عضو هیأت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز؛ با بیان اینکه مفید یا مضر بودن محصولات تراریخته همچنان از سوی کشورهای مختلف در حال بررسی است، تاکید کرد: تا کامل شدن این تحقیقات و رسیدن به مستندات علمی بهتر است که در خصوص فواید و عوارض این محصولات با احتیاط بیشتری اظهار نظر کنیم.
کد خبر: ۴۸۹۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴ 05 September 2017
به گزارش تابناک تهران، "سید محمد علی نوری" با بیان اینکه مفید یا مضر بودن محصولات تراریخته همچنان از سوی کشورهای مختلف در حال بررسی است، افزود: تا کامل شدن این تحقیقات و رسیدن به مستندات علمی بهتر است که در خصوص فواید و عوارض این محصولات با احتیاط بیشتری اظهار نظر کنیم.

 وی گفت: موضوع استفاده از محصولات تغییر ژنتیک یافته ( GME ) یکی از چالش های اساسی جهان امروز است که علیرغم تحقیقات متعدد، همچنان بهره گیری از آن در چرخه تولید و بهره وری مواد غذایی در هاله ای از ابهام می باشد.

وی افزود: در حالی که برخی کارشناسان معتقدند تغییر ژنتیک در محصولات، کیفیت اولیه آن ها را دستخوش تغییر کرده و نمی توان از سلامت آن ها اطمینان داشت، عده ای نیز بر این باورند که با جهش ژنتیکی ضمن افزایش کمیت محصول، کیفیت  آن نیز ارتقا یافته و در نهایت به بهبود وضعیت زیستی انسان کمک می کند.

 نوری همچنین با اشاره به تحقیقات جهانی انجام شده در خصوص محصولات تراریخته، گفت: هر چند برخی پژوهش ها بیانگر آن است که محصولات تغییر ژنتیک یافته، دارای صفت مقاومت به آفات و بیماری‌ها بوده و کشاورزان در کشت و تولید این محصولات از سموم شیمیایی خطرناک استفاده نمی‌کنند اما تحقیقاتی دیگر گویای این حقیقت است که استفاده از بذرها و گیاهان جهش ژنتیکی یافته  در گذر زمان موجب عقیم شدن و از بین رفتن خاک خواهد شد.

وی اضافه کرد: طبق همین تحقیقات عوارضی همچون ابتلای به سرطان، تشدید آلرژی ها و مقاوم شدن بدن انسان در برابر آنتی بیوتیک ها  از جمله اثرات منفی محصولات تغییر ژنتیک یافته است که حذف تنوع زیستی در گیاهان را نیز می توان به عنوان یک پیامد مهم به این تاثیرا ت منفی اضافه نمود.

نوری در پایان گفت: تحقیقات مذکور علیرغم گستردگی و تعدد، بعضاً به صورت مقطعی و در بازه زمانی کوتاهی انجام شده که همین امر میزان روایی و اعتبار آن را کاهش داده و پذیرش نتایج بدست آمده را تا حدی مشکل می سازد. لذا ضروری است که تا انجام تحقیقات بیشتر و کسب نتایج موثق در این خصوص، با احتیاط بیشتری از آثار مثبت و منفی آن سخن بگوییم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار