کتاب «اسلام و تأمین اجتماعی» در حدود ۶۰۰ صفحه از سوی واحد انتشارات موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی، تجدید چاپ شد.
کد خبر: ۴۸۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴ 05 September 2017
به گزارش تابناک تهران، این کتاب که به بررسی مبانی و راهکارهای حمایتی و بیمه‌ای در قرآن؛ روایات و فقه اسلامی پرداخته‌ و موضوع اصلی آن بررسی نسبت دین و تأمین اجتماعی است، حاصل پژوهش‌های چهارگانه‌ای در حوزه قرآن، سنت، اخلاق و فقه است.

ناشر در توضیحی درباره تجدید چاپ این اثر، نوشته است: از آنجایی‌که موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی سعی دارد، در راستای مأموریت‌های خود، نگاهی چندجانبه و حتی‌الامکان چندبعدی به مسئله تأمین اجتماعی در ایران داشته باشد، توجه به متغیر دین در نسبت با تأمین اجتماعی از همین منظر اهمیت می‌یابد. دین در جامعه ایران همچنان هسته سخت فرهنگ این کشور است. این موسسه با آگاهی از چنین اهمیتی و با توجه به درخواست‌های اندیشمندان و محققین حوزه رفاه و تأمین اجتماعی انتشار مجدد کتاب اسلام و تأمین اجتماعی را که نخستین بار در دهه هشتاد منتشر شده بود، به‌عنوان یکی از متون پژوهشی قابل در این حوزه، در دستور کار خود قرار داد.

کتاب مذکور در سه بخش تدوین شده است: اسلام و اهداف و مبانی تأمین اجتماعی، اسلام و راهبردهای حمایتی، اسلام و راهبردهای بیمه‌ای. نویسنده در این کتاب تلاش داشته است مبانی تأمین اجتماعی را در آیات و روایات جستجو کند. وی استدلال می‌کند که مطلوبیت اجتماعی در متون روایی کاملاً مطلق است و مشروط به هیچ شرطی نیست. به بیان روشن‌تر عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی حکم می‌کند متغیرهایی نظیر مذهب، جنسیت، سن، درجه برخورداری از مواهب اجتماعی، قومیت و موارد مشابه عامل تمایز، انحصار، تبعیض یا سلطه نباشند.

به‌طورکلی در این کتاب سعی شده است با رویکردهای انطباقی، آیات و روایات برای تأیید اهمیت امور حمایتی و بیمه‌ای بررسی و نشان داده شود که آموزه‌های دینی نه تنها منافاتی با تحقق تأمین اجتماعی ندارند، بلکه حتی راهبردها و سازوکارهایی را بدین منظور پیش‌بینی کرده‌اند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار