شهردار تهران مطرح کرد؛
شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: هزینه های شهر باید از طریق مردم تامین شود و هر کسی که بهره مندی بیشتری داشته است باید هزینه بیشتری را هم برای تامین هزینه های شهر بپذیرد. یک باور عمومی در شهر وجود دارد کسانی که برخوردارتر هستند باید در تامین هزینه های شهری سهم بیشتری بر عهده بگیرند.
کد خبر: ۵۰۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ 16 October 2017
 به گزارش تابناک تهران، "محمدعلی نجفی" صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: امروز پنجاهمین روز شروع کار من به عنوان شهردار تهران است و خوشحال هستم در آغاز پنجاهمین روز کار با اصحاب رسانه جلسه دارم.

وی افزود: به جد معتقدم اگر می خواهیم برای مردم ارزش و اهمیت قائل باشیم یکی از اسباب آن، ارزشی است که برای رسانه ها و اصحاب رسانه باید قائل باشیم. بنابراین در این مدت هم در هر فرصتی که امکان داشته در پاسخگویی به سوالات کوتاهی نکردم. در آینده نیز تلاش می کنیم در هر فصل یک نشست فصلی داشته باشیم تا انتقادات و سوالات ها را مطرح کنید و بنده هم پاسخ دهم.

نجفی با بیان اینکه شهر در کنار همه زیبایی ها وظرفیت هایش در معرض تهدید هایی قرار دارد که ایجاب می کند زیست پذیری، پایداری، آسایش و آرامش را به صورت مستمر مورد تحلیل قرار دهیم، گفت: سیاست های شهری در سال های اخیر از یک سو به افزایش داشته های شهری منجر شده و از یک سو زیست پذیری و پایداری شهرها را کاهش داده است. با آنکه دستاوردهایی در زمینه حمل و نقل عمومی و معابری و راه های شهری داشته ایم اما کیفیت اجتماعی و یا تامین منابع مالی پایدار در وضعیت مطلوبی نیست. سیاسیت های شهری طی دهه ها متمادی عمدتا معطوف به اداره روزمره شهر بوده است و به آینده شهر کمتر اعتنا داشته است. در نتیجه در ارتقای زیست پذیری و پایداری شهری موفقیت چندانی نداشتیم. امروز همه احساسی که به شهر داشتیم این مساله را تایید می کند.

شهردار تهران ادامه داد: دارایی ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره برداری قرار گرفته است. فضاهای شهری فروخته شده اند منابع آب شهر برای رشد آتی کفایت نمی کنند. در کنار آنها فضای شهر در برابر مسایل طبیعی آسیب پذیر بوده و آسیب های طبیعی رو به گسترش است.

نجفغی با بیان اینکه شهر مجموعه ای از مولفه هایی است که به عنوان یک موجود زنده است، گفت: روابط شهری روی روابط انسان ها تاثیر دارد. بخشی از تنش های که در روابط همشهریان وجود دارد ناشی از مسایل و مشکلاتی است که در شکل گیری شهر وجود دارد.

به شهر زیست پذیر و پایدار نیاز داریم

وی تصریح کرد: سیاست های شهری کنونی قادر به حل مشکلات نیست، زمان بازنگری در این سیاست ها فرارسیده است. شکل دادن به آینده شهر بدون ارزیابی سیاست ها ممکن نیست. ما به ایده های برای آیِنده نیاز داریم. ایده ای که در جریان گفت و گوی عمومی بین مردم کارشناسان و مسوولان شکل بگیرد. نقد و ارزیابی سیاست های شهری را باید از ارزیابی مدیران شهری جدا کرد.

وی تاکید کرد: مهم نقد و ارزیابی سیاست ها است. البته ارزیابی و نقد عملکرد مدیران هم در جای خودش باید انجام شود. مشکل ما در ارزیابی سیاست های شهری این است که به آن جنبه ای شخصی داده می شود. اگر آقایی این را انجام دهد از نظر ما خوب است و فرد دیگری انجام دهد بد است. متاسفانه فضای سیاسی کشور این گرایش را تشدید می کند که نفد سیاست های شهری را به نقد مدیران گذشته تقلیل دهد . نقد مدیریت شهری هویتی شده است. تصور اینکه اگر این فرد و یا آن فرد بیاید شهر دچار مشکل شده و یا مشکلات به تمامی حل می شود تصور واقع بینانه ای نیست.

شهردار تهران گفت: ما نتوانسته ایم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم. این مفهوم هم قابل نقد و هم قابل توجه است. من مصلحت شهر را در کنار منافع ملی مطرح می کنم یعنی یک بحث منافع ملی داریم که وقتی در حیطه شهر درباره منافع ملی صحبت می کنم نامش مصلحت شهر می شود. شهر محل زندگی همه ما است و جدا از گرایش های سیاسی و اجتماعی به شهر زیست پذیر و پایدار نیاز داریم.

وی افزود: راه های کوتاه مدت به مشکلات اساسی پیش رو پاسخ نمی دهد. موضوع محیط زیست پایدار و منابع مالی پایدار مسایلی نیست که بتوان در کوتاه مدت برای آن راه حل پیدا کرد. شکاف بین مشکلات عاجل و فوری یکی از مشکلات است.

مدیران شهری باید با توقعات و انتظاراتی روبرو شوند که نمی توانند در کوتاه مدت به آنها پاسخ دهند. موضوع حمل و نقل عمومی شاید خیلی ساده باشد و یک مطالبه عمومی در شهر است اما قطعا یک راه حل کوتاه مدت نمی توان برای آن ارایه داد. برای حل مشکلات تنها راه مشارکت گسترده مردم است. در کنار مطالبی که گفته شد تغییر سیاست ها پیامد هایی دارد که بار آن برای همه گروه ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست.

 نجفی ادامه داد: بعضی گروه ها از سیاست هایی که در پیش گرفته شده بهره مندی بیشتری دارند. من یک سیاستی در شهر دنبال می کنم و معتقدم کسانی که از رشد شهری در دهه های اخیر بهره مندی بیشتری داشته اند باید سهم بیشتری از این تغییر بر عهده بگیرند. کسانی که با ساختمان های بلند مرتبه خودشان بار بیشتری بر ترافیک اضافه می کنند و یا کسانی که با خودروهای لوکس؛  

وی افزود: به عبارت دیگر اولا هزینه های شهر باید از طریق  مردم تامین شود ثانیا هر کسی که بهره مندی بیشتری داشته است باید هزینه بیشتری را هم برای تامین هزینه های شهر بپذیرد. نتایج نظرسنجی های اخیر  یک نکته بارز دارد. یک باور عمومی در شهر وجود دارد کسانی که برخوردارتر هستند باید در تامین هزینه های شهری سهم بیشتری بر عهده بگیرند و امیدوارم سیاست هایی که اتخاذ می کنیم در جهت قبول این باور عمومی باشد و شهروندان از ما برای اعمال این سیاست ها حمایت کنند.

افراد برخوردارتر، بایستی در تأمین هزینه های شهری سهم بیشتری بر عهده بگیرند/ شکاف بین مشکلات عاجل و فوری یکی از مشکلات است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار