رئیس اداره بهزیستی شهرستان قرچک گفت: اگر کودک بی‌سرپرست و یا بدسرپرستی شناسایی شود به حکم قضایی به مراکز شبانه‌روزی منتقل و یا به بستگان نسبی یا سببی آن‌ها سپرده می‌شود.
کد خبر: ۴۷۹۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ 16 August 2017
سید حمیدرضا نعمتی در گفت‌وگو با خبرنگار در قرچک اظهار داشت: نگهداری و پرورش کودکان بی‌سرپرست و یا بدسرپرست که به جهت شرایط خاص رها شده و یا مجبور به کارکردن برای تأمین نیازهای خانواده هستند، براساس قانون برعهده سازمان بهزیستی گذاشته شده است.

وی افزود: اگر کودک بی‌سرپرست و یا بد سرپرستی شناسایی شود، به حکم قضایی به مراکز شبانه‌روزی منتقل و یا به بستگان نسبی یا سببی آن‌ها سپرده می‌شود چرا که کودکان بد سرپرست به دلیل شرایط بدی که در خانواده‌هایشان وجود دارد مجبور به‌کار کردن هستند که با شناسایی آن‌ها سعی در برطرف کردن مشکلاتشان آن‌ها داریم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قرچک تصریح کرد: سازمان بهزیستی برای مراقبت از کودکان بی‌سرپرست ماهیانه معادل 270 هزار تومان به خانواده‌هایی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، پرداخت می‌کند که اولویت هم با بستگان درجه یک این کودکان است تا در محیط خانه پرورش یافته و آموزش‌های لازم را ببینند.

نعمتی بیان کرد: برخی از این کودکان به افراد واجد شرایط واگذار و برخی دیگر نیز در مراکز شبانه‌روزی ماندگار می‌شوند چرا که دولت و بهزیستی تا پایان 18 سالگی مسئولیت نگهداری از آن‌ها را بر عهده دارد و پس از آن نیز با ایجاد اشتغال و بازتوانی آن‌ها به سمت زندگی عادی سوق داده می‌شوند.

وی با اشاره به افرادی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند گفت: برای حفاظت از دختران فراری و زنان خیابانی با شناسایی آسیب‌هایی که ممکن است سلامت روح و جسم این افراد را به مخاطره بیاندازد، سعی در یاری رساندن به این گروه از زنان جامعه داریم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قرچک تصریح کرد: باید به سمت کاهش آسیب‌ها در جامعه حرکت کرد و از تمام NGOها و مسئولان نیز در این راستا کمک گرفت که اگر خانواده‌ای قادر به تأمین هزینه‌های تحصیل کودک خود نیست، شناسایی و شرایط تحصیل و آموزش را برای آن‌ها فراهم کرد.

نعمتی با اشاره به نحوه پذیرش فرزندخواندگی اظهار داشت: پس از بررسی‌های لازم توسط کارشناسان این اداره و ارائه گزارش و محرز شدن شرایط لازم، افراد نیازمند به دادگاه معرفی می‌شوند تا دادگاه بتواند برای خانواده‌های متقاضی رأی صادر کند، که البته در این زمینه دادگاه‌ها همکاری خوبی داشته‌اند، به طوری که رشد فرزندخواندگی به بیش از دو برابر رشد یافته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: 253 نفر زن سرپرست خانوار نیز از سازمان بهزیستی قرچک مستمری می‌گیرند، و یا کمک‌های درمانی، شغلی و تحصیلی لازم به آن‌ها داده می‌شود که در کل هدف ما کاهش تعداد افراد تحت پوشش و افزایش توانمندی و خودکفایی این زنان است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قرچک افزود: زنانی که همسرشان فوت کرده و یا به دلیل از کارافتادگی و بیماری قادر به تأمین معاش خانواده خود نیستند و همچنین زنانی که طلاق گرفته‌اند و یا هرگز ازدواج نکرده‌اند و سرپرستی خانواده برعهده آن‌ها است، مشمول شرایط زنان سرپرست خانواده می‌شوند.

نعمتی در ادامه با اشاره به اقدامات حمایتی بهزیستی از این زنان تصریح کرد: پس از مراجعه این افراد به مراکز بهزیستی بررسی‌های لازم در مورد وضعیت زندگی آن‌ها و اینکه آیا مشمول حمایت‌های بهزیستی هستند، انجام می‌شود و در ادامه مددکاران بهزیستی با مشارکت اعضای خانواده شخص و با آگاهی نسبت به نقاط قوت و یا علایق و استعدادهای آن‌ها اقدامات لازم را در راستای حمایت از آن‌ها انجام می‌دهد.

وی عنوان کرد: هدف اصلی سازمان بهزیستی بازگشت این افراد به زندگی عادی بر مبنای توانمندسازی زنان سرپرست خانواده است، که از مسیرهای مختلفی همچون دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای مربوط به وام، ایجاد اشتغال خانگی، گروه همیار زنان سرپرست خانوار و گروه خودیار انجام می‌شود تا فرد به تدریج به آمادگی جسمی، روانی، اجتماعی و در نهایت در زمینه اقتصادی به خودکفایی برسد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قرچک در پایان با اشاره به اهمیّت تحصیل برای افراد تحت پوشش بهزیستی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی سیاست‌های تشویقی و حمایتی را از زنان سرپرست خانوار و به ویژه فرزندان آن‌ها دارد، که در این راستا بهزیستی شهریه دانشجویان تحت پوشش را پرداخت می‌کند تا بتوانند زندگی خوبی را برای خود و خانواده خود رقم بزنند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار