کد خبر: ۴۸۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ 29 August 2017
به گزارش تابناک تهران، قرار گرفتن ایران در کمربند خشک کره زمین به همراه کاهش ذخایر آبی، موضوع خشکسالی را به بحرانی جدی برای کشور تبدیل کرده است و محققان در تلاش هستند با استفاده از فناوری های نوین بر این بحران غلبه کنند.
 
اما اینکه کشورهای دنیا چه راه حل هایی برای حل معضل کم آبی، اندیشیده و انجام می دهند، سوالی است که همیشه مطرح می شود؛ بحران کم آبی در ایالت کالیفرنیای آمریکا تا جایی پیش رفته که افرادی با عنوان "پلیس آب" به درب منازل شهروندان کالیفرنیایی مراجعه کرده و آنها را از خطرات کمبود آب، مصرف صحیح آب و راه حل هایی علیه هدر رفتن آب و ... آگاه می کنند.
 
از سوی دیگر مسئولان لس‌ آنجلس به تازگی برای جلوگيری از تبخير شدن آب مخزن "سيلمار" در كاليفرنيا، ۹۶ ميليون توپ سياه پلاستيكی را روی این مخزن رها كردند. توپ های تيره‌ رنگ به شكلی طراحی شده اند که نه تنها آب را از هر گونه آلودگی حفظ می کنند بلكه مانع از تبخیر آب نیز می شوند. توپ‌ ها به سادگی روی سطح آب، شناور شده و از تابش پرتوهای خورشيد جلوگیری می کنند.
 
حال که ما در کشور دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و رودخانه های بسیاری داریم چرا به این فکر نیستسم جلوی تبخیر آب آن ها را بگیرم. با به کار گیری همین توپ های مشکی یا آب انبارها خواهیم توانست که به مقدار قابل توجهی از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.
 
سوئد یکی دیگر از کشورهایی است که به راه حل های فناورانه علیه بحران و کمبود آب پرداخته است به عنوان مثال چندی پیش، مهندس ایرانی مقیم سوئد با اختراع یک دوش متفاوت و شگفت انگیز که به صرفه جویی و استفاده بهینه از آب می پرداخت توانست در صدر اخبار تکنولوژی دنیا قرار بگیرد. Orbital Systems در کشور سوئد است که موفق به اختراع دوش متفاوتی شده که به عناوینی مانند «دوش فضایی» یا «دوش آینده» این دوش از قابلیت تصفیه بیش از ۹۰ درصد آب مصرف شده و دوباره برگرداندن آب مصرفی به سردوش برخوردار است.
 
آب باران می تواند یکی از راه حل های مهم برای استفاده حداکثری از آب باشد، مخترعان کشورهایی مانند هند و مالزی به دنبال اختراع دستگاه ها یا سیستم هایی هستند که بتوانند استفاده بیشتری از آب باران داشته باشند.
 
البته می توان از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی های بادی یا خورشیدی نیز یاد کرد. این فناوری ها می توانند جایگزین سوخت های فسیلی شوند، از انتشار گازهای گلخانه ای ممانعت کرده و از گرم شدن زمین و آب شدن یخچال های طبیعی که نتیجه ای جز مصرف بی رویه آب ندارند، جلوگیری کنند.
 
محققان کشور ما نیز، با تولید محصولات فناوری در حوزه کم آبی، با تمرکز بر روی ابداع روش های ابتکاری در زمینه آب، خشکسالی، فرسایش خاک و محیط زیست، درصدد ارائه راهکار و راه حل هایی برای پشت سرگذاشتن این چالش قرن هستند.
 
۲3 طرح مبتنی بر فناوری های نوین از سوی شرکت های دانش بنیان به ستاد توسعه فناوری آب، خشكسالی، فرسايش و محيط زيست که در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری فعال است ارائه شده که قرار است با توجه به اولویت بندی مدنظر از سوی این ستاد برای رفع مشکلات کم آبی و مقابله با پدیده خشکسالی به کار گرفته شود.
 
یکی از دستاوردهای محققان در راستای کاهش هدررفت آب "دستگاه آب مقطرگیری بدون پرت" است. با توجه به اینکه دستگاه های آب مقطرگیری کنونی به میزان زیادی آب را تلف می کنند از این رو استفاده از این دستگاه که دستاورد محققان ایرانی است می تواند مفید واقع شود.
 
دستگاه "ردیاب آب در منابع زیرزمینی" از دیگر اختراعات محققان داخلی است که از طریق آن، آب های اعماق زمین بدون نیاز به عملیات حفاری از روی زمین شناسایی می شوند.
 
شکی نیست که راهکارهای علمی می تواند انقلابی در تولید و توسعه فناوری های مورد بهره برداری برای بهینه سازی و صرفه جویی به وجود بیاورد و خشکسالی و بحران کم آبی نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ به همین دلیل تنها زمانی می توان از تمامی منابع موجود استفاده بهینه کرد که تمامی این راهکارها از جمله بکارگیری فناوری‌ها، صرفه جویی، سیستم های قیمت گذاری، مکانیزم های تشویقی و فرهنگسازی به صورت یک بسته کامل در راهبرد مقابله با بحران کم آبی دیده شود.
 
باتوجه به موقعیت جغرافیایی ایران، در زمینه فناوری های مرتبط با بهره برداری از آب و مقابله با خشکسالی، ضرورت دارد سطح دانش و فناوری بومی کشور، بسیار فراتر از سایر کشورهای دیگری که پرآب تر هستند، باشد و در این زمینه باید از محققین و دانشجویان و اندیشمندان برای تمرکز بر ابداع روش های ابتکاری در زمینه آب، خشکسالی، فرسایش خاک و محیط زیست در سطح گسترده، دعوت به عمل آید.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
محمد
|
United States
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
ما در مورد بحران اب بطرز عجیبی غیر علمی و کارشناسی عمل کرده ایم بالای نود درصد اب ایران در بخش کشاورزی هدر رفت و نابود شد
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
با تشکر از مطلب مفید شما از شما رسانه ها خواهشمندم که اهمیت بیشتری به موضوع جدی کم آبی اختصاص دهید تا بلکه فشار و تذکری باشد بر مسئولین و مردم و کارشناسان جهت تدبیری برای این معضل... با سپاس فراوان
هانیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
ممنونم از مطالب خوبتون و اینکه اهمیت میدهید به این بحران کم آبی و خوشکسالی شدیدی که مردم اصفهان فعلا در گیر هستند
باتشکر
امیر
|
United Arab Emirates
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
عالی بود ممنون❤
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار