جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، گفت: 350 تن مواد مخدر طی 6 ماه نخست امسال توسط پلیس در کشور کشف و ضبط شد.
کد خبر: ۵۰۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ 09 October 2017
به گزارش تابناک تهران، "سردار مرتضی میرزایی" امروز (دوشنبه) در کرسی آزاد اندیشی پیامدهای اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر که در دانشگاه خوارزمی کرج برگزار شد، میزان کشفیات مواد مخدر طی سال گذشته توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر در کشور را 600 تن اعلام کرد. 

وی افزود: ایران در همسایگی کشوری (افغانستان) قرار دارد که کانون تولید مواد مخدر است و به عبارتی درکنار آتش قرار داریم و خواه ناخواه اثرات منفی آن گریبان کشور ما را گرفته است.
 
میرزایی گفت: افغانستان کشوری است که بر اساس آمار رسمی سالانه 5هزار تن و طبق آمار غیر رسمی 7هزار و 200تن تولید مواد مخدر دارد و بیش از 80 درصد تریاک دنیا در این کشور تولید می شود. 

وی بیان کرد: براساس آمار سازمان ملل در سالی که آمریکا و متحدانش افغانستان را اشغال کردند میزان تولید مواد مخدر در این کشور سه هزار و 400 تن بود و امروز با تسلط بیشتر به این کشور رقم تولید مواد مخدر آن به بیش از 2 برابر رسیده است. 

میرزایی گفت: در گذشته در استان های شرقی افغانستان کشت مواد مخدر رواج داشت اما امروز در استان های غربی نیز رواج پیدا کرده است. 

جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به اینکه 80درصد مواد مخدر ورودی به ایران ترانزیت یا مصرف شده، گفت: خطری که امروز کشور ما را تهدید می کند مواد مخدر صنعتی است که هر روزه شاهد تولید مواد جدید و ناشناخته ای هستیم که برای مقابله با این تهدید و شناسایی این مواد نیاز است جوامع دانشگاهی و علمی چاره اندیشی کنند. 

میرزایی افزود:طبق آمار رسمی 2میلیون و 800 هزار نفر جمعیت معتادان کشور است که کمتر از یک درصد از این معتادان را زنان تشکیل می دهند. 

وی گفت: در بخش اجتماعی شدن مواد مخدر نه تنها در ایران بلکه در جهان اقداماتی در حال انجام است چرا که مبارزه با مواد مخدر تنها از عهده پلیس بر نمی آید. 

میرزایی با اشاره به اینکه پس از جمع آوری معتادان، باید راه های پیشگیری، مراقبت و بعد از درمان نیز لحاظ شود، بیان کرد: معتادان دستگیر و به مراکز منتقل شده اما پس از مدتی رها می شوند و شاهد یک چرخه باطل هستیم. 

جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر، افزود: علل و انگیزه های اعتیاددر جامعه باید شناسایی و راه های مقابله با آن نیز مشخص شود که این نیازمند همکاری مردم،مسوولان و دانشگاهیان است. 

میرزایی اظهار داشت: در بخش فرهنگی نیز اقدامات پیشگیرانه هنوز جا نیفتاده و ضعف فرهنگی در موضوع اعتیاد و مواد مخدر را در جامعه شاهد هستیم. 

وی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب یک میلیون و 200هزار نفر معتاد داشتیم، گفت: باید به این دید نگاه کنیم که موادمخدر یک جرم سازمان یافته است و اگر اراده ای در داخل کشور برای برخورد با آن وجود نداشته باشد شاهد افزایش گرایش به مواد مخدر خواهیم بود. 

جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به اینکه باندهای آن چنانی مافیایی در کشور نداریم، گفت: افراد سودجو به صورت زنجیره وار و باندی در این کار فعالیت می کنند و راه مقابله با آن همراهی مردم، مسوولان و دانشگاهیان است. 

میرزایی به نقش سازمان های مردم نهاد در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: اقدامات سازمان های مردم نهاد بسیار موثر بوده و تاکنون توانسته اند خدمات بسباری در موضوع پیشگیری از مواد مخدر و حتی درمان انجام دهند. 

میرزایی افزود: ارتباط ایران با دیگر کشورها در زمینه مقابله با مواد مخدر بسیار خوب و گسترده است و تقدیم سه هزار و 500 شهید در این راه نشان از عزم جمهوری اسلامی در امر مقابله با این پدیده خانمانسوز دارد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار