مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران عنوان کرد:
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گفت: حداکثر ستاره تعیین شده برای خودرو‌ها 5 ستاره است که متاسفانه بالاترین سطح کیفی که به آن دسترسی پیدا کردیم 4 ستاره بوده است که این خودرو‌ها سهم کوچکتری از بازار ما را در اختیار دارند.
کد خبر: ۴۸۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴ 27 August 2017

به گزارش تابناک تهران، "اشکان گلپایگانی" با اشاره به محدودیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودروهای تک ستاره در پایان امسال افزود: شرکتهای خودروساز درحال برنامه ریزی هستند تا با انجام اصلاحات کیفی و بهبود محصولات در خطوط تولید، طراحی پلت فرم‌های جدید و جایگزینی محصولات جدید با خودروهای قدیمی در سطوح بالاتری از کیفیت و رقابت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه حداقل سطح کیفی خودروهای تولیدی در سال 97 دو ستاره خواهد بود گفت: براساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت از پایان سال 96 هیچ خودرو تک ستاره‌ای نباید در سبد تولیدی شرکت‌های خودروسازی کشور وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حتما خودروهایی داریم که حداقل‌های لازم را برای تولید ندارند و نباید تولید شوند گفت: ما از جایی وارد فضای امتیاز تک ستاره به خودرو‌ها می‌شویم که حداقل‌های استاندارد ایمنی را پاس کنند، خودروهایی که قادر به پاس کردن استانداردهای ایمنی نباشند نه تن‌ها در جداول کیفی ما قرار نمی‌گیرند بلکه از شماره گذاری آن‌ها جلوگیری می‌شود.

گلپایگانی افزود: خودروهایی که در رده تک ستاره به بالا قرار می‌گیرند به معنی این است که حداقل‌های تعریف شده در استانداردهای ایمنی در آن‌ها رعایت شده است و از این مقطع به بعد سطوح کیفی آن‌ها بررسی و با شاخص‌های موجود در دنیا مقایسه می‌شود که چه ستاره‌ای به این خودرو‌ها تعلق می‌گیرد.

وی گفت: در ستاره‌های کیفی البته قیمت، شاخص مهمی است، هرچه سطح قیمت خودرو‌ها بالاتر می‌رود شاخص‌های کنترلی سختگیرانه‌تر می‌شود به این معنی که یک خودرو تک ستاره زیر 25 میلیون تومان با یک خودرو تک ستاره بالای 100 میلیون تومان به لحاظ کیفی تفاوتهای زیادی دارد و هرچه قیمت بالاتر باشد این شاخص سختگیرانه‌تر خواهد بود.

گلپایگانی افزود: حدود 68 درصد خودروهای دارای تیراژ تولید بالا و حدود 46 درصد خودرو‌ها به لحاظ نوع و مدل، در سطح کیفی تک ستاره قرار دارند به این معنی که ما در خودروهای با قیمت کمتر از 25 و حتی 50 میلیون تومان سهم بازار گسترده تری داریم و تک ستاره بودن این گروه از خودرو‌ها تاثیر زیادی روی کیفیت کل سبد محصولات خودروسازان دارد.

وی با بیان اینکه خودروسازان باید متعهد به خروج خودروهای تک ستاره از چرخه تولید شوند گفت:: ما بعنوان بازرس و با در نظر گرفتن حقوق مصرف کننده و تولیدکننده تلاش می‌کنیم این موضوع را بطور دقیق رصد، پیگیری و اطلاع رسانی کنیم، بنظرم شرکتهای خودروساز هم با جدیت تغییر سطوح کیفی خودرو‌ها را در دستور کار دارند چرا که برای فروش محصولات خود و عقب نماندن از چرخه رقابت نیازمند ارتقاء سطوح کیفی تولیداتشان هستند.

گلپایگانی افزود: در حال حاضر با تغییر الگوی مصرف مشتریان خودرو، سهم بازار خودروهای زیر 25 میلیون تومان به سمت خودروهای 25 تا 50 میلیون تومان تغییر پیدا کرده و این روند می‌تواند به رده‌های قیمتی بالاتر هم تغییر پیدا کند.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان اینکه در همه جای دنیا مسئولیت کیفیت خودرو با خودروساز است و طبیعتا کشور ما هم کم کم باید به این سمت حرکت کند گفت:: خودروسازان خودشان باید سطوح کیفی را تعیین کنند البته در این سال‌ها موانعی، چون تامین مالی، مباحث کیفی و ارتباطات بین المللی آرام آرام درحال حل شدن است.

گلپایگانی افزود: همچنین قطعه سازی باتوجه به تاثیری که در کیفیت خودرو دارد مورد توجه قرار گرفته و لازم است قطعه سازان با فناوریهای روز جهان آشناو قابلیت صادرات داشته باشند که بتواند خودروسازی ما را به سمت کیفیت سوق دهد.

وی گفت:اعطای ستاره کیفی به خودرو‌ها از اواسط سال 94 در دستور کار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران قرار گرفت و درحال حاضر براساس نتایج بررسی‌ها در خطوط تولید، ستاره‌های کیفی و سطح کیفیت خودرو‌ها براساس گزارش کارشناسان این شرکت تعیین و اطلاع رسانی می‌شود.

گلپایگانی با بیان اینکه بسیاری از خودروهای ما در سطح کیفی یک و دو ستاره قرار دارند افزود: حداکثر ستاره تعیین شده برای خودرو‌ها 5 ستاره است که متاسفانه بالاترین سطح کیفی که به آن دسترسی پیدا کردیم 4 ستاره بوده است که این خودرو‌ها سهم کوچکتری از بازار ما را در اختیار دارند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار