کد خبر: ۴۹۲۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 11 September 2017
درست چند روز قبل بود که خبر باز شدن درب های فروشگاه آنلاین گوگل به روی کاربران ایرانی منتشر شد. هر چند که این دسترسی محدود بود اما برخی ها را امیدوار کرد که گوگل این عمل را در حمایت از کاربران ایرانی و در راستای مقابله با تحریم های اپل علیه کسب و کارهای مجازی ایران صورت داده است اما حالا خبرها حکایت از آن دارد که این شرکت نیز با حذف برخی اپلیکیشن های ایرانی، به صف تحریم کنندگان فضای مجازی ایران پیوسته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، داستان تحریم های فضای مجازی ایران برخلاف آنچه تصور می شود داستان تازه ای نیست. در سال 2012 که تحریم های جدیدی علیه ایران آغاز شد بسیاری از سایت های اینترنتی از جمله گوگل، ایران را در فهرست کشورهای تحریمی خود قرار دادند. گوگل در آن زمان درب ارائه برخی سرویس های خود را به روی کاربران ایرانی بست و کاربران نمی توانستند با آی پی های ایران از سرویس این شرکت اینترنتی استفاده کنند.
 
حالا تقریباً یک ماهی است که خبرها حکایت از بازگشت مجدد تحریم ها به فضای مجازی کشورمان را دارند. اوایل شهریور ماه سال جاری بود که اپل برخی اپلیکیشن های ایرانی را از روی فروشگاه آنلاین خود یا همان اپ استور حذف نمود و عنوان کرد که این اقدام در راستای تحریم های جدید علیه ایران است.  

در روز یکشنبه مورخه 12 شهریور ماه 1396 خبری منتشر شد که عنوان می نمود گوگل درب های فروشگاه آنلاین خود را به روی کاربران ایرانی باز کرده است. بدین ترتیب کاربران ایرانی می توانستند از آن تاریخ به بعد به نرم افزار گوگل پلی استور دسترسی پیدا کرده و از نرم افزارهای رایگان آن استفاده کنند. برخی معتقد بودند که این حرکت شرکت گوگل در راستای مقابله با تحریم های شرکت اپل اتفاق افتاده است. سایت تابناک اقتصادی در مورخه 14 شهریور 1396 در گزارشی با عنوان "باز شدن درب های پلی استور به روی کاربران ایرانی" به بررسی این موضوع پرداخت و در انتهای این گزارش اشاره کرد که هر چند این اقدام شرکت گوگل را باید به فال نیک گرفت اما فراموش نکنیم که همچنان خطر تحریم های مجازی کشور ما را تهدید می کند. درست 1 روز بعد از انتشار این گزارش یعنی در مورخه 15 شهریور 1396 خبری منتشر شد که حکایت از همراه شدن شرکت گوگل با تحریم کنندگان فضای مجازی ایران می داد. در این خبر آمده بود: پس از تحريم‌ هاي جديد اپل بر عليه ايران، دسترسی بیش از ۳۰ هزار حساب به گوگل آنالیتیکس نيز مسدود شد. سه روزی بیشتر از این موضوع نگذشته بود که گوگل دست به حذف برخی از اپلیکیشن های ایرانی از جمله تپسی و اسنپ از فروشگاه آنلاین خود زد. شرکت گوگل این کار را در راستای تحریم های جدید علیه ایران اعلام نمود. شایان ذکر است که تپسی و اسنپ در حوزه حمل و نقل شهری فعالیت دارند.  

به هر صورت از این تحریم ها علیه کشورمان می توان دو نتیجه گرفت: اول اینکه ورود تحریم ها به فاز کسب و کارهای مجازی حکایت از آن دارد که جوانان کشور ما به توانایی های قابل توجهی در این زمینه دست یافته اند و همین موضوع آمریکایی ها را به هراس وا داشته، به طوری که آن ها حالا تحریم های خود را به کسب و کارهای مجازی نیز گسترش داده اند. دوم اینکه کشور ما تا چه زمانی باید شاهد نقض برجام از سوی آمریکا باشد و در این راستا اقدام در خور توجهی را صورت ندهد. بهتر است مسئولین دولتی، مجلس، هیات نظارت بر برجام و شورای عالی امنیت واکنشی به این عهد شکنی های آمریکا و توسعه تدریجی تحریم ها نشان دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار