محمودی مطرح کرد:
سرپرست وزارت نیرو در جمع خبرنگاران، گفت: در حال حاضر به صورت پایلوت طرح‌های تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌های ترکیبی در دستور کار قرار گرفته است و بسته به منابع مالی آن را اجرایی خواهیم کرد.
کد خبر: ۴۸۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰ 28 August 2017
به گزارش تابناک تهران،‌  "ستار محمودی" در نشست خبری هفته دولت با اصحاب رسانه در پاسخ به این سؤال که در صورت حضور در رأس وزارت نیرو چه برنامه کاری برای دولت دوازدهم در پیش خواهید گرفت، اظهار داشت: نه تنها شخص بنده بلکه هر فردی که فرصت حضور در رأس صعنت آب و برق را پیدا می‌کند بایستی در زمینه مسائل مرتبط با آب و برق به ویژه در مورد اقتصاد این حوزه از تجربیات و نقطه نظرات گذشتگان استفاد کند و آن‌ها را به مراکز ذی‌ربط منتقل کند تا فعالیت‌های مرتبط با این بخش را به خوبی به سرانجام برساند.

وی تصریح کرد: به طور مثال در بخش آب باید بیش از گذشته نگاه را از مدیریت اجرائی به سمت مدیریت منابع آب به پیش ببریم. متکی کردن برنامه‌های وزارت نیرو به فرد خطای برنامه را نیز بالا می‌برد بنابراین هر شخصی که در رأس این وزارتخانه حضور پیدا می‌کند باید در پی رفع چالش‌ها و یافتن راه حل‌های مناسب برای این صنعت باشد نه اینکه به مشکلات قبلی نیز بیفزاید.
 
واکنش به وجود رکود در صنعت برق و آب کشور

محمودی به ادعای وجود رکود در صنعت برق و آب کشور واکنش نشان داد و گفت:‌ ماهیت این صنعت پویا است و اگر هم بخواهد دچار رکود شود با چنین شرایطی مواجه نخواهد شد چرا که متقاضیان آن تعهدات مختلفی را بر روی دوش دولت گذاشته‌اند.

سرپرست وزارت نیرو افزود:‌ زمانی که پروژه ای را به سرانجام می‌رسانیم نمی‌توانیم آن را رها کنیم و همچون طرح‌های آبرسانی باید به صورت مستمر آن‌ها را پایش کنیم. کاهش 4.5 درصدی تلفات شبکه توزیع برق، افزودن شدن هفت هزار و 900 مگاوات به ظرفیت تأمین برق کشور و اضافه شدن 180 مگاوات به انرژی‌های تجدیدپذیر بخشی از برنامه‌های وزارت نیرو در دولت یازدهم بوده است.

وی وزارت نیروی دولت یازدهم را پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفق‌ترین وزارتخانه در آب رسانی به مناطق مختلف کشور دانست و گفت:‌ افزودن 3.2 میلیارد مترمکعب به ظرفیت تأمین آب کشور و قرارگیری 190 هزار هکتار تحت پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی نیز جزو اقداماتی است که وزارت نیرو در طول دولت یازدهم آن‌ها را اجرایی کرده است.

محمودی به روند اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اشاره کرد و گفت: سالیان متمادی است که با روند کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی و تبعات آن مواجه هستیم. براساس بررسی‌های صورت گرفته در زمینه آب‌های زیرزمینی به صورت جمعی رقمی در حدود 100 تا 120 میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخازن دشت‌ها برداشته شده است بنابراین برای تعادل بخشی به آن بایستی فرصت مناسبی به آن داد تا به مرور زمان با تغذیه درست این رقم به سفره‌ها بازگردد.

سرپرست وزارت نیرو تصریح کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته باید در برنامه ششم توسعه 11 میلیارد مترمکعب از برداشت سفره‌ها کاسته شده و به منابع آبخوان اضافه شود. براین اساس برنامه‌های متعددی را در قالب اجرای طرح احیا و تعادل بخشی برای دست یابی به این مهم در دستورکار خود قرار داده‌ایم.
 
انسداد 30 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور/ بهره‌وری پایین آب در کشور

محمودی با اشاره به انسداد 30 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور همزمان با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی، ادامه داد:‌ بازنگری پرونده چاه‌های دارای اضافه برداشت و تجهیز چاه‌های موجود به کنتورهای سنجش دقیق بخش دیگری از برنامه‌های وزارت نیرو به منظور بهبود وضعیت سفره‌ها بوده است.

وی به انتقاد از بهره‌وری پایین آب در کشور پرداخت و افزود:‌ برای ارتقای وضعیت موجود باید آموزش‌های مناسبی در اختیار مصرف کنندگان این مایع حیاتی از جمله بخش صنعت، کشاورزی و شرب قرار بگیرد. امروزه یکی از کانون‌های اصلی ارتقای بهره وری آب آموزش است.
 
بهبود مراودات برقی با کشورهای همجوار پس از برجام

سرپرست وزارت نیرو به تاثیرات برجام بر روی فعالیت‌های وزارت نیرو اشاره کرد و افزود:‌ پس از انعقاد برجام چندین میلیارد دلار تفاهم نامه در قبال طرح‌های حوزه آب و برق بر روی کاغذ بسته شده است به طوری که هم اکنون طرح توسعه سه نیروگاه ری، شهید رجائی و همدان با طرف‌های ژاپنی نهایی شده است و مراودات برقی با کشورهای همجوار شرایط بهتری پیدا کرده است.

محمودی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های وزارت نیرو به منظور توسعه تولید برق از انرژی خورشیدی، گفت:‌ در حال حاضر پتانسیل خوبی به لحاظ تابش خورشید در کشور وجود دارد و طبق برنامه ششم توسعه پنج هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر نیز وارد مدار خواهد شد.

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت:‌ موضوع مهمی که در مورد این مسئله وجود دارد در خصوص مابه التفاوات هزینه تمام شده نیروی تولیدی در نیروگاه‌های برق خورشیدی و حرارتی است.

سرپرست وزارت نیرو، افزود:‌ هزینه برق تولید شده در نیروگاه‌های خورشیدی به مراتب بسیار بالاتر از نیروگاه حرارتی است ولی در هر صورت انرژی دریافتی از هر دو منبع به قیمت 60 تومان در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

محمودی تاکید کرد: به همین دلیل ورود یکباره چندین هزار مگاوات برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر به مدار به دلیل تأمین منابع دولتی و یا دریافت این مابه التفاوت از سوی مردم امکان پذیر نیست و باید با شیب پایدار این روند صورت بگیرد تا هم بازگشت سرمایه برای بخش خصوصی را در پی داشته باشد و هم اقتصاد این بخش دچار مشکل نشود.
 
سیاست وزارت نیرو برای انتقال بین حوضه‌ای تأمین آب شرب است

محمودی سیاست وزارت نیرو برای انتقال آب بین حوضه ای را تأمین آب شرب دانست و افزود: سیاست وزارت نیرو بر این اساس استوار است که انتقال آب تنها برای تأمین مصارف شرب باشد، در زمان انتقال شرایط مبدأ و مقصد و راهکارهای انتقال آب نیز دیده شود تا مکان‌های محیطی در قبال این طرح‌ها آسیب کمتری ببینند.

سرپرست وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: لازم است کمیته پایشی از سوی وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست تشکیل شود تا بر روی مسائل مرتبط با این موضوع بررسی‌های جدی تری صورت بگیرد. وزارت نیروی دولت دوازهم باید قادر باشد مدیریت حوضه‌های آبریز را انجام دهد.
 
بهره برداری از 3800 میلیارد تومان پروژه آب و برق همزمان با هفته دولت

وی به روند طرح‌های تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌های ترکیبی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به صورت پایلوت چنین پروژه‌های در دستور کار قرار گرفته است و بسته به منابع مالی آن را اجرایی خواهیم کرد.

محمودی با تاکید بر اینکه همزمان با هفته دولت سه هزار و 800 میلیارد تومان پروژه آب، برق و فاضلاب به بهره برداری می‌رسد، گفت:‌ طرح‌های فاضلاب مشخص و اولویت اجرای آن در شهرهای ساحلی است که با معضلات مهمی در این حوزه مواجه هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار