کرد: مادران برای ارتقاء سلامت خود و نوزاد در درجه اول نوزاد را با شیر خود تغذیه کنند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه شیردهی به میزان هشت تا ۱۲ مرتبه در شبانه روز در دو هفته ابتدای زایمان جوابگوی نیازهای نوزاد است، گفت:  تقاضای نوزاد برای شیر و دفع شش تا هشت مرتبه ادرار در طول روز می‌تواند راهنمای مناسبی جهت تعیین زمان شیردهی باشد.

وی با تاکید بر اینکه ترکیب شیر در ابتدای شیردهی با انتهای آن متفاوت است، اظهار کرد: مادران باید توجه داشته باشند که در زمان شیردهی نوزاد برای دریافت تمام مواد مغذی شیر، باید از هر پستان حداقل ۱۵ دقیقه تغذیه کند، زیرا شیر در ابتدا رقیق‌تر و در انتها غنی‌‎تر و چرب‌تر می‌شود.

عباسی به فواید شیر مادر برای نوزاد اشاره کرد و افزود: شیر مادر موجب کاهش خطر ابتلا به مننژیت، بوتولیسم نوزادی، التهاب گوش میانی، عفونت مجرای تنفسی، عفونت خون، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی، آسم، آلرژی غذایی، کلسترول بالای خون، سرطان خون، چاقی و کاهش خطر ابتلا به دیابت در نوزاد می‌شود.

وی افزود: همچنین شیر مادر موجب بهبود عملکرد شناختی نوزاد و آمادگی معده نوزاد برای پذیرش غذای جامد می‌‎شود.

عباسی به فواید شیردهی برای مادران نیز اشاره کرد و افزود: شیردهی توسط مادر موجب کاهش خطر سرطان‌های زنانه(سرطان پستان و تخمدان)، کاهش خونریزی پس از زایمان، بازگشت سریع‌تر به وزن قبل از بارداری، کاهش نیاز به انسولین در مادران دیابتی، کاهش خطر پوکی استخوان و کاهش شکستگی استخوان لگن در مادر می شود.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد در برخی موارد نظیر ابتلای مادر به ویروس "اچ. آی. وی" و سل کنترل نشده و یا اعتیاد مادر و یا زمانی که نوزاد حاصل زایمان زودرس بوده و یا با برخی بیماری‌های مادرزادی متولد می‌شود، باید طبق دستور پزشک متخصص و یا متخصص تغذیه از شیر خشک های مناسب و مخصوص به تنهایی یا در کنار شیر مادر برای نوزاد  استفاده شود.

عباسی با بیان اینکه در دوران شیردهی نیاز مادران به کالری یا پروتئین دریافتی تنها مقداری افزایش می‌یابد، گفت: این تصور اشتباه که مادران شیرده به خاطر شیردادن به نوزاد باید به اندازه دو نفر غذا بخورند کاملاً اشتباه بوده و تنها موجب اضافه وزن و چاقی مادران می‌شود.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: مادرانی که تمایل به کاهش وزن پس از زایمان دارند، باید حتما به متخصص یا کارشناس تغذیه در زمینه رژیم غذایی مراجعه کنند.



منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار