عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: وضعیت زنان در نقاط حاشیه نشین شهر تهران، نگران کننده است و مهاجرت معکوس چاره نهایی کاهش و کنترل معضل حاشیه نشینی در کشور است.
کد خبر: ۵۰۶۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵ 09 October 2017
سیدمحمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: امروزه در شهر تهران، تبعات معضل حاشیه نشینی رو به گسترش بوده و این امر ناشی از بیکاری و عدم اشتغال افراد به ویژه جوانان است.

وی گفت: کودکان کار، تکدی‌گری، کارتن خوابی و بسیاری دیگر از آسیب‌های اجتماعی، از جمله تبعات معضل حاشیه نشینی هستند و هر یک باید به طور مستقل مورد بررسی قرار گیرند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: نجفی شهردار تهران قول داده است تا در برنامه‌های خود، برای رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی تدابیر اساسی اتخاذ کند، اما بدون تردید این امر زمان بر خواهد بود.

میرلوحی تصریح کرد: معضلات اجتماعی شهر تهران، یک روزه به وجود نیامده‌اند و دارای عقبه و پیشینه‌ای چند ساله هستند و به سادگی و در زمان کوتاه قابل حل نیستند.

وی با اشاره به تاکید وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در خصوص رفع معضلات اجتماعی خاطر نشان کرد: امیدواریم با برگزاری جلسات مشترک و هماهنگی دستگاه‌های متولی کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون کمیته امداد، سازمان بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی بتوانیم در این راستا اقدامات قابل توجهی را انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: سایر نهادهای متولی در مسأله آسیب‌های اجتماعی، باید با نگاهی ویژه و یک جانبه و عملکردی واحد نسبت به رفع معضلات اقدام کنند.

میرلوحی در پاسخ به سوالی در خصوص تولد نوزادان در میان زنان کارتن خواب و حاشیه نشین تاکید کرد: خبرهای نگران کننده‌ای در این رابطه وجود دارد، در اصل برخی از این زنان با هدف فروش نوزاد خود و کسب درآمد، باردار شده و بسیاری از این نوزادان و کودکان در جرایم مختلف مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: عمق معضل تولد نوزادان در میان زنان کارتن خواب و حاشیه نشین بسیار پیچیده است و گاهی حتی مسائل امنیتی را هم با مخاطرات گوناگون مواجه می‌کند و باید سایر ابعاد چرایی این آسیب اجتماعی با یکدیگر به طور همزمان بررسی شود تا بتوان نسبت به حل و فصل آن اقدام کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بسیاری از حاشیه نشین ها، کارتن خواب ها و افرادی که در سطح شهر تهران به تکدی گری می پردازند، در شهر و روستای اصلی محل سکونت خود، دارای زمین کشاورزی هستند و به دلیل بیکاری و نداشتن سرمایه اولیه برای شروع کار راهی پایتخت شده و حاشیه نشین شده اند.

میرلوحی اضافه کرد: با کمی دقت در هویت واقعی حاشیه‌نشین‌ها مشخص می‌شود که در میان آن‌ها کمتر کسی از اهالی شهرهایی چون یزد، سمنان و کرمان به چشم می‌خورد و در واقع اغلب آن‌ها از مناطق خوش آب و هوا و  متعلق به طبیعت غنی غرب کشور هستند.

وی تاکید کرد: سیاست‌های غلط و عدم برنامه ریزی مناسب و به هنگام در پردازش مسائل روستاها و روستانشینان از جمله دلایل مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ از جمله تهران است.

مهاجرت معکوس راه حل نهایی کنترل و کاهش حاشیه نشینی

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مسأله مهاجرت معکوس، موضوع مهم و راهگشایی است که باید در راستای کاهش معضل حاشیه نشینی در دستور کار متولیان این امر قرار گیرد و در صورت پردازش صحیح به این مسأله، می‌توان به کنترل و رفع این آسیب امیدوار بود.

میرلوحی اشتغالزایی و کارآفرینی را از جمله حلقه‌های مفقوده پردازش و رسیدگی به امور روستاها دانست و گفت: برخی از روستاییان به دلیل بیکاری، چشمه‌های آب، قنات‌های آباد و دیم‌های غنی کشاورزی خود را رها کرده و با ورود به حاشیه شهرها، ضمن گسترش معضل حاشیه نشینی به افزایش آسیب‌های اجتماعی شهرهای بزرگ و حتی کشور دامن زدند.

وی خاطر نشان کرد: در روزگاری نه چندان دور، کشور هند با وجود جمعیت میلیاردی خود از معضل فقر رنج می برد و مسئولان این کشور با یک برنامه ریزی منسجم نسبت به رفع این معضل اقدام کردند و پس از گذشت مدت تعیین شده، آثار فقر از این سرزمین برچیده شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: ما در ایران و به ویژه در شهر تهران با توجه به ابتلای پایتخت به انواع آسیب‌های اجتماعی چون حاشیه نشینی، فقر، اعتیاد، طلاق و غیره باید با برنامه ای جامع و همه جانبه نسبت به کنترل و رفع این معضلات اقدام کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار