مرادی در گفتگو با تابناک تهران مطرح کرد؛
حسن مرادی
کد خبر: ۴۹۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ 11 September 2017
استاد دانشگاه تهران در خصوص آینده صنعت نفت، گفت: با دیپلماسی قوی ای که زنگنه دارد زمان این است که ایران به بازارهای جهانی نفوذ کند.

"حسن مرادی" در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران، در خصوص اینکه برای جدایی اقتصاد از نفت، اظهار داشت: معتقد هستم که برای اینکه وابستگی اقتصاد به نفت کاهش یابد بایستی ساز و کار اقتصادی تعریف و اجرا کرد.

وی افزود: اگر اقتصاد ما به یک باره از وابستگی به نفت فاصله بگیرد؛ به اقتصاد ما زیان وارد می شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: راه فاصله گرفتن اقتصاد از نفت، ملزم این است که روش های چندگانه ای را برنامه ریزی و آن ها را اجرایی کنیم.

مرادی تصریح کرد: کشور ما در کنار نفت، معادن دیگری هم دارد و نیاز است که به این فناوری برسیم تا بتوانیم از دیگر منابع معدنی کشور هم به نحو مطلوب بهره برداری کنیم.

کشور در زمینه صادرات خدمات وارد شود 

وی افزود: جایگزینی منابع معدنی ای همچون مس و سنگ به جای نفت، می تواند تا حدود زیادی، وابستگی اقتصاد را به نفت کاهش دهد.

این استاد دانشگاه در ادامه و با اشاره به صادرات خدمات، گفت: ایران پتانسیل بالایی در ارائه خدمات دارد که مهمترین آن، نیروی کار جوان است و مامی توانیم که آنان را به خارج کشور بفرستیم تا بتواند پول را به داخل کشور بیاورند و موجب رونق اقتصادی شوند.

وی افزود: شرکت های پیمانکاری، بیمه ها و بانک ها جزء آن دسته از شرکت ها و کارگذارانی هستند که می توانند به دیگر کشورها خدمات ارائه دهند.

مرادی تصریح کرد: ایران می تواند با انجام کارهای بانکی برای سایر کشورها می تواند درآمد کسب کند و این خواهد توانست که به اقتصاد کشور کمک کند. 

این کارشناس اقتصادی به صادرات خدمات اشاره و گفت: کشور ما می تواند برای کشورهای همسایه که تراز کارهای عمرانی آنها پایینتر از خود ماست در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی فعالیت کنند.

مرادی افزود: ما خواهیم توانست در زمینه سدسازی، پل سازی، ساختمان سازی به کشورهای همسایه خدمات ارائه بدهیم و به این صورت وارد عرصه های بین المللی شویم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: موضوع توریست موضوعی است که کشور ما از آن غافل شده است و نیاز است که دولت روی این موضوع سرمایه گذاری کند تا با جذب توریست به اقتصاد کشور کمک شود.

مرادی افزود: دولت می تواند با ساخت هتل های مناسب و شیک، ایجاد خدمات مناسب و از بین بردن تنش های فرهنگی به جذب توریست کمک کند.

رسانه ها به کمک دولت بیایند 

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که در دولت دوازدهم چه آینده ای پیش روی صنعت نفت ایران است، گفت: در دولت یازدهم بسترهای لازم برای پیشرفت در این عرصه فرهم شده است و در دولت دوازدهم موانع تحریم ها را کمتر در پیش رو داریم و این می تواند به شکوفایی صنعت نفت ما کمک کند.

مرادی تصریح کرد: خوشبختانه در دولت دوازدهم همچنان زنگنه سکاندار وازرت نفت است و ایشان با دیپلماسی قوی بین المللی که دارند و قدرتی که در اوپک به دست آورده است؛ دیگر زمان این است که در بازارهای جهانی نفوذ کنیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: در حال حاضر نیاز است که رسانه ها هم رسالت خطیر خود را انجام دهند و روش هایی که دیگر کشورها در امر اطلاع رسانی از آن پیروی می کنند؛ در پیش بگیرند. رسانه بایستی باید مشوق دولت برای کار بیشتر باشند و در این زمینه دولت را یاری کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار