مدیر آموزش منطقه شش آتش‌نشانی تهران گفت: آموزش مبتنی بر تغییر رفتار و نگرش در حوزه پیشگیری و مواجهه با سوانح و حوادث می تواند آمار قربانیان سوانح را کاهش دهد.
کد خبر: ۵۰۳۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴ 06 October 2017
به گزارش تابناک تهران، خدنگی زواره با بیان این مطلب افزود: کاهش سوانح، حوادث و پیشگیری از آنها  مستلزم آموزش به افراد است و بدیهی است که برای پیشگیری از حوادث، بدون سازماندهی و تشکیلات لازم اقدام چشم‌گیر و اساسی صورت نمی‌پذیرد و هر سازماندهی صحیح نیز خود نیازمند بررسی و پژوهش به‌منظور برنامه‌ریزی مناسب است.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات در برنامه‌ریزی پیشگیری از حوادث را انجام تحقیقات و پژوهش پیرامون سوانح و حوادث دانست و افزود: تحقیقات و بررسی‌های مختلف در خصوص پیشگیری از بروز حوادث و سوانح نشان می‌دهد که بخشی از برنامه‌های آمادگی برای مقابله با سوانح و حوادث، برخورداری از دانش و اطلاعات کافی درباره شرایط پیدایش بروز حوادث و راه‌های برخورد با آنها است.

مدیر آموزش منطقه شش آتش‌نشانی تهران با اشاره به تجربیات دیگر کشورها در بحث آموزش برای پیشگیری از سوانح و یا برخورد صحیح در مواجهه با حادثه ادامه داد: اولین گام، آموزش قبل از دبستان است، در کشور مالزی آموزش از سنین پیش از دبستان و زمانی که کودک درک کافی از موقعیت دارد آغاز می‌شود. حتی برای سالمندان نیز آموزش‌های خاصی در نظر گرفته شده است و همین امر موجب شده تا در بروز حوادث آسیب کمتری به افراد وارد شود و در بسیاری از مواقع از وقوع حادثه جلوگیری شده است. بر همین اساس لازم است ما نیز در برنامه‌های خود به موضوع آموزش توجه ویژه داشته باشیم.

خدنگی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، با بیان اهمیت آگاهی بخشی در زمینه مواجهه با حوادث و سوانح گفت: آگاهی و عبرت از نتایج وقوع حوادث تلخ باید منجر به عکس‌العمل مناسب در جهت حذف زمینه بروز آنها شود. اگر نسبت به پیشگیری از حوادث احتمالی آینده اقدامی صورت نگیرد و حوادثی که خسارت مادی و جسمانی ناچیز بر جای گذاشته‌ بی‌اهمیت تلقی شود؛ در هنگام بروز مجدد همان حادثه خسارت جسمی و مادی وسیع‌تری به‌بار می‌آید، لذا بلافاصله حتی بعد از هر حادثه حتی ‌کوچک باید پیرامون آن توجه و تعمق کافی نموده و در جهت ارائه راه‌حل و پیشگیری از بروز حادثه تلاش لازم را انجام داد.  

بنابراین گزارش، یادآور می شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود تا اول آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار