بلندمرتبه سازی اطراف حرم مطهر؛
امروزه سیاست‌های شهرنشینی از ایده شهر فشرده حمایت می کند و بلند مرتبه سازی به‌عنوان یکی از روش‌های ساخت شهر‌های فشرده، برای استفاده حداکثر از فضا و منابع محدود، بسیار مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است. امری که این روزها نیازمند توجه جدی است.
کد خبر: ۵۱۲۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹ 21 October 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ امروزه سیاست‌های شهرنشینی از الگوی رشد افقی به سمت رشد هوشمند تغییر کرده است که به ایده شهر فشرده  منجر می‌شود. بلند مرتبه سازی به‌عنوان یکی از روش‌های ساخت شهر‌های فشرده، برای استفاده حداکثر از فضا و منابع محدود، بسیار مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است. اما عدم توجه به معیارها و ضوابط لازم برای مکان یابی صحیح این ساختمان‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی در مناطق شهری و آینده شهرها گردد. بر این اساس کارشناسان زیادی تا کنون اظهار نظر کرده و در ارتباط با فرصت ها و تهدیدهای بلندمرتبه سازی هشدار داده اند.

آستان قدس مخالف بلندمرتبه سازی اطراف حرم مطهر است
مرتضی بختیاری، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در گردهمایی انجمن اسلامی مهندسین خراسان در پاسخ به سئوالی درباره بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) عنوان کرد که آستان قدس رضوی مخالف بلندمرتبه‌سازی در اطراف بارگاه منور رضوی است و جلسات متعددی نیز در همین رابطه برای رسیدن به توافقی جامع با شهرداری مشهد و معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی برگزار شده است.

گاهی هویت سازی در نساختن است
حمید عرفانیان، مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی سال گذشته در خصوص بلندمرتبه سازی در مشهد عنوان کرد: در بسیاری از مواقع تصویرسازی و هویت سازی در نساختن است؛ همه شهرهای دنیا دارای برج و ساختمان های بلند مرتبه نیستند و موقعیت های شهری ناشی از درون شهرها، اتفاقات و روابط اجتماعی داخل شهرها و اهدافی است که آن شهر دنبال می کند که نمود آن در شکل شهر است. شناسایی شهری در بسیاری از شهرها در کوتاه بودن ساختمان های شهری است که از جمله این شهرها می توان به برلین و لندن اشاره کرد. اگر بلند مرتبه سازی را به عنوان مظهر و نماد توسعه بپذیریم، به نظر می رسد توسعه باید به صورت متوازن در بخش دیگر هم صورت گیرد، توسعه امری نیست که در برج و بلندمرتبه سازی ظهور پیدا کند بلکه توسعه زمانی ظهور پیدا می کند که اگر برجی دچار حریق شد امکانات اطفاء حریق آن ساختمان وجود داشته باشد.

بلندمرتبه‌سازی مشهد در راستای تفاخر است
سید مهدی درهمی،  مدیر عامل شرکت سپاد خراسان در مصاحبه ای نیزدر اردیبهشت ماه سال جاری در خصوص بلند مرتبه سازی بیان کرد: موضوع این است که بلندمرتبه‌سازی امروز مشهد اصلا در راستای ایجاد شهر متراکم نیست، بلندمرتبه‌سازی امروز مشهد بیشتر در راستای تفاخر است و کاربرد آن فقط در زمینه لوکس‌سازی است. بلندمرتبه‌سازی در مشهد نوعی سوءاستفاده است و هیچ دخلی به موضوع شهر متراکم ندارد. در حال حاضر افزایش درآمدهای مدیریت شهری یکی از انگیزه‌های بلندمرتبه‌سازی است؛ اما این انگیزه باعث از بین رفتن فرصت‌های آینده می‌شود و نوعی پیش‌خور کردن فرصت‌های آینده است. 

ضوابط و ظرفیت‌های مرتفع سازی در مشهد نیازمند تدوین 
محمدرضا اخوان‌عبداللهیان ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ارتباط با بلند مرتبه سازی گفت: ضوابط و ظرفیت‌های مرتفع سازی در مشهد نیازمند تدوین است. اجرای طرح‌های حاشیه شهر مشهد مقدس با اعتبار بیش از 270 میلیارد تومان در مرحله اجرا است، مدیریت حاشیه شهر نیازمند یک سازمان واقعی اجرایی لازم است تا ضمن هم‌افزایی بین سازمان‌های مرتبط، طرح‌های یکپارچه را در این مناطق به اجرا درآورند. باید با اقدامات زیربنایی و توسعه‌ای در مناطق حاشیه شهر و کمتر توسعه یافته، این مناطق نیز به لحاظ کالبدی، فرهنگی و اجتماعی توانمندسازی شوند. علاوه بر مناطق حاشیه‌ای باید به مناطقی مانند روستاهای حریم شهر نیز توجه ویژه صورت گیرد و مدیریت حریم و اراضی این بخش نیز انجام شود تا از شکل‌گیری حاشیه‌ای دیگر در حاشیه شهر جلوگیری شود. از ظرفیت بافت فرسوده می‌توان برای جذب سرمایه‌گذاری و رونق مسکن و بهسازی این بافت‌ها با اولویت ماندگاری اهالی ساکن در آن منطقه و مشارکت ایشان استفاده کرد. امیدواریم بتوانیم با تعامل و همکاری بین اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و شورای اسلامی شهر و دیگر ارکان مدیریت شهر از ظرفیت سمن‌ها و انجمن‌های مردم نهاد برای پیشبرد اهداف استفاده کنیم.

و اما بعد...
بلندمرتبه سازی در پایتخت معنوی جهان اسلام این روزها شاید از فرصت به تهدیدی برای شهر تبدیل شده است؛ بلند مرتبه سازی های اطراف بارگاه رضوی سبب می شود که این ساختمان ها نمای نامناسبی به اطراف منطقه ثامن بدهد و از سوی دیگر آثار تاریخی که در این منطقه قرار دارد را به نابودی می کشاند. از تمام این مطالب بگذریم با توجه به ترافیک بالای اطراف حرم مطهر، بلند مرتبه سازی سبب می شود که جمعیت بیشتری به منطقه هجوم بیاورند و منابع موجود در آن را با بحران مواجه خواهند کرد. به نظر می رسد قوانین مربوط به بلندمرتبه سازی نیازمند توجه بیشتر بوده و بر این اساس لزوم توجه جدی بدان احساس می شود.
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار