تابناک تهران گزارش می دهد؛
گاردین در تفسیری از محورهای سخنرانی امروز ترامپ، نوشت: به نظر می رسد درخواست ترامپ به منظور اقدام بر ضد ایران با حمایتی کمتر از آن چه بوش در سال ۲۰۰۲ خواستار آن بود مواجه شود، چون ایران در سال ۲۰۱۵ متعهد به انجام محدودیت هایی در برنامه هسته ای خود شد که حتی انگلستان، به عنوان متحد اصلی واشنگتن در جنگ عراق بارها پایبندی ایران را به این توافقنامه اعلام کرده است.
کد خبر: ۴۹۶۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵ 19 September 2017
به گزارش تابناک تهران، کاخ سفید اعلام کرد: نخستین سخنرانی ترامپ روز گذشته (سه شنبه) در مجمع عمومی سازمان ملل، درخواست برای یک اقدام بین المللی برای مقابله با کره شمالی و ایران؛ به عنوان تهدیدهای دوگانه ی امنیت جهانی خواهد بود.

براساس اظهارات یک مقام ارشد کاخ سفید، رییس جمهور آمریکا به کشورهای عضو هشدار خواهد داد تا در صورتی که حرکتی برای مقابله با چنین تهدیدهایی انجام ندهند، احتمالاً نقش تماشاچی را در تاریخ خواهند داشت.

این مقام ارشد همچنین، گفت: ترامپ طرح اولیه ای از چگونگی مشارکت کشورهای عضو در مواجهه با چنین چالش هایی بدون خدشه به حاکمیتشان ارائه خواهد داد.
تمرکز سخنرانی ترامپ بر روی رژیم های جهانی است که امنیت را تهدید می کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین رژیم هایی به طور خاص باید از آن یاد کرد، کره شمالی با اقدامات خصمانه ی بی ثبات کننده و رفتار خطرناکش است، البته ایران نیز جزئی از این رژیم ها می باشد و در صورتی که اکنون اقدامی برای مواجهه با این تهدیدها صورت نگیرد، با گذشت زمان می بایست تنها به دنبال گردآوری نیرو باشیم، چون با گذشت زمان این تهدیدها هولناک تر خواهند شد.

وی تصریح کرد: ترامپ در سخنرانی خود به دنبال ایجاد تمایز میان دولت ایران و مردم ایران است، وی به این موضوع اشاره خواهد کرد که این دو با یکدیگر در تعارض هستند.
یکی از موارد راهبردی در سخنرانی این موضوع خواهد بود که، از مهم ترین تهدیدها در وضع موجود، خود مردم ایران هستند.

در صحبت های ترامپ به وضوح به بحث درباره جهت گیری که ایران در آن قرار دارد، و آیا این مسیر مورد خواست مردم است؟ و این که مردم ایران خواستار چه آینده ای هستند؟ بخشی از این اندیشه راهبردی است که در آن به بررسی چگونگی جداسازی دولت از ملت ایران پرداخته خواهد شد.

شاید توجه ترامپ در سخنرانی هایش به کره شمالی و ایران، قابل مقایسه با سخنرانی بوش در سال ۲۰۰۲  باشد، که در آن از کره شمالی، عراق و ایران به عنوان محر شرارت یاد کرد.
کمی بیشتر از یکسال پس از سخنرانی بوش، آمریکا با این ادعا که صدام حسین سلاح های کشتار جمعی در اختیار دارد به عراق حمله کردند، البته بعدها مشخص شد که این ادعا بی اساس بوده است.

به نظر می رسد درخواست ترامپ مبنی بر اقدام برضد ایران، با حمایتی کمتر از آن چه بوش در ۱۵ سال پیش خواستار آن بود مواجه شود، چون ایران در سال ۲۰۱۵ به موجب امضاء توافقنامه ای، محدودیت سختی را در بخشی از برنامه های هسته ای خود در قبال حذف تحریم ها پذیرفته است و این در حالی است که دیگر امضاء کنندگان این توافق؛ اعضای دائم شورای امنیت، آلمان و حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را به آن تأئید می کنند.

انگلستان؛ متحد اصلی واشنگتن درعراق، همچون فرانسه، آلمان، روسیه و چین، بارها پایبندی ایران به تعهدات توافق ۲۰۱۵ را اعلام کرده و مخالف قرار دادن ایران در زمره ی کشورهایی همچون کره شمالی هستند.

با وجودی که شورای امنیت به اتفاق آراء کره شمالی را تهدید اصلی برای ثبات و امنیت بین المللی می دانند، اما بر چگونگی اعمال فشار اقتصادی بر این کشور دارای اختلاف نظر هستند.

در شورای امنیت تنها ایالات متحده است که چالش پایبندی ایران به توافق هسته ای ۲۰۱۵ را مطرح می کند و بنیامین نتانیاهو، به عنوان یکی از معدود متحدین آمریکا در حمله به این توافق، روز دوشنبه در نیویورک با ترامپ دیدار کرد.

دو ساعت پس از آن رئیس جمهور آمریکا در همان هتل با همتای فرانسوی خود دیدار کرد و دولت فرانسه پس از آن به طور شفاف اعلام کرد که مکرون از آمریکا خواسته تا به این توافقنامه پایبند باشد.

وزیر امور خارجه فرانسه این توافق را برای امنیت جهانی حیاتی دانسته است.

این در حالی است که دولت ترامپ، خود با مطرح کردن طرح خروج آمریکا از توافق پاریس، آمریکا را در معرض انزوا قرار داده است، چون در صورت عملی شدن چنین تصمیمی، آمریکا در کنار تنها دو کشور که خارج از این توافق بین المللی هستند، یعنی نیکاراگوئه و سوریه قرار می گیرد.

مترجم: میثم خاکپور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار