تابناک تهران گزارش می دهد؛
می توان گفت که پر سودترین حوزه برای سرمایه گذاران، سرمایه گذاری در بخش مسکن است و از این لحاظ می توان ایران را جزء یکی از کشورهایی دانست که در حوزه مسکن بیشترین سودآوری را دارد.
کد خبر: ۴۹۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲ 06 September 2017
به گزارش تابناک تهران، البته بالا بودن قیمت مسکن و رشد چشمگیر آن بصورت سالیانه، موضوعی نیست که برای عموم جامعه خویشایند باشد و خیلی ها از اینکه قیمت رهن، اجاره و خرید مسکن، سر به فلک کشیده است ناراحت هستند و به این امیدوار هستند که در آینده قیمت مسکن روند نزولی را در پیش بگیرد.

خانه های لوکس بدون متقاضی روی دست سرمایه گذاران مانده اند

در سالیان گذشته تاکنون در شهر تهران نیز، مسکن از رشد چشمگیری برخودار بوده و این موضوع نگرانی هایی برای مردم تهران که اکثرا مهاجر هستند را به دنبال داشته است. هر ساله و در فصل تابستان شاهد رشد چشمگیر رهن و اجاره مسکن هستیم و همین موضوع جای بحث فراوان دارد. شاید مهمترین دلیل این افزایش قیمت، بی توجهی مسوولان به این حوزه باشد و نرخ گذاری اصولی و دقیقی برای آن نمی شود.

از سال 1370 تاکنون قیمت مسکن ارزش 1000 برابری را به خود دیده است. وقتی که در 25 سال، هزار برابر ارزش یک ملک افزایش پیدا کند؛ موضوع عجیبی است و نشان از بی توجهی مسوولان و آشفتگی بازار مسکن دارد. این در حالی است که در بیشتر کشورهای جهان، قیمت مسکن از چنین رشدی برخوردار نیست؛ در کشوری همچون کره جنوبی، بیش از ده سال است که قیمت مسکن چه در بخش رهن و اجاره و چه در بخش خرید و فروش تغییری نکرده است.

شاید اصلی ترین موضوعی که باعث شده به بازار مسکن به چشم یک کالای ارزشمند و پر سود نگاه شود؛ این باشد که سرمایه گذاران به بخش ساخت و ساز ورود پیدا کردند و شروع به آپارتمان سازی و بلند مرتبه سازی کردند در صورتی که در حال حاضر بیشتر این واحدهای لوکس خالی هستند و متقاضی ندارند.

رهن و اجاره منازل مسکونی در تهران موضوعی نیست که به سادگی از آن گذشت و نیاز است که کارشناسان وزارت راه و شهرسازی به آن ورود پیدا کنند تا تب بازار مسکن بخوابد. البته چیزی که این روزها به روند صعودی اجاره بهای مسکن دامن زده است؛ موضوع کاهش نرخ سود بانکی است و مردم نگران این هستند که با این تصمیم بانک مرکزی، قیمت رهن و اجاره نیز افزایش پیدا کند.



کاهش نرخ سود بانکی بی تاثیر بر افزایش اجاره بها 

رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و تاثیرگذاری آن بر افزایش قیمت اجاره بهای مسکن، گفت: می توان گفت که کاهش نرخ سود بانکی باعث رونق بازار مسکن خواهد شد.
"حسام عقبایی" افزود: کاهش نرخ سود بانکی باعث افزایش اجاره بهای مسکن نخواهد شد و مردم از این بابت نگرانی ای نداشته باشند.
وی تصریح کرد: مالک هایی که رهن کمتر و اجاره بهای بیشتری از مستاجران می گیرند؛ تعداشان کم است و بیشتر صاحبخانه ها رهن بیشتری از مستأجران دریافت می کنند و می توان گفت که کاهش نرخ سود بانکی تاثیر بسزایی بر روی افزایش اجاره بها مسکن نخواهد داشت.

ورود مسوولان به بازار مسکن نیاز مبرم جامعه 

 البته دیگر موضوعی که توانسته است باعث رشد قیمت مسکن شود، این است که دولت در زمینه مدیریت زمین، ضعیف عمل می کند و زمین ها بصورت گران توسط شهرداری به مردم واگذار می شود و دلالان و بنگاه های مشاور املاک بر آن دامن می زنند. وقتی کسی که در عرصه ساخت و ساز فعالیت دارد؛ زمین را گران خریداری می کند و  بدون شک واحدی که برای فروش می سازد را بصورت گران به فروش می رساند و همین موضوع باعث رشد چشمگیر قیمت مسکن می شود.

متاسفانه از دهه 60 به این طرف تعداد مستاجران در کشور، همواره روند افزایشی داشته است و هم اکنون 67 درصدمردم مالک و 33 درصد مستاجر هستند و تعداد مستاجر در حوزه اجاره نشینی طی سالیان گذشته، روند افزایشی در پیش داشته و بیشتر به این دلیل است که توازن بین عرضه و تقاضا در حوزه مسکن وجود ندارد.

بیشتر مستاجران در کشور، جوانانی هستند که تازه تشکیل زندگی داده اند و با روند افزایش قیمت اجاره بها، فشارهای زیادی را متحمل می شوند. بنابراین اگر مسوولان مربوطه با دقت بیشتری بر این حوزه نظارت داشته باشند و تسهیلات کم سود و با باز پرداخت طولانی را برای مستاجران در نظر بگیرند و در حوزه مدیریت زمین ها وارد شوند و قیمت گذاری زمین و مسکن را به واقعیت نزدیک تر کنند؛ بدون شک شاهد رونق در بازار مسکن خواهیم بود و اوضاع اجاره نشینی هم بهتر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار