رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در آسیا به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه در سال ۱۰ نفر کشته می شوند که این عدد در کشور ما در سال ۸۴ معادل ۳۲ نفر بود و در پایان سال ۹۵ به ۵ نفر کاهش یافت. در حالیکه میانگین جهانی ۷/۷ نفر است و در آمریکا ۲/۷ نفر است.
کد خبر: ۴۹۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷ 12 September 2017
به گزارش تابناک تهران، "سردار تقی مهری" در نشست دادستانی کل کشور درباره حوادث رانندگی، افزود: سال ۸۴ بیش از ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند که این رقم در پایان سال ۹۵ به ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد.

وی گفت: سال ۸۴ با ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو مواجه بودیم که تعداد خودروها در پایان سال ۹۵ به ۱۹ و نیم میلیون دستگاه خودرو رسید و تعداد موتورسیکلت هم از ۴ میلیون در سال ۸۴ به ۱۱ و نیم میلیون دستگاه در سال ۹۵ افزایش یافت که در کل ما ۳۱ میلیون وسیله نقلیه در پایان سال ۹۵ داشتیم.

سردار مهری افزود: فقط سال ۹۵ حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه نو شماره‌گذاری شد و امسال هم بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه اضافه شده و ما هم اکنون بیش از ۲۷ میلیون فرد دارای گواهینامه داریم.

وی درباره آمار جانباختگان ناشی از تصادفات اتوبوس‌ها در درون و برون شهرها افزود: سال ۹۲ در این ارتباط ۱۱ نفر در درون شهرها و ۱۹۶ نفر در خارج از شهرها، سال ۹۳، شش نفر در درون شهرها و ۱۰۱ نفر در برون شهرها، در سال ۹۴ هفت نفر در درون شهرها و ۱۷۹ نفر در برون شهرها و سال ۹۵ نه نفر در درون شهرها و ۱۶۳ نفر در برون شهرها جان باختند که در چهارماهه ابتدایی امسال هم شاهد مرگ دو نفر در درون شهرها و ۴۲ نفر در بیرون شهرها بودیم که مجموع این آمار نشان می‌دهد از سال ۹۲ تا چهارماه ابتدایی امسال ۷۱۸ نفر در تصادفات اتوبوس‌ها جان باختند.

وی گفت: در ۴ ماه ابتدایی امسال مجموع فوت شدگان تصادفات رانندگی شامل سواری، وانت و... ۵ هزار و ۳۷۱ نفر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ نفر کاهش داشته است.

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه به نصب تجهیزات الکترونیکی و دوربین ها در این سال ها اشاره کرد و گفت: قرار است تا پایان سال آینده ۱۸۰۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده ها نصب شود که تاکنون ۱۲۰۰ دستگاه نصب شده است که همه اینها به ۳۴ هزار کیلومتر جاده اختصاص می یابد درحالیکه ما ۲۱۷ هزار کیلومتر جاده در سطح کشور داریم که برون شهری است و ۴۵۰ هزار کیلومتر جاده هم در درون شهرها داریم.وی گفت: باید همه جاده های کشور به سامانه های ثبت تخلف مجهز شوند تا رفتار رانندگان را بتوانیم کنترل کنیم.

سردار مهری گفت: بیش از ۹۵ درصد حمل و نقل کشور ما زمینی است و حمل و نقل ریلی در مقایسه با سایر کشورها بسیار کمتر است. وی درباره مقایسه تلفات رانندگی ایران با آسیا و دیگر نقاط جهان افزود: در آسیا به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه در سال ۱۰ نفر کشته می شوند که این عدد در کشور ما در سال ۸۴ معادل ۳۲ نفر بود و در پایان سال ۹۵ به ۵ نفر کاهش یافت. درحالیکه میانگین جهانی ۷/۷ نفر است و در آمریکا ۲/۷ نفر است.

سردار مهری افزود: استفاده از وسیله نقلیه شخصی در کشورهای اروپایی بسیار کم است و مردم بیشتر از حمل و نقل عمومی و به ویژه ریلی استفاده می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر اعمال مجازات های سختگیرانه تر برای رانندگان پرخطر تأکید کرد و در بحث ارتقای ایمنی جاده ها و راه ها نیز به ۳۴۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده های کشور اشاره کرد. سردار مهری در پاسخ به سؤال دادستان کل کشور مبنی بر اینکه آیا در کشورهای دیگر برای رانندگان وسیله نقلیه عمومی کنترل ها و نظارت های بیشتری صورت می گیرد؟ افزود: آموزش رانندگان بخش حمل و نقل عمومی در برخی از این کشورها بسیار ویژه است و نمرات منفی برای رانندگان حمل و نقل عمومی در مقایسه با رانندگان خودروهای شخصی بیشتر است و در برخی کشورها اگر راننده ای موجب قتل شود شش ماه زندانی می شود و تا ۲۰ هزار دلار هم جریمه می شوند و این نشان می دهد که قوانین و مقررات دنیا سختگیرانه است.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در کشور ما کسانی که از مواد افیونی و الکلی استفاده می کنند تا شش ماه حق رانندگی ندارند و به مراجع قضایی هم معرفی می شوند.وی گفت: در کشورهای دیگر که مصرف مواد الکلی منعی ندارد اگر راننده در صندلی جلو همراه داشته باشد حتماً با او برخورد می شود و این نشان می دهد که برای کنترل رفتار راننده در دنیا مقررات سختگیرانه وضع می شود.

سردار مهری افزود: سال گذشته فرمانده ناجا در پیشنهاد به رئیس جمهور درخواست تشکیل ستاد راهبردی برای رسیدگی به تصادفات و جانباختگان را داد که ظاهراً در قالب لایحه ای از سوی وزرای راه و شهرسازی کشور به مجلس ارائه شده است.

وی گفت: هدف از این اقدام این است که در بحث مدیریت سوانح رانندگی در کشور به جز اقدامات کمیسیون ایمنی راه و شورای عالی هماهنگی از ظرفیت سایر اعضای هیئت دولت هم استفاده شود.

رئیس پلیس راهور ناجا بر نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح کشور تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون ۵۱ هزار اتوبوس در سطح کشور داریم که حدود ۱۸ هزار مورد در حوزه راه فعال‌اند و بقیه در داخل شهر و روستا تردد می‌کنند که تعدادی از این اتوبوس ها فرسوده اند و هم اکنون ۴۰ درصد اتوبوس‌های موجود تهران فرسوده است.

سردار مهری به افزایش خواب آلودگی در برخی محورها در استان های سمنان، خراسان رضوی، اصفهان، یزد و کرمان به سبب جاده های کویری اشاره کرد و گفت: باید مناطق استراحتگاهی در این جاده ها افزایش پیدا کند.

وی بر افزایش اورژانس هوایی و زمینی و مجهز شدن هرچه بیشتر تجهیزات پلیس تأکید کرد و گفت: چند سال آینده تعداد خودروها به حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون خودرو می‌رسد باید اقبال به هم حمل و نقل عمومی بیشتر شود.

سردار مهری درباره علت تصادفات در ۱۸ روز ابتدایی شهریور امسال، گفت: عمده تصادفات جاده‌های برون‌شهری ناشی از سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، بی‌توجهی به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی و عدم رعایت حق تقدم بوده است.

وی گفت: ما ۱۷۳ کد تخلفاتی داریم که امسال ۴۰ میلیون برخورد با تخلفات شده که ۳۸ درصد آن به وسیله دوربین بود و بقیه خودروها از ناحیه مأموران متوقف شدند. ۵۰ درصد کسانیکه در حوادث رانندگی فوت می‌کنند در بیمارستان و پیش بیمارستان است و باید امداد و نجات هوایی و پایگاه‌های اورژانس تقویت شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار