در نشست خبری اولین کنگره بین المللی فناوری های نوین آزمایشگاهی مطرح شد؛
کد خبر: ۵۱۲۷۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰ 22 October 2017
دبير علمی پنجمین کنگره ملی اولین کنگره بین المللی فناوری های نوین آزمایشگاهی، گفت: وسعت خدمات آزمایشگاه های بخش خصوصی از بخش دولتی بیشتر است و می توان گفت که آزمایشگاه درجه یک، مربوط به بخش خصوصی هستند.

به گزارش تابناک تهران، "محمد جواد غروی" در نشست خبری پنجمین کنگره ملی اولین کنگره بین المللی فناوری های نوین آزمایشگاهی، اظهار داشت: در دو سال گذشته، بحث تجمیع آزمایشگاه های کشور، ارائه شد ولی در کشور بستر این گونه فعالیت وجود ندارد.

وی افزود: تجمیع آزمایشگاه های کشور، نیاز به یک سری زیرساخت ها دارد که بایستی فراهم شود که متأسفانه هنوز این زیر ساخت ها فراهم نشده است.

غروی تصریح کرد: در استان البرز کار تجمیع آزمایشگاه ها عملی شده است و نیاز است که در تهران و سایر شهرهای کشور نیز این اقدام صورت بگیرد.

دبير علمی کنگره، تصریح کرد: هر چقدر آزمایشگاه ها بزرگ تر و به هم نزدیک تر باشند؛ هم به نفع مردم و هم به نفع کشور است.

وی افزود: وسعت خدمات آزمایشگاه های بخش خصوصی از بخش دولتی بیشتر است و می توان گفت که آزمایشگاه درجه یک، مربوط به بخش خصوصی هستند. 

آزمایشگاه های بخش خصوصی به سمت تجمیع پیش می روند

رییس انجمن بالینی و رییس کنگره پنجمین کنگره ملی و اولین کنگره بین المللی فناوری های نوین آزمایشگاهی در ادامه این نشست نیز، اظهار داشت: پنجمین کنگره ملی و اولین کنگره بین المللی که در سالجاری برگزار می شود با کنگره هایی که در سالیان گذشته برگزار شده است تفاوت های زیادی دارد. 

"سید حسین فاطمی" افزود: علم پزشکی همیشه در حال تغییر است و آخرین فناوری های روز دنیا در علوم آزمایشگاهی در این کنگره ارائه می شود. 

وی تصریح کرد: در این کنگره آخرین تکنولوژی را به همکاران آموزش می دهیم. 

رییس کنگره به آزمایشگاه های خصوصی و دولتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد 5000 آزمایشگاه خصوصی و دولتی در سراسر کشور فعال هستند که هر کدام از این آزمایشگاه ها یک نفر بعنوان مسوول فنی فعالیت می کند و می توان گفت بطور میانگین در هر آزمایشگاه تعداد 20 نفر مشغول به کار هستند و در مجموع تعداد 100 هزار نفر در آزمایشگاه های سراسر کشور فعالیت دارند. 

وی افزود: آزمایشگاه های بخش خصوصی به سمت تجمیع پیش می روند و در حال حاضر، در چند جای تهران، آزمایشگاه ها با تجمیع شدند.

فاطمی تصریح کرد: در بحث تجمیع بایستی به موضوع دسترسی مردم توجه کرد و اگر به آن توجه ویژه ای نشود؛ موضوع دسترسی با مشکل مواجه خواهد شد. 

با آزمایشگاه های حوزه مولکولی موجب پیشگیری از بیماری‌هایی همچون سکته و سرطان‌ها خواهیم شد

دبیر شبکه بیماری‌های ویروسی در نشست خبری پنجمین کنگره ملی و اولین کنگره بین‌المللی فناوری‌های نوین آزمایشگاهی، اظهار داشت: دانش فنی در آزمایشگاه های ما در سطح بالایی قرار دارند و طبق آمار تعداد تعداد برخی از دستگاه های نصب شده در ایران 1000 دستگاه است در صورتی که در اروپا به این میزان دستگاه در آزمایشگاه ها نصب نشده است.
 
"سیدمحمد جزایری" افزود: آزمایشگاه‌ها به طور کلی در دو حوزه مولکولی و جنرال فعالیت می‌کنند که در حال حاضر در کشور با بهترین استانداردها انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه مولکولی، گفت: این حوزه، نسبت به استانداردها عقب است و در این زمینه نیروی انسانی کافی در اختیار نداریم و متاسفانه اطلاع پزشکان متخصص در این راستا نیز اندک است؛ بر همین اساس در پنجمین کنگره ملی فناوری‌های نوین آزمایشگاهی تلاش کرده‌ایم که به این موضوع بپردازیم. 

جزایری افزود: در حال حاضر 10 تا 15 درصد آزمایشگاه‌های کشور در حوزه مولکولی فعالیت می‌کنند و این حوزه دارای اهمیتی بالایی است چون که امروزه با استفاده از این حوزه، خواهیم توانست موجب پیشگیری از بیماری‌هایی همچون سکته و سرطان‌ها شویم. 

وی در ادامه اظهار داشت: اگر آزمایشگاه ها تجمیع شوند و بصورت مرکزی اداره شوند؛ نیازی نیست که آزمایشگاه ها دستگاه های جدیدی تهیه کنند بیشتر از ظرفیت آنها باشد.

در قوانین وزارت بهداشت نقض قوانین وجود دارد 

رییس هیأت مدیره انجمن ملی تجهیزات آزمایشگاهی در پاسخ به پرسش خبرنگار تابناک، مبنی بر اینکه چرا وزارت بهداشت به موضوع آزمایشگاه ها ورود پیدا نمی کند و از آزمایشگاه ها حمایت بهتری انجام نمی گیرد تا آزمایشگاه ها بتوانند بهتر ارائه خدمات دهند و این که آزمایشگاه های دولتی با کمبود امکانات برخودار هستند و همه مردم توانایی ندارند که از خدمات آزمایشگاه های بخش خصوصی استفاده کنند، گفت: اگر نظارت و حمایت وزارت بهداشت و درمان از آزمایشگاه ها صورت بگیرد؛ خدمات با کیفیت بهتری انجام می شود.

"بهروز حاجیان تهرانی" افزود: در این زمینه کارهای زیرساختی بصورت مشخص انجام نشده و به شدت با نقص قوانین روبرو هستیم.

وی در ادامه گفت: در دنیای پیشرفته تمام زیر ساخت ها فراهم شده است و دولت ها فقط کار نظارتی را انجام می دهند.

حاجیان تهرانی تصریح کرد: در کشور ما دولت خودش کارها را انجام می دهد و کیفیت خدمات ارائه شده مناسب نیست و به همین دلیل، مردم ناراضی هستند.
وی افزود: در کشور ما همانند کشورهای پیشرفته، بایستی کارها به بخش خصوصی واگذار شود و دولت کار نظارتی را انجام بدهد. 

مدیر اجرایی پنجمین کنگره ملی و اولین کنگره بین المللی فناوری های نوین آزمایشگاهی در ادامه این نشست خبری، گفت: در این کنگره 16 کارگاه تخصصی برگزار می شود و تعداد 350 مقاله در این کنگره پذیرفته شده است که تعداد مقالات، نسبت به کنگره سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.

"اردشیر طاهر سیما" افزود: 35 تا 40 شرکت در کنگره شرکت می کنند و 50 سخنرانی در این کنگره صورت می گیرد. 


آزمایشگاه های درجه یک مربوط به بخش خصوصی است/ در قوانین وزارت بهداشت نقض قوانین وجود دارد

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
بیشتر این آزمایشگاه ها با کیت های الایزای سال ۱۹۷۰ می خواهند بعنوان یک آزمایشگاه مدرن مطرح باشند که امکان پذیر نیست از طرفی شرکت تولید کننده کیت با تکنولوژی ۵۰ سال پیش بعنوان تولید کننده پیشرو معرفی میشود . جمعیت آزمایشگاهیان و شرکت های تولید کننده کیت های الایزا باید بدانند مردم با تکنولوژی روز آشنا هستند و با تبلیغات نمی توانند بازار گرمی کنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار