اسماعیل امینی در گفتگو با تابناک تهران مطرح کرد؛
اسماعیل امینی
کد خبر: ۴۸۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷ 02 September 2017

این شاعر و مدرس ادبیات فارسی، در خصوص بی تفاوتی رسانه ها نسبت به شعر، گفت: شعر، هنر ملی ایرانیان و از ارکان هویت ملی مردم ایران است و بی اعتنایی دانشگاه، رادیو، تلویزیون و رسانه های دیگر به شعر، خیلی عجیب است.


به گزارش تابناک تهران، " اسماعیل امینی" در سال1342 د رتهران به دنیا آمده ولی اصالتاً آذربایجانی است. زبان مادری اش ترکی است؛ زبان فارسی را در کوچه، خیابان و مدرسه آموخته است. وی در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرده و سالهاست که مدرس ادبیات فارسی است. 

تابناک تهران: از چه سالی وارد عرصه شعر شدید؟

امینی: از دوران نوجوانی به شعر علاقه مند بودم و شعر می خواندم و حفظ می کردم و گاهی خودم شعر می ساختم. اما بیش از ساختن شعر، دوست داشتم شعر دیگران را بخوانم و حفظ کنم و هنوز هم این روحیه را دارم.

تابناک تهران: تا کنون چه مجموعه اشعاری از شما به چاپ رسیده است؟

امینی: "دلقک و شاعر دربار"، "دکتربازی"، "نشر اکاذیب"،  "بوستان بی درخت" و "عمو زورگیر" مجموعه اشعاری هستند که از من به چاپ رسیده است. 

تابناک تهران: قشر شما با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

امینی: شاعران از یک قشر نیستند. هر کدام شغل متفاوتی و دل مشغولی های گوناگون دارند. مهم ترین مشکل شاعران، این است که متشاعر و شاعر دروغین و شعر دروغین، بیشتر از شاعر درست و حسابی و شعر خوب است.

تابناک تهران: به نظر شما اشعاری که توسط شاعران جوان سروده می شود از کیفیت و محتوای خوبی برخوردار هستند؟

امینی: شاعران جوان که یک نفر نیستند تا بگوییم شعرشان خوب یا بد است. برخی شاعران جوان آثار درخشانی دارند و برخی معمولی و متوسط شعر می گویند و برخی اصلا شعر خوب ندارند. دربارۀ بزرگترها و شاعران سالخورده هم همین ها را می توان گفت.

تابناک تهران: چرا مردم جامعه با کتابخوانی فاصله گرفته اند و برای سوق دادن مردم، به سمت کتابخوانی باید چه کارهایی صورت بگیرد؟

امینی: دلایل مختلفی دارد؛ اول این که کتاب خواندن، اهمیتی ندارد اما کتاب نوشتن خیلی مهم شده است. هر کس با هر مایه سواد؛ دوست دارد که چندین کتاب منتشر کند. دیگر این که نظام اجتماعی و اداری و سیاسی ما، کتاب را مهم نمی داند. اما مهم ترین دلیل دوری از کتاب خواندن، مدرسه ها و دانشگاه ها هستند. مدرسه ها و دانشگاه ها محل خواندن و نوشتن و آموختن نیستند. دکان تست بازی و چانه زنی بر سر نمرۀ بیست و معدل و رتبه اند و دستگاه تولید مدرک هستند و بهترین راه ترویج کتابخوانی تعطیل کردن نود درصد دانشگاه هاست.

تابناک تهران: نحوه حمایت مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از قشر شاعر و نویسنده خوب است یا خیر؟

امینی: شاعران چه نیازی به حمایت دارند؟ شعر می گویند و منتشر می کنند این کار، نیازی به حمایت ندارد.

تابناک تهران: استعداد نوجوان و جوانان، در زمینه شعر گفتن، به چه صورت است؟

امینی: این پرسش خیلی کلی است. اما این نکته مهم است؛ سال هاست که آموزش و پرورش، نسبت به شعر و دیگر فعالیت های فرهنگی بی اعتنا شده است و تمام همتش صرف تست بازی و رتبه سازی و کنکور بازی می شود.

تابناک تهران: فرهنگ هر جامعه ای با کتابخوانی ارتقاء می یابد و با توجه به سرانه مطالعه کم جامعه در زمینه کتابخوانی، آیا به فرهنگ ما لطمه وارد می شود؟

امینی: طبعا وقتی کتاب نمی خوانیم دچار فقر و گرسنگی فرهنگی می شویم. گرسنگی فرهنگی و هنری  را ابتذال، چاره می کند. رواج ابتذال و سطحی نگری، حاصل غفلت از مطالعه است و مراکز قدرت نیز، از این وضع استقبال می کنند. ابتذال و سطحی نگری و سرگرم شدن به بیهودگی، مطلوب اقتدارگرایان است.

تابناک تهران: شعر انقلابی یا شعرهای عاشقانه و شعرهای با مضامین اجتماعی بیشتر مورد توجه جامعه است؟

امینی: قابل تفکیک نیست. شعر دربارۀ انسان سخن می گوید؛ گاهی نسبت انسان را با خودش بیان می کند، گاهی با اجتماع، گاهی با معشوق،گاهی با حاکمان، و به همین سیاق انواع شعر خلق می شود و هر کدام خوانندۀ و مخاطب خود را دارد.

تابناک تهران: در پایان اگر حرف خاصی دارید؛ بفرمایید؟

امینی: شعر، هنر ملی ایرانیان و از ارکان هویت ملی مردم ایران است؛ بی اعتنایی مدرسه، دانشگاه، رادیو، تلویزیون و رسانه های دیگر به شعر، خیلی عجیب است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار