تابناک تهران گزارش می دهد؛
شهر تهران با توجه به جمعیت فراوانی که در دل خود جای داده است در معرض بسیاری از مشکلات قرار دارد و در این میان شهروندان، بیشترین ضرر را متحمل می شوند و برخی از مسوولان طوری صحبت می کنند که گویی در این شهر هیچ مشکلی وجود ندارد و می توان گفت که شهروندان، قربانی بی تدبیری مسوولان شهری هستند.
کد خبر: ۵۰۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 07 October 2017
به گزارش تابناک تهران، بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال استان تهران جمعيت استان تهران در سال 1395 برابر با  ۱۳٬۲۶۷٬۶۳۷ نفر است؛ اين آمار جمعيتی درحالی از سوی متولی آمار و اطلاعات جمعيت كشور به عنوان ساكنان استان تهران اعلام شده كه در سرشماری سال 1390جمعيت استان تهران حدود 12 ميليون 183 هزار نفر و جمعيت ساكن شهر تهران 8 ميليون و 224 هزار نفر برآورد شده بود؛ اين آمارها از رشد حدود 3 درصدی جمعيت استان و شهر تهران حكايت دارند.

آمار كنونی بانك اطلاعاتی سازمان ثبت احوال از افزايش 300 هزار نفری جمعيت استان تهران و حدود 250 هزار نفری پايتخت حكايت دارند. با اين حال، مسوولان شهرداری و مديريت شهری پايتخت می‌گويند كه جمعيت 8.5 ميليون نفری تهران، جمعيت ساکن ثابت شهر هستند كه در طول روز اين جمعيت مجموعا به 12ميليون نفر می ‌رسد كه هنگام شب حدود 3.5 ميليون نفر از شهر خارج و در شهرها و شهرك‌های اطراف پايتخت اقامت دارند.

مساحت شهر تهران 730 کيلومتر مربع و بر اساس جمعيت اعلامی از سوی مركز آمار و سازمان ثبت احوال تهران بيست و پنجمين شهر پر جمعيت جهان به شمار می‌آيد. با در نظر گرفتن جمعيت اعلامی از سوی ثبت احوال استان تهران حدود 17/5 درصد جمعيت کل کشور را در خود جای داده‌است و رشد جمعيت شهر تهران 4/1 درصد است که در مقايسه با دهه قبل اندکی افزايش داشته است.

منابع بایستی بطور یکسان در کشور تقسیم شوند 

با توجه به این که مسوولان دولتی در گذشته، در خصوص تقسیم منابع و امکانات در کل کشور، برنامه ریزی اصولی و کاربردی نداشته اند و بیشتر امکانات و منابع در پایتخت متمرکز شده است بنابراین، استان تهران و بخصوص شهر تهران به شهری مهاجر پذیر تبدیل شد و از اقصی نقاط کشور به مرکز کشور نقل مکان کردند و همین موضوع باعث بوجود آمدن مشکلات عدیده ای برای پایتخت شد. 

ترافیک، آلودگی، گرانی مسکن، بیکاری، اعتیاد و ... از جمله مشکلاتی است که هم اکنون شهر تهران با آن دست به گریبان است و این در پی هجوم جمعیت از اقصی نقاط کشور به کشور است. البته بایستی این موضوع را درک کرد که در گذشته هم این مشکلات در پایتخت وجود داشت ولی توسط مسوولان شهری و دولتی برای حل آنها راهکاری ارائه نشد و در گذر زمان، تشدید هم شد.

با توجه به جمعیتی که پایتخت در خود جای داده است بایستی فکری در خصوص این که مانع از جمعیت پذیری این شهر شود؛ گرفته شود و اگر این چنین نشود علاوه بر این که بر مشکلات تهران کاسته نمی شود بلکه روز به روز بر مشکلات شهروندان تهرانی افزوده می شود.

با توجه به این که ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران در مرز هشدار قرار دارد؛ بعضی از مسوولان دولتی مثل این که از شرایط زندگی در تهران و مشکلات موجود خبر ندارند و طوری وانمود می کنند که انگار در این شهر همه چیز در شرایط عالی و آرمانی قرار دارد. 

مسوولان شهری به فکر شهروندان باشید

وزیر راه و شهرسازی، روز سه شنبه گذشته (مورخ 11 مهرماه) در دهمین جلسه شورای اسلامی تهران، ری و تجریش، اظهار داشت: نگاهی به تحولات جمعیتی تهران نشان می دهد در سال 1345 جمعیت شهر تهران حدود 2 میلیون و 980 هزار و جمعیت پیرامون اندک بود.
"عباس آخوندی" افزود: در حال حاضر، تهران بیش از 10 میلیون نفر ظرفیت جمعیت پذیری دارد و این در حالی است که جمعیت این شهر، حدود 8.7 است.
وی عنوان کرد: برآورد ما این است که برای سال 1415 این جمعیت 16 میلیونی تهران و البرز به حدود 19 میلیون نفر افزایش می یابد و این برآورد نشان می دهند رشد این منطقه از رشد میانگین ملی کمتر می شود.

آخوندی افزود: رشد اقتصادی تهران در دهه های چهل تا هفتاد 1.25 برابر میانگین ملی است و قطعا جایی که جاذبه اقتصادی دارد جمعیت پذیر است.

البته شاید منظور آقای وزیر از اینکه تهران قابلیت جمعیت پذیری دارد این بوده است که تهران در حال حاضر 450 هزار واحد مسکونی خالی دارد و ظاهرأ ایشان در فکر این بودن که با آمدن جمعیت به پایتخت، واحد های خالی به متقاضیان واگذار شود.

با توجه به این که هنوز مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت حل نشده است؛ به نظر می رسد که مسوولان تمایل دارند که جمعیت بیشتری به تهران مهاجرت کنند و شاید به این دلیل است که هجوم جمعیت به پایتخت، می تواند از نظر اقتصادی به شهرداری و دولت کمک کند. 

قبل از اینکه مسوولان خواهان افزایش جمعیت پایتخت باشند؛ بهتر است که اول زیرساخت ها را فراهم کنند و شرایط زندگی عادی، اشتغال، عدم ترافیک، آلودگی هوا و ... را حل کنند تا افرادی که از شهرستان به تهران می آیند با مشکلات عدیده ای روبرو نشوند. 

اعضای شورای شهر تهران و شهردار بایستی خود را در قبال شهروندان، مسوول بدانند و با تلاش و جدیت فراوان، برای حل مشکلات و معضلات عدیده ای که در این شهر جود دارد؛ تدابیر مناسبی اتخاذ کنند و مانع از ورود جمعیت به پایتخت و حاشیه های شهر شوند.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار