کریمی در گفتگو با تابناک تهران؛
مرتضی کریمی
کد خبر: ۴۸۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ 01 September 2017
این شاعر جوان کشورمان در خصوص قهر بودن مردم با کتابخوانی، گفت: صدا و سیما بجای این همه که برای پفک و چیپس تبلیغ می کند اگر برای کتابخوانی تبلیغ می کرد الان شرایط کتابخوانی در کشور، وضعیت مطلوب تری داشت و در خصوص کتابخوانی فرهنگ سازی نشده است.

به گزارش تابناک تهران، "مرتضی کریمی " متخلص به "متین" در آبان ماه سال 1362 در تهران به دنیا آمده است. وی در دوران کودکی و توسط پدرش با موسیقی آشنایی پیدا کرد و همین علاقه اش به موسیقی باعث شد که استعدادش در شعر گفتن نیز شکوفا شود و تاکنون بیش از سیصد قطعه از اشعارش توسط خوانندگان مختلف، خوانده شده است.

تابناک تهران: چطور متوجه شدید که در شعر گفتن، استعداد دارید و به این عرصه روی آوردید؟

کریمی: پدرم موسیقی تدریس می کرد و از دوران کودکی در کار تعزیه خوانی و شبیع خوانی فعالیت داشتم؛ با موسیقی آشنایی پیدا کردم و چون تب شعر در وجودم بود هرزگاهی یک چیزی می گفتم و همین باعث شد تا به سمت شعر گفتن گرایش پیدا کنم. آن زمان یک شبکه به اسم ایران موزیک فعالیت می کرد که بهنام و بهزاد ابطحی اونجا فعالیت می کردند و از اشعار من استفاده می کردند و این دلیلی شد که متوجه شدم توانایی شعر گفتن دارم و بصورت جدی کارم را دنبال کردم.

تابناک تهران: قشر شما با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

کریمی: موسیقی در کشور ما به دو بخش مجاز و غیر مجاز تقسیم شده است و ما ترانه سراها بین این دو دسته در تلاطم هستیم. اگر با خواننده های مجاز کار کنیم دیگر نمی توانیم اشعار خود را در اختیار خواننده های غیر مجاز بگذاریم و این از نظرمالی به ما ترانه سراها و شعرا ضربه وارد می کند و اگر با خواننده های غیر مجاز کار کنیم و چون ترانه های آن ها در خارج از کشور پخش می شود؛ در داخل کشور به ما مجوز فعالیت نمی دهند. البته مهم ترین مشکلی که داریم این است که امنیت شغلی نداریم و شعرها و ترانه های ما در فضای مجازی دست به دست می شود و توسط بعضی از خوانندگان مورد استفاده قرار می گیرد و یادی از ما نمی کنند. اگر ارگانی می بود که بصورت سیستماتیک می توانست شعرهای ما را ثبت و طبقه بندی کند و اگر شعر، توسط کسی استفاده می شد؛ می توانستیم ثابت کنیم که آن شعر متعلق به ما است.

تابناک تهران: آیا مورد حمایت مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستید؟

کریمی: بله؛ مورد حمایت وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم و دلیل آن این است که کارهای من، برای گرفتن مجوز به آنجا می رود و چون من را می شناسند ازم حمایت می کنند.

تابناک تهران: بیمه هستید یا خیر؟

کریمی: چون در اداره امور مالیاتی، مشغول به کار هستم از بیمه آنجا استفاده می کنم و تاکنون از بیمه هنری استفاده نکرده ام.

تابناک تهران: به نظر شما چرا مردم با کتاب خوانی فاصله گرفتند؟

کریمی: این موضوع بر می گردد به فرهنگ سازی ای که در خصوص کتابخوانی صورت نمی گیرد و مردم ما اینقدر مشغله دارند که شاید فرصتی پیدا نکنند که کتاب بخوانند. اروپایی ها و آمریکایی ها کتابخوانی را جزء واجبات زندگی خود تلقی می کنند ولی ما هر وقت که فرصتی پیش بیاید شاید برای کتاب خواندن، وقت بگذاریم و کتاب خواندن برای ما جزء واجبات زندگی نیست و برای ما بصورت یک سرگرمی است و متاسفانه در این خصوص فرهنگ سازی نمی شود. صدا و سیما بجای این همه که برای پفک و چیپس تبلیغ می کند اگر برای کتابخوانی تبلیغ می کرد الان شرایط کتابخوانی در کشور، وضعیت مطلوب تری داشت.

تابناک تهران: آیا اشعار خود را در قالب یک مجموعه شعر چاپ کرده اید؟

کریمی: متاسفانه تاکنون مجموعه اشعاری از من به چاپ نرسیده ولی اشعارم بصورت پراکنده در جاهای دیگر، به چاپ رسیده است. دلیل اینکه مجموعه اشعارم را چاپ نکرده ام به خاطر مشغله کاری ای است که دارم و چون در اداره امور مالیاتی مشغول به کار هستم؛ زیاد نتوانستم به چاپ اشعارم فکر کنم و نمی دانم که کدامیک (شعر گفتن یا کارمند بودن) شغل اولم است.

تابناک تهران: آیا تاکنون اشعار و ترانه هایی که سروده ای، توسط خوانندگان استفاده شده است؟

کریمی: تاکنون بیش از 300 قطعه از اشعارم توسط خوانندگان مختلف خوانده شده است و با آهنگسازهای مطرحی همچون؛ بهنام ابطحی، علیرضا افکاری، بابک سیدی، هومن آزما، میلاد اکبری، شهاب اکبری، انوشیروان تقوی، مهرداد پازوکی کار کرده ام. 

تابناک تهران: از مسوولان چه انتظاری دارید؟
کریمی: انتظار دارم که همه شاعران، ترانه سراها، آهنگسازها، تنظیم کننده ها و خوانندگان را در قالب یک مجموعه سازماندهی کنند و بصورت یک کمپانی هدفمند کار کنند تا بدانیم مورد حمایت جایی هستیم.

تابناک تهران: در پایان اگر حرف خاصی دارید، بفرمایید؟

کریمی: از شما ممنونم که این وقت را در اختیار من گذاشتید و برای ملت شریف ایران آرزوی سلامتی و سرافرازی دارم.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار