فروغی در گفتگو با تابناک مطرح کرد؛
تابناک تهران - مدیر عامل بنیاد آب ایرانیان در خصوص گزینه پیشنهادی (حبیب الله بیطرف) برای پست وزارت نیرو، گفت: با توجه به مدارج علمی و تجربی بیطرف، معتقدم که حضور او در پست وزیر نیرو موثر و سازنده خواهد بود.
کد خبر: ۴۷۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴ 13 August 2017
عبدالرضا فروغی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه نظر شما در خصوص اینکه بیطرف سکاندار وزارت نیرو شود، چیست؟ اظهار داشت: با توجه به اینکه بیطرف همه مدارج علمی و تجربی را در سطوح مختلف طی نموده و از دانش علمی بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه تمام فعالیتش در حوزه آب، برق، سازندگی و دانشگاهی بوده، معتقدم که حضور ایشان در پست وزیر نیرو همراه با توفیق بیشتری خواهد بود.

وی افزود: حبیب الله بیطرف کارهای ستادی و مدیریتی زیادی در وزارت نیرو انجام داده و اطلاعات وسیعی را در زمینه آب و برق در اختیار دارد و بهتر می تواند در خصوص رفع مشکلات موجود در این حوزه اقدام نماید.

این کارشناس حوزه آب و نیرو در ادامه بیان کرد: بیطرف در عین حال کارهای غیر سازه ای تاثیرگذاری انجام داده و از جمله مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری-یونسکو در تهران با تلاش ایشان تاسیس شد.

فروغی اظهار داشت: بیطرف به مسائل زیست محیطی توجه لازم را دارد و در حال حاضر گرچه کارهای توسعه ای با محیط زیست مزاحمت هایی دارد ولی معتقدم  با حضور بیطرف در پست وزیر نیرو مسئله محیط زیست بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این مقام مسوول در ادامه گفت: بیطرف یک مدیر مسوولیت پذیر و مشورت پذیر است‌. اگر شاهد حضور ایشان بعنوان سکاندار وزارت نیرو باشیم بدون شک یک اتاق فکر مسنجم با حضور کارشناسان و مدیران حوزه آب و نیرو خواهد داشت که این موضوع خواهد توانست به برطرف کردن مشکلات موجود این حوزه کمک های شایانی کند.

عملکرد چهار ساله چیت چیان با مشکلات پیرامونی روبه رو بوده است.
فروغی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه نظر شما در خصوص عملکرد چهار ساله چیت چیان بعنوان سکاندار وزارت نیرو چیست؟ اظهار داشت: من به چیت چیان نقدی ندارم ولی این را می توان گفت که وزارت نیرو در این چهار سال به علت مشکلات پیرامونی نتوانسته موفق عمل کند تا بتواند اهداف را در جهت رفع مشکلات موجود دنبال کند.

این کارشناس حوزه آب در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه کشور با مشکل کمبود آب مواجه است؛ آیا بیطرف خواهد توانست که آن را مرتفع نمایید؟ گفت: بیطرف اطلاعات جامعی از مشکلات موجود در وزارت نیرو را در اختیار دارد و در مدتی که ایشان در وزارت نیرو حضور داشته از وی مدیریت خوبی را مشاهده کرده ایم و نیاز است که به وی اعتماد کنیم تا بعنوان وزیر نیرو بتواند مشکلات موجود را برطرف کند.

تحولی جدی در بخش آب کشور در زمان تصدی بیطرف در وزارت نیرو 
وی به بخشی از  اقدامات انجام شده در بخش آب کشور در دوران وزارت حبیب الله بیطرف (از سال 76 الی 84) اشاره کرد و اظهار داشت: در دوران تصدی بیطرف در وزارت نیرو فعالیت های بین المللی بخش آب کشور، وارد تحولی جدی شد که تشکیل مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو در تهران ، تاسیس مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی، تاسیس کمیته ایرانی انجمن بین المللی نیروگاه های آبی از جمله فعالیت های بین الملل بخش آب بود.

فروغی افزود: همچنین مشارکت در تاسیس شبکه جهانی اطلاعات آب و توسعه برای مناطق خشک و مشارکت در تاسیس نهاد بین المللی برای آب های مرزی ومنابع آب مشترک و همچنین مشارکت در تاسیس شبکه جهانی اطلاعات آب و توسعه برای مناطق خشک و مشارکت در تاسیس نهاد بین المللی برای آب های مرزی و منابع آب مشترک از جمله این اقدامات بود.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به فعالیت های سازه ای انجام گرفته توسط بیطرف در زمانی که متصدی وزارت نیرو بوده، گفت: طی سال های 76 تانیمه اول 84 تعداد53 سد با حجم آب قابل تنظیم 9 میلیارد و 144 میلیون مترمکعب احداث شده است. همچنین طی این مدت نیز 84 سد با آب قابل تنظیم 9 میلیارد و 157 میلیون مترمکعب دردست ساخت بوده است.

فروغی در ادامه اظهار داشت: طی این دوران 532 هزار هکتار شبکه آبیار وزهکشی اصلی با رشد 33 درصدی نسبت به 57 سال قبل از آن و 51 هزار هکتار شبکه آبیاری زهکشی فرعی احداث شده است.همچنین 70 هزار هکتار شبکه مورد مرمت و نوسازی قرار گرفت.

وی یادآور شد: در دوران وزارت 8 ساله بیطرف 3580 مگاوات به ظرفیت نیروگاه های پاک برق آبی کشور افزوده شد که حاکی از رشد 65 درصدی در مقایسه با 57 ساله قبل از آن بوده است و طی این مدت نیز 5176 مگاوات ظرفیت نیروگاهی نیز در دست ساخت قرار گرفت.

نگاهی به فعالیت های غیر سازه ای و مدیریتی بیطرف 
فروغی در ادامه با اشاره به فعالیت های غیر سازه ای و مدیریتی بیطرف در زمانی که سکاندار وازرت نیرو بود، گفت: طی سال های 1376 الی 1384 که حبیب الله بیطرف عهده دار مسوولیت وزارت نیرو بودند؛ فعالیت های شاخصی که عمدتاَ جنبه مدیریتی و نیز غیرسازه ای داشته برنامه ریزی و انجام گرفت و گنجاندن موضوع ارزش اقتصادی، امنیتی، سیاسی و زیست محیطی آب و مهار آب هایی که از کشور خارج می شوند در سیاست های کلی برنامه چهارم برای تحقق سند چشم انداز 20 ساله نظام (ابلاغی مقام معظم رهبری)، در زمینه موضوع مهم حفاظت و بهره برداری نیز طراحی و راه اندازی سیستم مکانیزه نظارت عالی بر تاسیسات آبی، تهیه پایگاه اطلاعاتی جامع تاسیسات آبی و مهمتر از همه تهیه طرح تحول در مدیریت منابع آب زیرزمینی که بعد ها به نام طرح تعادل بخشی شناخته شد، همچنین تدوین و تصویب راهبردهای توسعه بلندمدت منابع آب کشور، تصویب قانون تشویق سرمایه گذاری در طرحهای آب کشور و آیین نامه اجرایی آن، شناساندن عرصه آب به عنوان یک فرابخش در سند ملی فرابخشی مدیریت منابع آب، تدوین دستور العمل نحوه صدور مجوز بسته بندی آب جهت مصارف شرب و تدوین قانون الحاق یک ماده به قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین(جبران افت سطح زیر زمینی) و در آن زمان شاهد تحولات ساختاری در بخش آب بودیم که تشکیل موسسه تحقیقات آب، تشکیل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران، از جمله این اقدامات بود.

وی در پایان گفت: بیطرف پس از استقرار در پست وزیر نیرو یک ترکیب و تیم منسجمی را انتخاب خواهد کرد و با تدابیر خود و پیگیریهای نیروهای کارآمدی که به دور خود جمع می کند؛ خواهد توانست، مشکلات موجود در این حوزه را مرتفع نمایید.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار