یک روانشناس ترک اعتیاد در گفتگو با تابناک تهران مطرح کرد؛
الهام ندیمی
کد خبر: ۴۸۷۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷ 31 August 2017
یک روانشناس ترک اعتیاد با اشاره با اینکه خانواده ها آموزش مقابله با اعتیاد را یاد بگیرنداز لزوم آموزش مهارت زندگی به کودکان و نوجوانان، خبر داد.


"الهام ندیمی" روانشناس ترک اعتیاد در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران، اظهار داشت: اعتیاد ریشه در مسائل مختلفی دارد که مهم ترین آنها مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بیکاری و مشکلات جسمانی است.

این روانشناسی بالینی در پاسخ به اینکه یک شخص معتاد از نظر روانشناسی با چه مشکلاتی روبرو است که به اعتیاد روی می آورد، گفت: کسانی که به اعتیاد روی می آورند از نظر روانشناسی با مشکلات عاطفی، روانی و شخصیتی دست به گریبان هستند.

وی افزود: در خصوص شخص معتاد نیاز است که مشکلات او را مورد بررسی قرار داد و با یافتن مشکلاتش، به او کمک کرد تا بتواند اعتیاد را کنار بگذارد.

شخص معتاد، یک بیمار قابل درمان است

این روانشناس ترک اعتیاد در پاسخ به اینکه آیا به شخصی که معتاد است می توان زندگی دوباره ای بخشید، تا بتواند به زندگی خود بدون اعتیاد ادامه دهد یا خیر؟ گفت: فردی که دچار اعتیاد شده است، از زمانی که به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه می کند مراحل درمانی اش شروع می شود.

ندیمی بیان کرد: یک شخص معتاد بیمار است و جامعه هم نیاز است که این دید را نسبت به او داشته باشد.

وی در خصوص مراحل ترک اعتیاد در کلینیک های درمانی، گفت: شخص بیمار پس از این که به کلینیک برای درمان اعتیادش مراجعه می کند باید یک دوره نقاهت را پشت سر بگذارد و بصورت تدریجی و با جلسات روان درمانی، اعتیاد او قابل درمان است.

این روانشناس بالینی در خصوص ریشه های اعتیاد در بین بانوان اظهار داشت: این موضوع، ریشه در بسیاری از مشکلات دارد که مهم ترین آنها موضوع ازدواج است.

ندیمی در این خصوص گفت: وقتی که سن ازدواج برای دختران، بالا می رود بدون شک در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرند که یکی از این آسیب های اجتماعی، روی آوردن آنها به اعتیاد است.

وی افزود: در کنار مسئله ازدواج شرکت در مهمانی هایی که مواد مخدر در آنجا مورد مصرف قرار می گیرد و مشکلات اقتصادی، از دیگر مسائلی هستند که دختران و زنان را درگیر اعتیاد خواهد کرد.

آموزش راهی برای مقابله با اعتیاد

این کارشناس روانشناسی بالینی در مورد ناهنجاری های اعتیاد، گفت: مشکلات جسمی، بی خوابی، پر اشتهایی، کم اشتهایی، ضعف بدن،  عدم تمرکز، ضعیف شدن حافظه، مشکلات جنسی، مشکلات شخصیتی، بدبینی، نداشتن عزت نفس، پرخاشگری و دروغگویی از ناهنجاری های اعتیاد است که شخص بیمار با آنها درگیر است.

ندیمی در خصوص کارهایی که نیاز است انجام بگیرد تا جوانان و نوجوانان به اعتیاد روی نیاورند، اظهار داشت: در این خصوص نیاز است که خانواده ها تحت آموزش مقابله با اعتیاد قرار بگیرند و همچنین به کودکان و نوجوانان، مهارت زندگی آموزش داده شود.

این کارشناس روانشناسی بالینی یادآور شد: نوجوانان و جوانان را باید از شروع کننده های بیرونی اعتیاد دور نگه داشت و آنها را تحت آموزش مدیریت هیجان قرار داد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار