مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی،تهیه ناوبرهای هوایی مناسب را از دیگر اقدامات مهم برای جذب زائران عنوان کرد و افزود: مسیرهای بیشتری به مشهد باز شده بطوری‌که در دولت یازدهم سالانه ۲۳ تا ۲۴ میلیون زائر وارد مشهد می‌شد اما تا پایان سال ۹۵، ۲۸ میلیون و ۴۵ هزار زائر وارد مشهد شده که یک رشد چشمگیری در زائرپذیری داشتیم .
کد خبر: ۵۰۸۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ 14 October 2017
























به گزارش تابناک رضوی؛ مهدی فروزان، مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: دولت در حوزه امور رفاهی زائران اصل پایدار کردن کارگروه ملی زیارت را در برنامه داشته که در دولت قبل سه استان زیارتی برای این منظور فعالیت داشتند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی و قم به عنوان محوریت زیارت در برنامه پنجم توسعه فعال شدند، افزود: ۷۷ میلیارد تومان از صندوق اعتبارات به استان خراسان رضوی تعلق گرفت که در همین راستا چند پیاده‌ راه زیارت در مسیرهای منتهی به مشهد از جمله کاشمر، سبزوار، فریمان  فعال شده است.

لزوم توسعه زیر ساخت برای جذب زائر
مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی، توسعه زیر ساخت های مشهد را برای جذب و ماندگاری زائر در مشهد حائز اهمیت خواند و گفت: برای این منظور زیرساخت هایی در حوزه اقامتی توسط شهرداری‌ها ایجاد شدند و در کارگروه زیارت  نیز در حوزه زیرساخت‌های بهداشت و درمان کمک‌های مالی صورت گرفته است.

فروزان  ادامه داد: طبق قانون هفتم که به تصویب مجلس رسید؛ سالانه به ۳ استان زیارتی خراسان رضوی، قم و شیراز اعتبار زیارت داده شد و در همین راستا و با اعطای اعتبار، زیرساخت‌های راهی مواصلاتی به حرم توسعه یافت.

توسعه ناوگان شهری برای ارائه خدمت به زائر
وی همچنین توسعه ناوگان شهری را در ماندگاری زائر موثر دانست و گفت: در بحث ناوگان حمل و نقل از جمله ناوگان ریلی خوشبختانه اقدامات مثبتی صورت گرفته بطوری‌که تمام ناوگان فرسوده از مشهد حفظ شده و ظرفیت زائران افزایش یافته است.

مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی،تهیه ناوبرهای هوایی مناسب را از دیگر اقدامات مهم برای جذب زائران عنوان کرد و افزود: مسیرهای بیشتری به مشهد باز شده بطوری‌که در دولت یازدهم سالانه ۲۳ تا ۲۴ میلیون زائر وارد مشهد می‌شد اما تا پایان سال ۹۵، ۲۸ میلیون و ۴۵ هزار زائر وارد مشهد شده که یک رشد چشمگیری در زائرپذیری داشتیم .

فروزان با بیان اینکه در برنامه داریم که زائران حرم به ۴۰ میلیون نفر برسد، تصریح کرد: در این راستا میزان زائر در شش ماهه اول سال به ۲۸,۵ میلیون رسیده که دو میلیون زائر خارجی بوده است.

تأسیس مراکز درمانی برای خدمت به زائر
وی توجه به حوزه بهداشت و درمان و رسیدگی و توسعه بیشتر به این حوزه را از دیگر عوامل در جذب زائر دانست و بیان کرد: در همین خصوص، در استان خراسان رضوی به منظور رفاه زائران و گردشگران و جهت ماندگاری بیشتر آنان، در حوزه بهداشت و درمان واحدهای بیمارستانی تأسیس شد و بیمارستان‌‌هایی در شهرستان‌های خلیل‌اباد، گناباد، سبزوار، مه‌ولات، کاشمر و ... راه اندازی شد.

مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در مشهد نیز بیمارستان شماره دو  امام رضا افتتاح شد؛ همچنین مرکز رسیدگی پزشکی در حاشیه حرم و تجهیز پایگاه‌های اورژانسی، مرکز فوریت‌های پزشکی برای خدمت‌رسانی به زائران از محل اعتبار زیارت به بهره‌برداری رسید .

بهسازی هتل آپارتمان‌ها؛ نیاز دیگر زائر
فروزان توسعه و بهسازی هتل‌ها و آپارتمان‌ها را از دیگر اقدامات برای جذب زائر عنوان کرد و افزود: در ابتدای دولت کمپ غدیر محدود بود اما  امروز این کمپ ۲۳ هزار زائر را می‌تواند پذیرا باشد و در خدمات هتل نیز ایجاد هتل آپارتمان‌ها جدید در مشهد توانست در حوزه اقامتی خدمات خوبی به زائران ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه رشد چشمگیری در حوزه ساخت و سازهای هتل داشته‌ایم، تصریح کرد: برای ۱۲۱ هزار زائر ظرفیت پذیرش در اماکنی اعم از حسینه‌ها، بقاع و مکان‌های اضطراری تخصیص دادیم و حدود ۳۰۰ هزار نفر شب‌خواب در محل اسکان اعم از مهمان‌پذیرها، هتل‌پذیرها می‌توانند اقامت کنند.

مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه  در شش ماهه اول سال شاهد رشد ۱۴ درصدی در پذیرش زائر بودیم، عنوان کرد: سال گذشته ۱۸ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۹۸۵ زائر به مشهد مقدس وارد شدند و امسال در شش ماهه اول ۱۹ میلیون و ۱۸۲ هزار نفر برای زیارت به این شهر مشرف شدند.

فروزان افزود: در سه ماهه تابستان امسال حدود ۱۱ میلیون و ۴۲ هزار و ۳۹۰  زائر و گردشگر به مشهد مقدس مشرف شدند که نسبت به مشابه ۲۰ سال قبل ۵ درصد رشد داشته ایم.
وی با تأکید بر زائر پذیر بودن شهر مشهد، گفت: در ایام عاشورا و تاسوعای امسال ۳۴۵ هزار زائر به مشهد وارد شدند؛ هر چند که بودجه خاصی در این خصوص به مشهد تخصیص نیافته با این وجود، تلاش کردیم بتوانیم به زائران خدمات مطلوبی ارایه دهیم.

مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی خدمات پیک زائر را از اقدامات ویژه استانداری برای خدمت رسانی به زائران عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه میزان زائر و گردشگر در دو ماهه مرداد و شهریور و دهه آخر صفر افزایش چشمگیری دارد، ستادی برای همین امر در راستای خدمت رسانی به زائران زیر نظر معاون استاندار، در بست طبرسی در تمام طول سال فعال است.
منبع: ایکنا
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار