در نشست تخصصی بررسی بحران موسسات غیرمجاز مطرح شد؛
کد خبر: ۴۹۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹ 10 September 2017
مدتی است که در کشور بحث موسسات غیرمجاز موضوعی است که زیاد به آن پردخته شده ولی متاسفانه تاکنون قوانین و چهارچوب خاصی برای فعالیت این دسته از موسسات تدوین نشده است و این تنها مردم هستند که متحمل ضرر و زیان می شوند و عموما کسی هم پاسخگوی آنها نیست.

به گزارش خبرنگار تابناک تهران، در این نشست خبری که به همت مرکز پژوهشی آرا برگزار شد؛ معاون سابق نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در خصوص بازار غیر متشکل پولی و مشکلات موسسات، گفت: مباحث روز کشور موسسات غیر قانونی ای هستند که فعالیت دارند .

"حمید تهرانفر" افزود: در دهه 60 همه بانک ها دولتی بوده اند و در آن زمان نه بانک بیشتر فعالیت نداشتند.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: در حال حاضر بانک ها به تنهایی نمی توانند که تمامی نیازهای مشتریان خود را پاسخگو باشند و به همین خاطر موارد خرد مالی و بانکی به موسسات سپرده می شود.

تهرانفر در ادامه گفت: در سالیان اخیر صندوق های قرض الحسنه وارد این عرصه شده اند و مشتریان هم جذب آنها شده اند.

وی افزود: مردم برای تأمین نیازهای کوچک جذب این موسسات شده اند و هم اکنون این موسسات با خیلی از کاستی ها مواجه هستند.

بانک مرکزی دارای نواقصی است و باید تکالیف مشخص شود 

این کارشناس بانکی یادآور شد: در گذشته موسساتی در درون سازمان ها شکل می گرفتند که  به کارکنان همان سازمان خدمت می کردند و دیگر برای اقتصاد کشور ضرر و زیانی نداشتند.

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهار داشت: هشت موسسه وجود داشتند که با مشکلات فراوانی روبرو بودند که در نهایت آرامش، این تعداد منفعل شدند و قرار شد که آنها در کاسپین سرمایه گذاری کنند که اگر این روند ادامه پیدا می کرد؛ آن موسسات می توانستند جوابگوی سپرده گذاران باشند ولی بعدا دستور دادند که شعبه های کاسپین در سراسر کشور به اسم همان موسسات سپرده گذار تغییر نام دهند. 

تهرانفر گفت: بانک مرکزی در گذشته این فرهنگ سازی را بوجود آور که مردم در موسسات غیرمجاز سپرده گذاری نکنند و تبلیغات موثری بود ولی درجه اثر گذاری آن جای بحث دارد.

وی تصریح کرد: در بانک مرکزی نواقصی وجود دارد و برای اینکه بر اینگونه مشکلات فارغ شویم، بایستی تکالیف مشخص و اجرایی شوند.

صرافی ها نیازمند توجه بیشتر 

در ادامه این نشست خبری مدیر سابق اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، در خصوص اینکه چگونه باید فعالیت موسسات را محدود کرد، نیز گفت: در بازار غیر متشکل پولی بایستی وارد اجزا آن شد چون که ماهیت نهادها با هم متفاوت است. 

"امیرحسین امین آزاد" افزود: برخی از موسسات نهادهای سپرده پذیر هستند و برخی از آنها اینگونه نیستند.

وی تصریح کرد: مصداق نهادهایی که سپرده پذیر نیستند می توان به شرکت های لیزینگ و صرافی ها اشاره کرد.

این کارشناس بانکی بیان داشت: به صرافی ها و شرکت های لیزینگ کمتر توجه می شود و بایستی از جنبه های دیگر به آن ها نگاه کرد.

امین آزاد تصریح کرد: بانک مرکزی دنبال ارئه راه حلی است که قوانینی برای موسساتی که از مردم سپرده می گیرند؛ اجرا کند. چون که در حال حاضر ریسک سرمایه گذاری مربوط به صاحب سپرده است. 

وی افزود: سهامدارانی که اقدام به تاسیس موسسه نموده اند؛ در واقع برای موسسه خود، آورده ای نداشته اند و در مقابل هم سپرده های عظیم از مردم تحویل می گرفتند و به همین خاطر است که در حال حاضر نمی توانند جوابگو باشند.

این کارشناس بانکی یادآور شد: بهتر است که روی فعالیت موسسات و صندوق های قرض الحسنه متمرکز شویم و قوانینی اتخاذ شود که عملیات سپرده گذاری ازمردم در این موسسات به خوبی انجام شود.

در برنامه ششم بیشتر به قانون در خصوص موسسات توجه شود 

امین آزاد در ادامه گفت: در قانون برنامه ششم توسعه یک سری قوانین لحاظ شده است که طبق این قوانین، تعدادی از این موسسات فعال در بازار پولی و بانکی از مجازات مستثنی شده اند. 

این کارشناس بانکی افزود: بازار غیر متشکل پولی ما چهارچوب کلی برای برخورد با موسسات متخلف ندارد ولی در سال های گذشته در بانک مرکزی بحث ساماندهی موسسات مورد توجه بود.

مدیر سابق اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی در ادامه بیان کرد: داشتن شخصیت حقوقی که از اشخاص سپرده گیری می کند موضوع پیچیده و سختی است و بیشترین ریسک پذیری مختص بانک ها است.

امین آزاد گفت: موسسات غیر مجاز بایستی نقره داغ شوند تا دیگر شاهد اینگونه مشکلات در کشور نباشیم و مردم هم به اینگونه موسسات مراجعه نکنند.

این کارشناس بانکی در پایان گفت: باید در خصوص موسسات و نحوه سپرده گذاری مردم، فرهنگ سازی شود و اگر موسسه ای خلاف قانون عمل می کند؛ دستگاه های مربوطه با آنان برخورد کنند. در برنامه ششم توسعه یک قسمت هایی از قانون اصلاح شده و نیاز است که بیشتر به این موضوع بپردازند.


تکالیف بانک مرکزی مشخص و اجرایی شود/ موسسات غیرمجاز نقره داغ شوند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار