کد خبر: ۴۸۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 03 September 2017

طرح تحول نظام سلامت، دارای شاخص های بهداشتی بسیاری است و دستاوردهای آن، خواهد توانست به سلامت و اقتصاد جامعه کمک کند ولی این طرح، دارای نواقصی است که نیاز است در دستور کار دولت دوازدهم قرار بگیرد تا بتوان خدمات شایسته ای به مردم ارائه کرد.

به گزارش تابناک تهران، با به روی کار آمدن دولت یازدهم و با برنامه ریزی ها و تدابیر موزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انقلابی در حوزه سلامت جامعه بوجود آمد. در سال 1392 توسط وزیر بهداشت و درمان طرحی تحت عنوان طرح تحول نظام سلامت معرفی شد که با مخالفت های زیادی از سوی مخالفان آن، روبرو شد ولی وزیر بهداشت و همکارانش در وازت بهداشت به انجام رسیدن این طرح، مسمم بودند و این طرح توانست بااخره اجرایی شود.
این طرح، علاوه بر مزیت هایی زیادی که دارد ولی در برخی جاها دارای نقاط ضعفی است که انتظار می رود که دولت و وزارت بهداشت در رفع آن، هر چه سریعتر اقدام کنند.

کاهش هزینه های درمانی مردم، بازرترین مزیت طرح تحول نظام سلامت

از مزیت های زیادی که این طرح دارد می توان به چند نکته اشاره داشت؛ یکی از بازرترین مزیت های طرح تحول نظام سلامت این است که پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم کاسته شده و بیماران مثل گذشته مجبور نیستند که بابت درمان بیمارهای خود هزینه های هنگفتی پرداخت کنند و بخش اعظم هزینه های درمانی آنان توسط دولت پرداخت می شود که همین موضوع به اقتصاد خانواده ها کمک بسیاری خواهد کرد و موجب فقیرتر شدن آنها نمی شود. دیگر موضوعی که می توان به آن توجه داشت این است که افرادی تحت پوشش بیمه ها نیستند با ثبت نام خود و دیگر اعضای خانواده، می توانند بطور رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند که این موضوع خواهد توانست از دغدغه های آنان بکاهد و به نوعی مایه قوت قلب آنان شود.

البته با توجه به اینکه این طرح، توانسته است که هزینه های درمان بیماران را کاهش دهد بلکه توانسته است خدمات بهداشتی و درمانی را در سطح کشور بطور نسبی و تقریبا یکسانی توزیع کند و نقاط دور افتاده که قبلا از وجود مراکز درمانی و بهداشتی محروم بودند اینک با این محرومیت روبرو نیستند و دیگر مجبور نیستند که برای درمان بیماری خود به مراکز استان ها و حتی به استان های مجاور سفر کنند و همین موضوع رضایتمندی آنان را به دنبال داشته است.

در گذشته و قبل از اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت، بطور مثال هزینه درمان بیمارانی که دچار سرطان بودند حدود 60 میلیون تومان بود ولی در حال حاضر هزینه درمان سرطان به 10 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است و می توان گفت هزینه درمان بیمارانی که با سرطان دست به گریبان هستند 50 میلیون تومان کاهش پیدا کرده و این خودش به سلامت روانی و اقتصادی خانواده ها کمک های بسیاری خواهد کرد.

اشتغالزایی گسترده در حوزه سلامت با طرح تحول نظام سلامت

البته موضوع دیگری که می توان در این طرح، به آن پرداخت این است که با اجرایی شدن این طرح، افراد بسیاری در حوزه بهداشت و درمان مشغول به کار شدن و در زمینه اشتغالزایی جوانان هم توانسته است که خدمت شایسته ای به دولت و جامعه ارائه دهد. طبق گفته قائم مقام وزیر بهداشت و درمان با اجرایی شدن طرح تحول سلامت، سالانه 8000 تخت بیمارستانی در کشور افتتاح شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت در این خصوص، گفت: با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت، در سراسر کشور حدود 4500 نفر پزشک عمومی و 1300 نفر داندانپزشک، جذب شده اند که در مراکز درمانی به بیماران خدمات ارائه می دهند. 

 "ایرج حریرچی" در ادامه تصریح کرد: اعتبار احداث واحدهای بهداشتی در سراسر کشور، 33 برابر شده است و در حال حاضر 440 هزار نفر در نظام سلامت کشور به خدمت مشغول هستند.

وی افزود: در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت، کودکان و مادران تحت پوشش خدمات داندانپزشکی قرار گرفته اند و این موضوع به سلامت بهداشت دهان و دندان آنها کمک خواهد کرد.

حریرچی با اشاره به کاهش هزینه های پرداختی توسط بیماران، اظهار داشت: در سال های 1393،1394،1395 به طور متوسط ماهانه مبلغ 15700 تومان از هزینه های درمانی افراد کاسته شده است.

نگاه ویژه طرح تحول نظام سلامت به تقویت زیر ساخت ها 

یکی از مواردی که در طرح تحول نظام سلامت به آن توجه ویژه ای شده است؛ تقویت زیر ساخت ها در حوزه سلامت است و از زمان اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت تعداد 27000 هزار تخت بیمارستانی ساخته شده که میزان 4/1 آن مربوط به بخش دولتی است و با این کارهای عظیمی که در این بخش صورت گرفته است می توان گفت که مردم با مشکلات عدیده ای در حوزه سلامت روبرو نیستند.

گفتنی است که اعتبار عمرانی سالانه بخش بهداشت از مبلغ 20 میلیارد تومان قبل از اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت، به مبلغ 700 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و هزینه های تعمیر و تجهیز 37 برابر شده است.

لازم به ذکر است که در سه سال گذشته تعداد 3400 واحد خانه بهداشت در کشور ساخته شده و اعتبار میانگین سالانه برنامه پزشک خانواده روستایی 8 برابر شده است و با این وجود در روستاهای کشور شاهد کمبودها در حوزه بهداشت و درمان نیستیم.

قرار ندادن ردیفی برای عکسبرداری بیماران، ضعف طرح تحول نظام سلامت 

یکی از ضعف هایی که در این طرح دیده می شود این است که ردیفی برای سی تی اسکن، آندوسکوپی و آنژیوگرافی بیماران پیش بینی نشده است و مردم همچنان برای دریافت اینگونه خدمات هزینه های هنگفتی پرداخت می کنند و امید است که در دولت دوازدهم برای رفع این موارد اقداماتی صورت بگیرد تا مردم از دریافت این خدمات نا رضایتی نداشته باشند.

طرح تحول نظام سلامت طرحی است که وزیر بهداشت و درمان اعتقادی زیادی به آن دارد و می توان گفت که یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت یازدهم است. با کارهایی که در این حوزه انجام گرفته است می توان به آینده نظام سلامت کشور امیدوار بود و بدون شک، این طرح به کار خود ادامه خواهد داد و متوقف نخواهد شد. جالب این است که این طرح، مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است و آنها خواهان انتقال تجارب ایران به حوزه سلامت کشورشان هستند. 

هر طرحی که اجرایی می شود بدون شک دارای نواقصی است و نیاز است نقاط ضعف طرح تحول نظام سلامت، شناسایی شود و توسط کارشناسان راهکارهایی برای رفع آنها اتخاذ شود تا این طرح بتواند به شکوفایی بیشتر دست پیدا کند.
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار