آخوندی در جلسه شورای شهر تهران؛
وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی شورای شهر تهران، گفت: در حال حاضر تهران بیش از 10 میلیون نفر ظرفیت جمعیت پذیری دارد و در حالی که جمعیت حدود 8.7 دهم است.
کد خبر: ۵۰۲۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ 03 October 2017
به گزارش تابناک تهران، "عباس آخوندی" امروز (سه شنبه) در دهمین جلسه شورای اسلامی تهران، ری و تجریش با طرح این سوال که آیاتهران قابلیت سکونت دارد؟ اظهار داشت: قابلیت سکونت به مجموعه ای از بحث های زیست محیطی و مسائل اجتماعی فرهنگی و اقتصادی و قابلیت حرکت به مباحث حرکت کالا و انسان در شهر، حرکت اندیشه، گفتمان و امکان گفتگو در شهر مربوط است.

وی با بیان اینکه مطالعه کاملی راجع به تهران و کرج انجام شد که یافته های خوبی داشت، بیان کرد: پیشنهاد می کنم وزارت راه و شهرسازی و شورای های شهر تهران و کرج با بررسی مجدد این مطالعه به فهم مشترک از مسائل شهر تهران برسند.

آخوندی اظهار داشت: نگاهی به تحولات جمعیتی تهران نشان می دهد در سال 1345 جمعیت شهر تهران حدود 2 میلیون و 980 هزار و جمعیت پیرامون اندک بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طرح جامع که 1345 تصویب شد پیش بینی می شد شهر تهران به 5 میلیون در سال 70 برسد ، گفت: که درعمل به 6.3 میلیون نفر رسید.
وی افزود: نکته مهمتر اینکه جمعیت تهران و پیرامون در آن سال به بیش از هشت میلیون نفر رسید.

وی تصریح کرد: به بیان دیگر به جمعیت پیرامون شهر 2.6 میلیون نفر و به جمعیت شهر 2 میلیون اضافه شد.

وی اضافه کرد: آنچه در تهران اتفاق افتاد مطابق طرح جامع بود اما افزایش جمعیت در پیرامون فارغ از هر طرحی بود و تا سال 95 این روند ادامه پیدا کرد.
آخوندی افزود: براساس آمارها مجموعه شهری تهران (استان تهران و البرز) از 6.3 به 8.7 میلیون نفر رسید اما جمعیت پیرامون با 16 میلیون نفر افزایش یافت.

وی بیان کرد: ازسال های45 تا 95 جمعیت شهر تهران سه برابر اما تهران و پیرامون پنج برابر شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: یکی از بزرگترین خطاهای استراتژیک تفکیک استان تهران و البرز بود زیرا جمعیت بین این دو استان همچنان سیال است.

آخوندی با بیان اینکه تهران علاوه بر یک کلانشهر، پایتخت ایران است و این امرمسئولیتی به این شهر می دهد که وضعیت آن را با سایر کلانشهر ها متفاوت می کند، گفت: به عنوان عضو دولت تمایل دارم که توجه را به این موضوع جلب کنم که تمام مقامات ملی نسبت به تهران نظر و انتطارات مشخصی دارند.

وی افزود: بنابراین نحوه تعامل دولت محلی و دولت ملی در تهران نکته ای است که در تمام دنیا مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه ایا تهران ظرفیت، کیفیت و توانایی ایفای نقش پایتخت بودن را دارد یا خیر اظهار کرد: در زمان هایی در خصوص این موضوع تردید و زمانی این مساله توسط دولت مورد بررسی مجدد قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: به عنوان اعضای شورا باید بتوانید از ظرفیت تهران برای پایتخت بودن دفاع و نواقص عملکرد را برطرف کنید.

وی خاطرنشان کرد: تهران از پایتخت بودن هم سود می برد و هم هزینه هایی برای آن دارد.
وی با بیان اینکه شهر تهران نمی تواند خودش را نسبت به پیرامون مصون نگه دارد، گفت: از جهت قانون می تواند از پیرامون جدا باشد اما این شهر کاملا تحت تاثیر پیرامونش قرار دارد.
آخوندی با بیان اینکه نمی توانیم نسبت به حمل و نقل یکپارچه در تهران و حومه آن بی توجه باشیم، گفت: روزانه یک میلیون و 250 هزار نفر به تهران رفت و آمد دارند و بیش از 530 هزار خودرو به تهران وارد می شود.

وی در ادامه گفت: سرانه تخت بیمارستانی 3.1 است و این در حالی است که در پیرامون کمتر از، یک تخت وجود دارد.

وی گفت: وقتی چنین فقری در پیرامون تهران داریم نمی توانیم آثار آن فقر را در تهران ارزیابی نکنیم.

وی عنوان کرد: رشد اقتصادی تهران در دهه های چهل تا هفتاد 1.25 برابر میانگین ملی است و قطعا جایی که جاذبه اقتصادی دارد جمعیت پذیر است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: جمع بندی وضعیت گذشته این است که در گذشته توسعه مهار نشده در پیرامون تهران و سوداگری بیش از اندازه در درون شهر داریم.

وی افزود: از سال 89 تا 92 و مدت چهار سال 760 هزار پروانه ساخت از سوی شهرداری صادر شد که برای بیش از 2 میلیون نفر جمعیت پذیری در تهران پروانه صادر شد.

وی گفت: برغم رشد پروانه ساخت و ساز جمعیت جذب نشد و رشد جمعیت از 8.3 به 8.7 رسید. 

وی افزود: در حال حاضر تهران بیش از 10 میلیون نفر ظرفیت جمعیت پذیری دارد و در حالی که جمعیت حدود 8.7 دهم است.

وی عنوان کرد: برآورد ما این است که برای سال 1415 این جمعیت 16 میلیونی تهران و البرز به حدود 19 میلیون نفر افزایش می یابد و این برآورد نشان می دهند رشد این منطقه از رشد میانگین ملی کمتر می شود.

پایتخت ظرفیت 10 میلیون جمعیت پذیری را دارد/ جمعیت کنونی تهران کمتر از نه میلیون نفر است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار