اکثر کارشناسان برای این باورند سکاندار وزارت نیرو باید از بدنه خود وزارتخانه انتخاب شود تا علاوه بر تخصص کافی در بخش آب و برق بتواند جایگاه ایران را در بین کشورهای منطقه ارتقا دهد.
کد خبر: ۴۸۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱ 26 August 2017
از زمانی که حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم رای اعتماد را از نمایندگان ملت کسب نکرد، رییس جمهوری در همان روز حکم سرپرستی وزارتخانه را برای قائم مقام این وزارتخانه صادر کرد تا "ستار محمودی" به طور موقت هدایت این وزارتخانه کلیدی را بر عهده بگیرد و این گمانه زنی مطرح شود که انتخاب گزینه بعدی برای تصدی پست وزیر نیرو به این زودی‌ها نخواهد بود. اما با وجود این بازار شایعات برای اخذ کرسی وزارت نیرو روز به روز داغ تر شد به طوری که طی هفته گذشته اسامی چند نفر برای تصدی این پست اعلام شد.

براساس این گزارش، در روزهای گذشته نگاهی به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی حاکی از آن است که گروه ها و افراد زیادی فرصت را غنیمت شمرده و درصدد القای گزینه های خود به روحانی هستند. تا جایی که حتی نام گزینه هایی به گوش می رسد که پیش از این هیچ مدیریت رده بالایی را در صنعت آب و برق در کارنامه خود به ثبت نرسانده اند.

در میان اسامی فراوانی که از روزهای گذشته دست به دست می شود، اسامی آشنایی هم به گوش می رسد که سابقه فعالیت در صنعت آب یا برق را داشته اند و نامشان با این صنعت بیگانه نیست. به نظر می رسد به جز خود ستار محمودی، دیگر اسامی که بیشتر از دیگران برای در اختیار گرفتن سکان وزارتخانه نیرو در چهار سال آینده مطرح شده اند شامل مدیرانی همچون غلامرضا منوچهری، سیدمحمد صادق‌زاده، همایون حائری، احمد علی کیخا و محسن نریمان بوده است.

در همین راستا محمد خالدی سردشتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار کرد: هنوز گزینه‌ای برای کرسی وزارت نیرو از سوی دولت مطرح نشده اما گمانه‌زنی‌ها و چانه‌زنی‌ها در این رابطه در فضای مجازی قد علم کرده است امیدواریم شخصی که وارد وزارت نیرو می‌شود به حوزه آب و برق و انرژیهای نو تسلط کافی داشته باشد.

او تصریح کرد: هم اکنون موضوع آب یکی از مسایل کلیدی در بخش وزارت نیرو است باید در این راستا تخصص کافی را اشته باشد. همچنین استفاده از تکنولوژی روز دنیا در صنعت آب و برق، نگاه دراز مدت و آینده نگری به این حوزه می‌تواند به پیشبرد اهداف توسعه ای این صنعت کمک کند.

علی اصغر قانع معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص اینکه چه کسی برای تصدی پست وزارت نیرو می تواند مفید باشد، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در کشور در حوزه نیرو وجود دارد؛ موضوع کمبود آب، یکی از چالش های پیش روی جامعه و دولت است. بایستی وزیرنیرو از بدنه خود وزارت نیرو انتخاب شود تا بتواند چالش های پیش روی حوزه نیرو را حل کند.
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه تصریح کرد: وزیر پیشنهادی نیرو بایستی شناخت کافی از حوزه آب و برق کشور را داشته باشد و دارای تجربه و دانش کافی در این حوزه باشد.

قانع در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا بهتر نیست که از نیروهای جوان برای تصدی پست وزارت نیرو انتخاب شود، گفت: چالش اصلی کشور در حوزه آب است هر چند که در حوزه برق نیز با کاستی ها و کمبودهایی مواجه هستیم و بایستی کسی را برای پست وزارت نیرو انتخاب کنیم که تسلط و شناخت کافی از کمبودها و کاستی های آب و برق کشور را داشته باشد و دارای ریسک پذیری بالایی باشد.
او افزود: پرداختن به مشکلات کنونی کشور در حوزه آب و نیرو توان زیادی را می طلبد و نباید این را نادیده بگیریم که جوانترها دارای ریسک پذیری بیشتری هستند.
قانع در خصوص گزینه های پیشنهادی وزارت نیرو که توسط اصحاب رسانه به آنها پرداخته می شود، گفت: این شخص رییس جمهوری هستند که در نهایت گزینه پیشنهادی وزارت نیرو را انتخاب می کند و وی را به مجلس معرفی می کند.
این مقام مسئول تصریح کرد: تاکنون وزرایی که توسط ریاست جمهوری برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شده اند؛ کسانی بوده اند که از بدنه خود وزارتخانه متبوعشان و دارای دانش بوده اند و برای انتخاب وزیر نیرو نیز ریاست محترم جمهوری هم به این موضوع توجه خواهند داشت.

در پایان مختصری به فعالیت گزینه‌های پیشنهادی اشاره می‌شود:

سیدمحمدصادق‌زاده که عضو هیأت علمی گروه مهندسی برق ـ قدرت دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شاهد است. هم اکنون معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق است.

ستار محمودی هم اکنون سرپرست وزارت نیروی ایران است. او پیشتر از ۹ شهریور ۱۳۹۲ قائم مقام وزیر نیرو بوده‌است. حسن روحانی رئیس جمهور ایران پس از عدم توفیق گزینه خود حبیب‌الله بیطرف به کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی برای وزارت نیرو، محمودی را به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرد.

غلامرضا منوچهری، کارآفرین، سیاست‌مدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که در حال حاضر بعنوان معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی، فعالیت می‌کند.

همایون حائری، هم اکنون مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران است و قبل از آن نیز سابقه مدیرعاملی توانیری را در کارنامه دارد.

محسن نریمان نماینده حوزه انتخابیه بابل در دوره‌های سوم و چهارم و ششم و هشتم مجلس شورای اسلامی بوده‌است. او فارغ‌التحصیل از دانشگاه صنعتی شریف است. وی پیش تر سمت‌های معاون عمرانی استانداری مازندران، استاندار خراسان شمالی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران را بر عهده داشت و در حال حاضر معاون وزیر راه و شهرسازی و مشاور وزرای نیرو و کشور و ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رئیس هیئت مدیره شرکت سازمان توسعه مسکن ایران و عضو اصلی هیئت مدیره شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و هیئت مؤسس و هیئت امنا دانشگاه علوم و فنون مازندران است.

احمدعلی کیخا نماینده دوره هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی و ناظرمجلس در شورای عالی آب است. ایشان فارغ التحصیل در رشته اقتصاد آب از استرالیا بوده و در کارنامه خود معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست را نیز ثبت کرده است.

در تاریخ 31 مرداد 1396 فعالان صنعت آب ، محیط زیست و برخی استادان دانشگاه در پی عدم رأی اعتماد مجلس به حبیب‌الله بیطرف گزینه پیشنهادی وزارت نیرو در دولت دوازدهم بر معرفی «احمدعلی کیخا» ناظر مجلس شورای اسلامی در شورایعالی آب به عنوان وزیرپیشنهادی نیرو تأکید کردند.

حال باید دید چه کسی سکاندار وزارت نیرو خواهد بود که بتواند این وزارتخانه را به سمت و سویی هدایت کند تا مشکل بی‌آبی و کمبودهایی که در بخشهای مختلف این صنعت به چشم می‌خورد نجات دهد.

منبع:ایسکانیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار