پس از کش و قوس فراوان و حرف و حدیث‌های زیاد درباره تعیین وزیر پیشنهادی علوم و نیرو و اینکه این دو وزارتخانه نزدیک به 3 ماه با سرپرست اداره شدند، بالاخره روز شنبه نامه حسن روحانی، رئیس جمهوری درباره معرفی گزینه‌های این دو وزارتخانه توسط علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
کد خبر: ۵۱۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵ 24 October 2017
به گزارش تابناک : رئیس جمهوری طبق اصل 133 قانون اساسی نامه معرفی دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو را خطاب به رئیس مجلس نوشت و منصور غلامی و رضا اردکانیان را برای اخذ رای اعتماد برای این دو وزارتخانه به مجلس معرفی کرد. لاریجانی هم پس از قرائت نامه روحانی تشکیل جلسه رای اعتماد دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو را برای تکمیل کابینه دوازدهم یکشنبه آینده 7 آبان اعلام کرد. طبق قانون غلامی و اردکانیان یک هفته فرصت دارند که با حضور در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها و جمع نمایندگان برنامه‌های خود را تشریح کنند و با متقاعدسازی آنها در این باره که توان اداره وزارتخانه های مذکور را دارند، در جلسه رای اعتماد، نظر مجلسی‌ها را جلب کنند. البته طبق دستور لاریجانی از همان زمان اعلام وصول معرفی دو گزینه وزارتخانه‌های علوم و نیرو برنامه‌ها و سوابق وزرای پیشنهادی که از قبل تکثیر شده بود در اختیار نمایندگان قرار گرفت. گفتنی است؛ طبق تصمیم جدید رئیس مجلس و هیات رئیسه در روزهایی که وزیر پیشنهادی جدیدی به مجلس معرفی می‌شود، به مدت یک هفته یعنی تا زمان جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی، رفت و آمد خبرنگاران به کریدور و راهروی نمایندگان قطع می‌شود تا وزرای پیشنهادی با خیالی آسوده تر به لابی و رایزنی با نمایندگان بپردازند. بنابراین از همان دقایق اولیه وقت قانونی، وزرای پیشنهادی برای رایزنی با نمایندگان دست به کار شدند و طبق اظهارات حسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون ولایی منصور غلامی عصر روز یکشنبه برای توضیح برنامه‌های خود به دیدار اعضای فراکسیون ولایی رفت. وزیر پیشنهادی علوم در این جلسه برخی الویت‌های برنامه خود برای وزارت‌ علوم را تشریح کرد و تلاش برای توانمند‌سازی فارغ‌التحصیلان برای ورود به بازار کار، بالا بردن مهارت دانش‌آموختگان برای کارآفرینی و خود اشتغالی را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته خود اعلام کرد.
دانشجویان معترض نامه نوشتند
البته ناگفته نماند که طبق اظهارات نمایندگان، رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو شرایط مساعد و مناسبی نسبت به غلامی دارد دارد و مورد اقبال اکثریت نمایندگان است. بنابراین بعید به نظر می‌رسد در جلسه رای اعتماد با مشکلی مواجه شود ولی این منصور غلامی، وزیر پیشنهادی علوم است که از همان ابتدای مطرح شدن نامش به عنوان وزیر پیشنهادی علوم از سوی جامعه دانشگاهی و دانشجویان با واکنش‌های منفی مواجه شد. تا حدی که بیش از ۵۰۰ فعال نشریات دانشجویی کشور از همان ابتدا بیانیه‌های اعتراضی صادر کردند و در واکنش به این انتخاب به رئیس جمهوری اعتراض کردند. این دانشجویان در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری، نوشتند: «در مبارزات انتخاباتی قول دادید که راه فرجی‌دانا ادامه می‌یابد.» آنها در نامه خود با انتقاد از این انتتخاب نوشتند: «ما دانشجویان اما همچنان به عهدی که با ما بسته بودید، امیدوار بودیم تا اینکه خبر منتفی شدن بعضی گزینه‌های حداقلی مدنظر برای وزارت علوم و رایزنی با چهره‌هایی که با انفعال و یا حتی همراهی خود با برخی نهادهای بیرون از دانشگاه، نقشی اساسی در عقب‌گرد نظام دانشگاهی در سال‌های اخیر داشته اند، از سوی برخی منابع رسمی به گوش رسید. چهره‌هایی که کارنامه عملکردشان در زمینه آزادی بیان و مطبوعات و یا نحوه تعاملشان با نشریات دانشجویی و دست‌اندرکاران آن، آن‌قدر سیاه است که معرفی‌شان به‌عنوان وزیر علوم، جایی برای تردید در وادادگی دولت در برابر اشخاص غیرمسئول غیرپاسخگویی که کمر به شکست ایده دانشگاه امن و آزاد و مستقل بسته‌اند، باقی نمی‌گذارد.»
قبل از شنیدن توضیحات وزرا درباره آنها نظر نمی‌دهیم
اعتراض دانشجویان به این انتخاب روحانی در حالی صورت می‌گیرد که برخی نمایندگان از جمله علیرضا محجوب، نماینده تهران در گفت‌وگو با «ابتکار» بر این باورند که نمی توان صرفا به دلیل نظر دانشجویان گزینه پیشنهادی وزارت علوم را رد کرد. او افزود: «تا زمانی که وزرای پیشنهادی در مجلس از عملکردشان دفاع نکنند، نمی‌توانیم درباره این افراد اظهارنظر کنیم. درست است که برخی دانشجویان و اساتید ما درباره وزیر پیشنهادی علوم نظری مثبتی ندارند و این نظرات از طرف مجلس هم قطعا شنیده می‌شود، ولی باید فرصت داد کسی که مورد اتهام قرار می‌گیرد از خودش دربرابر این اتهامات دفاع کند و بعد از شنیدن دفاعیات و توضیحات آقای غلامی مجلس درباره او تصمیم می گیرد.» این نماینده مردم تهران یادآور شد: «چه بسیار وزرای پیشنهادی که قبل از جلسه رای اعتماد قرار بوده به او رای ندهیم و در جلسه رای اعتماد به این نتیجه رسیدیم که باید به او اعتماد کنیم و چه افرادی که قرار بود به او رای اعتماد بدهیم، ولی در این جلسه به این نتیجه رسیدیم که نباید به او اعتماد کنیم. بنابراین شنیدن توضیحات و صحبت‌های افراد در جلب نظر و اعتماد نمایندگان یا خلاف آن موثر است و نباید پیشاپیش درباره کسی تصمیمی بگیریم.» محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این باره با محجوب هم عقیده است و درگفت‌وگو با «ابتکار» می‌گوید:« از آنجایی که چند میلیون دانشجو داریم، ممکن است برخی نسبت به انتخاب یک وزیر موافق و گروهی دیگر مخالف باشند بنابارین نمی‌توانیم این اظهارنظرات را به عنوان معیار انتخاب یک وزیر بدانیم. هر چند که باید نظر جامعه دانشگاهی و اساتید را درباره وزیر علوم بشنویم واز نظر منطقی آنها استفاده کنیم.»


جمالی ادامه داد: «البته در بررسی‌هایی که نسبت به دکتر غلامی انجام داده‌ام او فردی است که سابقه‌هایی در جهادسازندگی دارد و دکترایش را از استرالیا گرفته است و 64 سال سن دارد، ولی ایراد اینجاست که او در مسئولیت‌های ملی و ستادی در وزارت علوم مسئولیتی نداشته است و بالاترین مسئولیتش در این حوزه ریاست دانشگاه بوعلی همدان بوده است. بنابراین باید منتظر بود و دید که در جلساتی که در فراکسیون‌ها و کمیسیون ها و صحبت هایی که با نمایندگان دارد تا چه حد می‌تواند آنها را متقاعد کند.» بنابراین جمالی هم مثل محجوب معتقد است باید منتظر دفاعیات و صحبت‌های وزرای پیشنهادی باشیم و حرف آنها را بشنویم بعد درباره آنها تصمیم بگیریم چرا که گاهی درباره برخی افراد از ابتدا اجماع نظر وجود ندارد ولی رفته رفته با صحبت‌هایش می‌تواند نمایندگان را قانع کند واز آنها رای اعتماد بگیرد. پس نباید درباره این افراد هم عجله کرد.
بدون شناخت قضاوت نکنیم
البته محجوب همچنین بر این موضوع تاکید دارد که قبل از شنیدن اظهارات وزرا نباید درباره آنها قضاوت کنیم. او در این باره توضیح داد: «اول باید توضیحات وزرای پیشنهادی شنیده شود وهمانطور که جلسه رای اعتماد از طریق رادیو و تلویزیون پخش زنده دارد، مردم و دانشجویان هم مثل نمایندگان می‌توانند توضیحات دکتر غلامی را بشنوند شاید نظرشان درباره او تغییر کرد. ما هم پس از شنیدن توضیحات و دفاعیاتش در جلسه رای اعتماد تصمیم می‌گیریم به او رای بدهیم یا ندهیم.» محجوب همچنین به انتقاد از موضع‌گیری دانشجویان درباره غلامی قبل ازاینکه صحبت‌هایش از طریق مجلس شنیده شود پرداخت و در این باره گفت: «اگر قرار باشد پیشاپیش با تکیه بر صحبت دیگران درباره افراد نظری بدهیم پس جلسه رای اعتماد مجلس چه معنا و مفهومی دارد؟ در این صورت بهتر است که اصلا این حق رای اعتماد نمایندگان را برداریم و رای تشکل‌های دانشجویی جایگزین رای اعتماد مجلس شود. ولی اگر قرار است رای اعتماد در مجلس داده شود، نمایندگانی که قرار است رای بدهند یا قانع شوند که فلان شخص معتمد است به او رای بدهد، اگر هم مطمئن شدند که معتمد نیست رای ندهند و رئیس جمهوری باید نفر بعدی را به جای او به مجلس معرفی کند.»
دولت به مقوله فرهنگ بی‌توجه است
البته جمالی، برخلاف محجوب که تاکید دارد تا به شناخت کافی از وزیر پیشنهادی علوم نرسد درباره او حرفی نمی‌زند و نظر مخالف دانشجویان درباره غلامی را ملاک رای خود قرار نمی‌دهد، نسبت به مقوله فرهنگ و انتخاب وزیر پیشنهادی علوم انتقاداتی دارد. او با انتقاد از روحانی در این باره به ابتکار گفت: «شعار می دهیم که فرهنگ جز مسائل اصلی و دغدغه های ما است ولی در عمل به موضوعات فرهنگی دقت نظر نداریم. مثلا شاهدیم که رئیس جمهوری در جلسه رای اعتماد وزیرا در 17 مرداد، وزیر علوم را معرفی نکرد و وزیر آموزش و پرورش را هم یک روز مانده به معرفی وزرا عوض کرد. البته آقای بطحایی وزیر خوبی است ولی بدنه دولت مسائل دیگر را بر موضوعات فرهنگی ترجیح داده است و به موضوعات فرهنگی توجه کمتری دارد که باید نسبت به آن تغییر رویه دهد.»
رای مجلس همسو با اردکانیان
وزیر دیگری که قرار است یکشنبه آینده همراه با وزیر پیشنهادی علوم از نمایندگان رای اعتماد بگیرد رضااردکانیان، وزیر پیشنهادی نیرو است. فردی که ظاهرا مورد اقبال اکثریت نمایندگان است و تا کنون موضع‌گیری منفی از سوی نمایندگان نسبت به او اعلام نشده است. جمالی نسبت به رای اردکانیان از مجلس خوشبین است و به «ابتکار» می گوید: « درباره وزیر نیرو دکتر روحانی گزینه بسیار مناسبی را معرفی کرده است. اردکانیان فردی متخصص، علمی و با تجربه در این حوزه است و در سطوح مختلف این وزارتخانه کار کرده و در زمینه آب با سازمان‌های بین‌المللی همکاری داشته و در عرصه بین‌المللی شناخته شده است.» این نماینده مردم فساد در مجلس اردکانیان را گزینه مناسبی برای این وزارتخانه می‌داند که مجلس درباره او اتفاق نظر دارد. همچنین محجوب نیز بر این عقیده است که درباره اردکانیان مثل غلامی بحث های حاشیه ای وجود ندارد و اورا گزینه مناسبی برای این وزارت خانه می داند. این نماینده مردم تهران در خانه ملت همچنین به «ابتکار» گفت: «اردکانیان متخصص آب است و پس از سال‌ها که برقی ها و مکانیکی ها این پست را در اختیار داشتند، ازآنجایی که امروزه کشور با بحران آب مواجه است، رئیس جمهوری تصمیم گرفته است یک متخصص حوزه آب را برای وزارت نیرو درنظر بگیرد. حالا اینکه مجلس نسبت به او چه رویکردی نشان می‌دهد باید منتظر بود و دید آیا مجلس به این تخصص روی خوش نشان می دهد؟
لابی‌های سرنوشت ساز 
همانطور که گفته شد؛ وزرای پیشنهادی به مدت یک هفته از معرفی به مجلس تا زمان جلسه رای اعتماد فرصت دارند تا خودشان را به نمایندگان مجلس اثبات کنند و به معرفی خود و توانمندی و برنامه‌هایشان بپردازند. محجوب بر این باور است که پس از تشکیل این جلسات وزرای پیشنهادی با نمایندگان و تلاش برای معرفی بهتر خود، همه چیز بستگی به برنامه‌ها و تسلط و قدرت متقاعد کردن وزرای پیشنهادی و توضیحاتشان در فراکسیون‌های مجلس و دفاعیات آنها در روز رای اعتماد دارد. ولی جمالی موضوع را به نحو دیگری می بیند وبه «ابتکار» می گوید که همه چیز به لابی و رایزنی‌های وزرای پیشنهادی در این مدت بستگی دارد و اصلا نیازی نیست آنها برنامه جدیدی بدهد چرا که همه برنامه‌ها را مجلسی‌ها در برنامه ششم نوشته‌اند و وزرای پیشنهادی باید بگویند به چه نحوی قرار است برنامه ششم را اجرا کنند. 
بنابراین با معرفی گزینه‌های پیشنهادی دو وزارتخانه بی وزیر به مجلس، همه چیز برای تکمیل کابینه دوازدهم مهیا شده است. البته انتخاب گزینه وزارت علوم باعث نارضایتی و اعتراض تشکل‌های دانشجویی قرار گرفته است. چرا که این انتخاب را مغایر وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری می دانند. آنها توقع داشتند چهره‌ای مثل فرجی دانا، توفیقی یا میلی منفرد برای تصدی این وزارتخانه معرفی شود، ولی با معرفی گزینه پیشنهادی این وزارتخانه جامعه دانشگاهی واکنش اعتراضی نشان داد چرا که کمتر کسی انتظار چنین انتخابی را می کشید. 
بنابراین دانشجویانی که کم و بیش از عملکرد مدیریتی منصور غلامی مطلع هستند با درخواست از رئیس جمهور تقاضا کردند درتصمیم وانتخاب خود تجدیدنظرکند. هرچند که غلامی در زمان دولت اصلاحات عملکردهای اصلاح طلبانه نیز داشته است و همین امر باعث شده تا برخی چهره‌های اصلاح‌طلب فراکسیون امید او را گزینه نسبتا معقولی نسبت به سایر گزینه‌های مطرح شده ‌بدانند. بنابراین باید منتظر تصمیم نمایندگان در جلسه رای اعتماد بود و دید که آنها برخلاف رئیس جمهوری که صدای اعتراض آنها را برخلاف زمان انتخابات نشنیده گرفت، تا چه حد مطالبات دانشجویان را در این رای اعتماد مورد توجه قرار خواهند داد.







منبع : آخرین خبر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار