بر اساس آمارهای تجارت خارجی، هندوانه با صادراتی بیش از ۵۰۰ هزار تن به ارزش ارزی کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار در صدر محصولات کشاورزی صادراتی کشور به لحاظ وزنی قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۹۵۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 18 September 2017
به گزارش تابناک تهران، بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور، در 5 ماهه نخست سالجاری، هندوانه در صدر میوه های صادراتی کشور به لحاظ وزنی قرار گرفته است. به این ترتیب صادرات هندوانه از ایران بر بسیاری از محصولات دیگر کشاورزی پیشی گرفته و در پنج ماه اول سال ١٣٩٦ شمسی بیش از 500 هزار تن هندوانه به ارزش 98 میلیون دلار از ایران صادر شده است. رقم صادراتی 100 میلیون دلاری هندوانه در حالی بدست آمده است که کل صادرات سالیانه کشور 42 میلیارد دلار است.

عراق با واردات بیش از 321 هزار تن از این محصول در صدر فهرست خریداران هندوانه ایرانی قرار دارد. همچنین امارات با 99 هزار تن، ترکیه با 36 هزار تن، کویت با 12 هزار تن، افغانستان با 9000 تن، قطر با 8000 تن و عمان با 7000 تن در رتبه‌های بعدی مقاصد صادراتی هندوانه ایرانی قرار گرفته اند.

میانگین قیمت صادراتی هندوانه ایران 20 سنت است و به نظر می رسد صادرات فله ای یکی از دلایل مهم پائین بودن نجومی قیمت هندوانه ایران باشد. این در حالی است بر اساس مقررات جدید سازمان توسعه تجارت از اواسط مهر ماه صادر کنندگان امکان صادرات فله‌ای این محصول را نخواهند داشت.

گفتنی است، در سال گذشته ایران حدود  106 میلیون و 320 هزار کیلوگرم هندوانه معادل 23 میلیون و 474 هزار  دلار هندوانه به کشور امارات متحده عربی صادر کرده است. در سال 1394 نیز، 560 هزار تن، معادل 126 میلیون و 578 هزار دلار هندوانه از ایران به کشورهایی مانند پاکستان، گرجستان،‌ آذربایجان،‌ آلبانی، آلمان، افغانستان،‌ ازبکستان، روسیه سفید،‌ مجارستان،‌ هلند،‌ نروز، لهستان،‌کویت، قطر، سوئد، سوئیس، عراق، عمان و... صادر شد. بر این اساس تنها در 5 ماه نخست به میزان صادرات هندوانه کل سال 94 نزدیک شده ایم که با توجه به مطرح شدن بحثهایی در خصوص آب بر بودن تولید این محصول، ارقام مذکور نمی تواند امید وار کنننده باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار