بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک»، خبرهایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیترهایی مانند: واکنش نماینده زن مجلس به یک بیلبورد تبلیغاتی/تذکر عضو شورای شهر درباره نماز عید قربان اهل تسنن و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۸۸۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳ 04 September 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. 

در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید. 

علت تغییر نام راکتور آب سنگین اراک

بهروز کمالوندی درباره اینکه برخی معتقدند «تغییر نام راکتور تحقیقاتی اراک به راکتور تحقیقاتی خنداب به دلیل فشار آمریکا بود» گفت: این ادعا صد در صد اشتباه است، در مورد نام بحث هایی مطرح شد و حتی نمایندگان خنداب اعتقاد داشتند از آنجایی که مرکز در این شهر قرار دارد، نام خنداب انتخاب شود، در نهایت در جلسه ای با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، مقرر شد نام این مرکز " راکتور آب سنگین خنداب با اختصار khrr انتخاب شود که حرف اول ان مخفف خنداب است.سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: کسانی که درباره خارج کردن کلندریا راکتور ۴۰ مگاواتی اراک[راکتور قبلی] سروصدا می‌کنند بگویم که اگر بخواهیم به همان وضعیت قبلی برگردیم ظرف یک سال تا یک سال و‌نیم‌ می‌توانیم همان راکتور را داشته باشیم. معاون رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک تماما آب‌سنگین است. در مذاکرات جنگیده شد و این نتیجه به دست آمد./lمیزان

مدیران فرهنگی به فکر پوشاندن سر و سینه خانم‌ها هستند

عباسی با بیان این که امروز بزرگترین حرف‌های فلسفی بزرگان غرب را در فیلم‌های هالیوودی می‌بینیم، خاطرنشان کرد: ما در کشور مدیر استراتژیست نداریم و هنوز مدیران فکر می‌کنند اگر سر و سینه خانم‌ها را بپوشانند کار تمام است، در حالی که نمی‌دانند هزار برابر از چنین تفکرات مسمومی را غرب در انیمیشن‌های خوش رنگ و لعاب خود به خورد مخاطب می‌خورد./خبرگزاری دانشجو

ضیاء هاشمی: تنها گزینه وزارت علوم نیستم

سرپرست فعلی وزارت علوم گفت: تنها گزینه وزارت علوم نیستم. سیدضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی خواهید شد یا خیر، گفت: طبیعتا کسی که به عنوان سرپرست برای یک وزارتخانه معرفی می‌شود یکی از گزینه‌های وزارت است، اما تنها گزینه وزارت علوم نیستم.وی افزود: آقای رئیس‌جمهور پیش از انتصاب، از من برنامه کوتاه‌مدت گرفتند که طی دو هفته اخیر نیز در چارچوب آن برنامه حرکت کرده و می‌کنیم./تسنیم

کدخدایی: سید حسن خمینی رد صلاحیت نشد

سخنگوی شورای نگهبان درباره علت رد صلاحیت نوه امام گفت: «آقای سید حسن خمینی رد صلاحیت نشدند، ایشان در آزمون علمی شرکت نکردند». عباسعلی کدخدایی در گفت وگویی در مورد عملکرد شورای نگهبان در حوزه نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت ها پرداخته است. کدخدایی اینکه رویکرد شورای نگهبان سختگیرانه است را نمی پذیرد و معتقد است که «نهادی مثل شورای نگهبان ناچار است ضوابط قانونی را رعایت کند، حال خروجی این ضوابط قانونی، اگر منجر به این می‌شود که افراد منتخب، کارآمدی کمتری دارند، باید این قانون را اصلاح کنیم و نباید به نهادی که مجری قانون است و مسئولیت قانونی دارد بگوییم این قانون را اجرا نکند. ... اگر قانون اساسی اشکال دارد، قانون اساسی اصلاح شود و اگر قانون عادی اشکال دارد، قانون عادی اصلاح شود تا اشکالاتی که برخی از منتقدین در حوزه اجرا و به کارگیری نظارت دارند، حل شود».

شرط حجاریان برای پذیرش مناظره با اصولگرایان

یکی از شعارهای محوری انقلاب، آزادی بوده و قطعاً نسبت به آن جفا شده است. چنانکه از قول حضرت امیر نقل کردم شاید یکی از شاخص‌های مهم برای اندازه‌گیری آزادی در ایران مقوله فساد باشد. به میزانی که فساد بالاست به همان میزان آزادی پایین است. سعید حجاریان در گفت وگویی تفصیلی به سؤالاتی پیرامون مفهوم آزادی، وضعیت آزادی در ایران و پایبندی دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا پاسخ داده است. به گزارش نامه نیوز، حجاریان در میانه این گفت و گو شروط خود برای پذیرش مناظره با اصولگرایان را بیان کرده و گفته است: «بارها رفقای جناح راست از من درخواست کرده‌اند که برای مناظره با آن‌ها حاضر شوم و من پاسخ داده‌ام زمانی می‌توان به‌عنوان دو فرد آزاد به گفت‌و‌گو نشست که اولاً اختلالی را که در گفتار من پدید آمده است رفع کنید ثانیاً برابر حقوقی را به رسمیت بشناسید و رابطه بازجو و متهم برقرار نکنید و ثالثاً تضمین دهید که گفتار من هر چه بود عواقبی در پی نخواهد داشت».

علت کناره گیری حسین فدایی از دبیرکلی جمعیت ایثارگران

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی علت کناره‌گیری دبیرکل سابق این جمعیت را تشریح کرد. محمد فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تشکیل جلسه شورای مرکزی این تشکل در شب گذشته، اظهار داشت: اصرار دبیرکل این تشکل بر رویکرد جوانگرایی و نخبه‌گرایی موجب شد تا چندین جلسه در مورد این موضوع برگزار و بحث شود. وی افزود: به این نتیجه رسیدیم که فضا باید برای گردش نخبگان و عرض اندام بیشتر جوانها باز شود البته این به این معنا نیست که امثال آقای فدایی دیگر در تشکل حضور نداشته باشند بلکه حضورشان فعال‌تر اما با نقش راهبردی برای کمک به جوانترهاست تا آینده تشکل تضمین شود. فروزنده خاطرنشان کرد: در همین راستا با بحث‌های صورت‌گرفته شب گذشته آقای جواد عامری به عنوان دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی انتخاب شد که ایشان استاد و نخبه دانشگاهی و چهره‌ای با سوابق روشن در بسیج اساتید هستند و در حوزه سیاست وارد شده و در مقام جانشینی این جمعیت به خوبی عمل کرده است. همچنین دبیرکل زمان بندی دارد و طی دو تا سه سال تغییر می‌کند.

مهر پایان دیوان محاسبات بر پرونده نجومی بگیران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دیوان محاسبات پرونده ۸۸ دستگاه اجرایی متخلف در ماجرای حقوق های نجومی را مختومه اعلام کرد. محمد حسینی در خصوص پیگیری پرونده حقوق های نجومی در دیوان محاسبات اظهار داشت: در مجلس نهم در زمان مدیریت آقای رحیمی پرونده حقوق های نجومی مطرح شد و دیوان محاسبات به عنوان دستگاه های نظارتی بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار می داد البته دیوان محاسبات وظیفه داشت از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری کند. باید قبل از این مراقبت می کرد. نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از اعلام رسانه ای این تخلف، ریاست مجلس ماموریت خاص و ویژه ای برای بررسی پرونده حقوق های نجومی به دیوان محاسبات داد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دیوان محاسبات هم با توجه به ساختار سازمانی ای که دارد این موضوع را بررسی کرد. در دیوان محاسبات دو معاونت وجود دارد که تمام دستگاه ها و وزارتخانه های زیرمجموعه استان تهران را بررسی می کند و در هر استان نیز تشکیلات استانی مربوطه وجود دارد.مدیرکل سابق برنامه‌ریزی دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: دیوان محاسبات با بررسی حقوق و مزایای همه مدیران، گزارشی را بعد از جمع آوری اطلاعات در صحن علنی مجلس قرائت کرد. 

در این گزارش اعلام شد حدود ۴۰۰ مدیر، رقم هایی را به عنوان حقوق نامتعارف دریافت کرده اند و براساس نامه نگاری هایی که دیوان محاسبات انجام داده است حدود ۲۳ میلیارد تومان میزان اضافه پرداختی به این افراد بوده که از آنها پس گرفته شده است.وی با اشاره به بررسی این موضوع در کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: گزارشی در این خصوص به کمیسیون برنامه و بودجه داده شد و کمیسیون معتقد بود که مبانی حقوقی برای پرداخت این حقوق ها مدنظر قرار نگرفته لذا پرونده ها در قالب ۸۸ دستگاه اجرایی به دادسرای دیوان محاسبات ارسال شد.حسینی افزود: تنها مستند دستگاه های اجرایی برای این پرداخت ها، بخشنامه شورای حقوق و دستمزد بود مبنی بر اینکه دریافتی بیش از ۲۰ میلیون تومان برای بررسی حقوق های نجومی مدنظر قرار گیرد. این در حالی است که تسری این بخشنامه به گذشته جای ابهام داشت.

مطهری: آمر اصلی حمله شیراز ارتقا پیدا کرد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار معرفی آمر اصلی حمله شیراز از سوی متهمان این پرونده شد و گفت که این فرد ارتقاء پیدا کرده است. در نامه علی مطهری خطاب به رئیس شعبه اول دادگاه نظامی یک استان فارس آمده است:

«ریاست محترم شعبه اول دادگاه نظامی یک استان فارس

با اهدای سلام، علاقه‌مند بودم که در جلسه دادگاه مورخ ۱۱ /۶ /۹۶ حضور می‌یافتم و خدمت می‌رسیدم لیکن چند برنامه از جمله برنامه سفر مانع شد.به عرض می‌رساند علت شکایت اینجانب از آمران حادثه شیراز این بوده که این‌گونه حوادث تکرار نشود و این افراد ابزار دست دوستان نادان و انقلاب قرار نگیرند و خود فکر و اندیشه خویش را به کار اندازند و بفهمند که راه دفاع از انقلاب این گونه کارها نیست بلکه آزادی دادن به افکار مخالف و پاسخ دادن به شبهات است. از متهمان آمریت در آن حادثه انتظار دارم که آمر اصلی را که همه می‌شناسیم و متاسفانه ارتقاء پیدا کرد و البته برای حفظ آبرویش او را معرفی نخواهم کرد و شکایتی علیه وی نخواهم داشت اعلام نمایند تا از جرم آنها کاسته شود و در این صورت اینجانب نیز مسئله رضایت را بررسی خواهم کرد.»

حصر راه حل بود نه مجازات

عزت‌الله ضرغامی در گفت‌وگویی با شبکه افق با اشاره به حوادث سال ۸۸ در خصوص حصر گفت:  بعد از بیست ماه باید آشوبها تمام میشد. در جلسه شورای عالی امنیت ملی حصر به عنوان یک راه حل مطرح شد و نه یک مجازات. روحانی در جلسه حضور داشت./انتخاب

خاتمی به دنبال تعیین شرایط سنی برای خبرگان

سید احمد خاتمی امروز در جمع خبرنگاران از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری سخن گفت و گفت: برای نام نویسی در انتخابات مجلس خبرگان مدرک سطح ۴ حوزوی باید ارائه شود. مورد دوم نیز در خصوص سن کاندیداها می‌باشد. مجلس خبرگان می‌خواهد رهبر تعیین کند رهبری که مردم بپذیرند. لذا با اینکه جوان گرایی در عرصه‌های اجرایی ارزشمند است، لکن در این عرصه ملاحظاتی لازم است. پر واضح است که اعتماد مردم به محاسن سفید بزرگان در این عرصه بیش از جوانان است. با این که کاملا معتقد به جوان گرایی مثبت هستیم. اما هر چیزی که از حد بیرون رود تاثیر خود را از دست می‌دهد؛ در این طرح سن ۴۰ سالگی پیشنهاد شده است./ایسنا

خسرو معتضد: فیلم فرهادی «کپی» است

خسرو معتضد در خصوص وضعیت سینمای قبل و بعد از انقلاب گفت: قبل از انقلاب تمام فیلم‌ها سراسر بدآموزی بود از چاقو کشی گرفته تا ولنگاری در فیلم ها بسیار دیده می‌شد و تأثیر این فیلم ها مستقیم در مردم دیده می‌شد. اما در دوران بعد از انقلاب مانند شاهد فیلم های بسیار خوبی مانند "کشتی آنجلیکا" بودیم. او خاطرنشان کرد: الان همه چیز سینمای ایران فقط و فقط گیشه شده و بعد از اینکه در چند فستیوال خارجی شرکت می‌کنند و جایزه می گیرند عزیز می‌شوند. من حتی از فیلم اصغر فرهادی فروشنده هم هیچ چیز نفهمیدم چرا که این فیلم اصلا سر و ته نداشت و در واقع کپی از یک فیلم خارجی بود./میزان

تذکر عضو شورای شهر درباره نماز عید قربان اهل تسنن

حجت نظری در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه تذکر من به اعضای شورا و شهردار تهران است، گفت: ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و مردم نباید برای نماز خواندن در صف بایستند؛ اما متأسفانه عکسی منتشر شد که نشان داد همشهریان اهل تسنن برای نماز عید قربان ساعت‌ها در صف ایستاده‌اند. عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران افزود: لازم است عبادتگاه و مسجد مخصوص این شهروندان ایجاد شود تا آنها مجبور نباشند ساعت‌ها برای انجام فریضه الهی در صف بایستند./ایسنا

بازداشت نوزده تن در مهمانی شبانه در سیرجان

دادستان سیرجان کرمان: در پی دریافت گزارشی مبنی بر برگزاری پارتی شبانه مختلط در یکی از تالار باغ های حومه شهر پیگیری موضوع در دستور کار پلیس اطلاعات و امنیت عمومی قرار گرفت. با دستور قضایی مأموران انتظامی هفت زن و 12مرد جوان را در محیطی غیراخلاقی همراه با مصرف مشروبات الکلی دستگیر کردند. متهمان پس از تفهیم اتهام بازداشت و به زندان معرفی شدند و خانه باغ نیز پلمپ شد. /واحد مرکزی خبر

انتقاد از ولی فقیه نباید به قداست جایگاه او لطمه بزند

رجا نیوز در بازخوانی نظرات آیت‌الله مصباح در خصوص ولایت فقیه به صفحات ۳۶۶ تا ۳۶۸ کتاب «حکمیانه ترین حکومت؛ کاوشی بر نظریه ولایت فقیه» می‌پردازد و نظر مصباح یزدی درباره انتقاد از ولی فقیه را چنین بیان می‌کند:   افزون بر موارد پیش‌گفته، به‌سبب شخصيت محترم و قداست خاص رهبري در نظام اسلامي، مسائل ديگري را نيز بايد درنظر گرفت؛ توضيح آنکه به‌يقين ميان انتقاد فرد از دوست خود يا زن از شوهر يا فرزند از پدر يا شاگرد از استاد تفاوتي روشن وجود دارد. فرزند و شاگرد براي پدر و استاد خود احترام خاصي قائل‌اند؛ اما بالاتر از اينها قداست امام و جانشين امام معصوم علیه السلام است. ولي‏ فقيه در مقام نيابت معصوم علیه السلام قرار دارد. از اين‏ روی، از قداست والايي برخوردار است و رعايت کمال احترام و ادب در برابر او ضروري است و حفظ حرمت و شأن وی بر همه لازم است. بنابراین، انتقاد بايد به‌گونه‏اي بيان شود که هيچ‏گونه اثر سوئي در قداست و جلالت جايگاه ولي ‏فقيه نگذارد.

واکنش ایران به ساخت یک سد در ترکیه 

محمودی، سرپرست وزارت نیرو گفت: مذاکرات این کار به نوعی به دیپلماسی برمی‌گردد و باید با چتر وزارت خارجه این مسئله به گوش طرف‌های مقابل منتقل شود. موضع این وزارتخانه به وزارت خارجه منتقل شده است. ترکیه با تکمیل نهایی طرح گاپ که «ایلی‌سو» یکی از آنهاست حدود 45 درصد آب رودخانه‌های دجله و فرات را کنترل خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان محیط زیست معتقدند این اقدام ترکیه اثرات مخربی را بر محیط زیست به خصوص در استان‌های غرب و جنوبی ایران دارد./تسنیم

سیل هند را موش ها به وجود آوردند!

بی بی سی در گزارشی نوشت: مقامات ایالت بیهار هند موش ها را در وقوع سیل در این منطقه مقصر دانسته اند. این سیلاب ها به کشته شدن بیش از ۵۰۰ تن و بی خانمان شدن بیش از ۱۲ میلیون تن منجر شده است. راجیو رانجان، وزیر منابع آب گفته است، ذخایر مواد غذایی ساکنان روستاهای واقع در نزدیکی سدها باعث جذب موش ها شده است. به گفته او سوراخ هایی که توسط موش ها به وجود آمده باعث سست شدن دیواره سدها شده است. مخالفین از این توضیحات وزیر انتقاد کرده و گفته اند دولت برای مقابله با سیل که هر سال اتفاق می افتد، آمادگی کافی ندارد./ ایران

واکنش نماینده زن مجلس به یک بیلبورد تبلیغاتی

پروانه سلحشوری گفت: درجات بالای بهشت زیر پای مادران شاغل است. کسانی که این گونه می خواهند زنان را خانه نشین کنند نه تنها موفق نخواهند شد بلکه موج انزجار و نفرت نسبت به این گونه رفتارها بیشتر می شود. ما زنان هم می توانیم کار در خانه و مادری خود را داشته باشیم و نیز می توانیم برای کل جامعه مادری کنیم./ ایرنا

کی‌روش و بازیکنان تیم ملی در جشن صعود شرکت نمی‌کنند

با اعلام کی روش بازیکنان و مربیان تیم ملی بعد از بازی ایران و سوریه بدون شرکت در جشن صعود تیم ملی به جام‌جهانی روسیه که از سوی فدراسیون تدارک دیده شده است، شرکت نخواهند کرد. کی‌روش در تازه‌ترین صبحت‌های خود تأکید کرده شرکت در جشن صعود برای افرادی باشد که به شرکت در این گونه مراسم‌ها علاقه زیادی دارند!/ خبرورزشی

نمی‌گذاریم هیچ هواپیمای نجسی وارد کشور شود

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده پدافند هوایی خاتم الانبیا گفت: هواپیمای U۲ هواپیمای جاسوسی است و برای تجارت نیامده است. ارتفاع این هواپیما تا ۸۰ هزار پا می رسد. این هواپیما ارتفاع پروازی اش ۶۰ هزار پا بود. لباس خلبان این هواپیما طوری طراحی می شود که امواج راداری آن را تشخیص ندهد. این خلبان حتی نباید صحبت کند. به این خلبان وقتی اخطار می دهند مجاب می شود پاسخ بدهد زیرا دو رادار همزمان به آن اخطار می دهند. این خلبان نباید پاسخ دهد چون تمام ماموریتش جاسوسی است. مجبور است پاسخ دهد چون سیستم های موشکی روی آن متمرکز شده اند. خلبان وقتی بداند اینها بلوف است می تواند پاسخ ندهد؛ در جمهوری اسلامی ایران هیچ چیزی بلوف نیست؛ کل این عملیات در ۳۰ ثانیه اتفاق می افتد و پدافند هوایی یعنی عکس العمل و سرعت عمل. این عملیات ۳۰ ثانیه ای ساعت ۹:۳۰ صبح اول فروردین ۹۶ اتفاق افتاد؛ یعنی ۴ ساعت و نیم مانده به تحویل سال. این کشور باید امنیت داشته باشد. بیش از ۱.۵ میلیون فروند هواپیما، جنگنده، بالگرد، پهپاد و مسافربری از فراز جمهوری اسلامی ایران امن عبور کرده است، در بحث هوایی قرارگاه پدافند هوایی، ارتش و سپاه درگیر هستند. ما چشم این هواپیما با تمام تکنولوژی که خیلی ها فکر می کنند غول استکبار است را هدف گرفتیم. این عملیات ۴ شهریور یعنی هفته گذشته اتفاق افتاد. طول این عملیات ۴۰ ثانیه است. اجازه نمی دهیم در کشوری که بیش از ۲۰۰ هزار شهید داده است هواپیماهای نجس جاسوسی وارد شود، قاطعانه برخورد می کنیم و برای زدن اینها مماشات نمی کنیم. این هواپیماها به محض اخطار تغییر مسیر می دهند. ما همیشه دائم التحریم و دائم التهدید هستیم. امن ترین آسمان را با این همه تهدید داریم./ انتخاب

بازداشت ۷۰ تن در ارتباط با حمله داعش به مجلس 

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری امروز خود درباره بازداشتهای مرتبط با حمله داعش به مجلس گفت: افراد زیادی بازداشت شده اند و تعدادشان از 70 نفر میگذرد. برخی پشتیبان بودند و مکان دادند. برخی حتی ارتباط مستقیم با جریانات تکفیری داشتند و دوره آموزشی دیده بودند. عجالتا هنوز برای کسی کیفرخواست صادر نشده است./ فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار