آلاینده های اصلی هوای تهران عبارت است از مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق ، منابع متحرک(خودرو و سوخت ان)عامل اصلی آلاینده های فوق می باشد ، عامل دیگر الودگی ، منابع ثابت (کارخانه ها و سوخت منازل) است .
کد خبر: ۵۱۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲ 04 November 2017
این روزها هوای تهران و سایر شهرستان های استان تهران الوده است ،امروز یازدهمین روزیست که هوای شهرمان ناسالم است .

عوامل اصلی آلودگی هوای تهران چیست ؟

آلاینده های اصلی هوای تهران عبارت است از: مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق ، منابع متحرک(خودرو و سوخت ان)عامل اصلی آلاینده های فوق می باشد ، عامل دیگر الودگی ، منابع ثابت (کارخانه ها و سوخت منازل) است .

ذرات معلق ، خطرناکترین آلاینده ها از بین آلاینده های فوق هستند. سازمان بهداشت جهانی (WHO)، این ذرات را خطرناکتر از هر آلاینده ای برای سلامت انسان میداند.
عامل اصلی مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران، مربوط به "ذرات معلق" است.

به علت ابعادی میکرونی این ذرات، سیستم بینی و گلوی انسان، قادر به جلوگیری از ورود آنها به درون بدن نیست. کودکان، بیش از بزرگسالان در مقابل نفوذ این ذرات به درون شش هایشان آسیب پذیر هستند.

بیش از 70 درصد "ذرات معلق" در هوای تهران را منابع متحرک (خودروها) تولید میکنند..

از این 70 درصد کمتر از 3 درصد توسط خودروهای سواری تولید بیش از 97 درصد توسط ، کامیونها، اتوبوسها، مینی بوسها و موتورسیکلت ها تولید می شود.

بر اساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران ، شهرداری موظف است تعداد ٨٤٠٠ دستگاه اتوبوس دیزلی خود را به فیلتر جذب دوده مجهز کند.
تاکنون و پس از گذشت ٤ سال از برنامه فقط در٥٠ دستگاه اتوبوس ،فیلتر دوده نصب شده است! و تعداد ٨٣٥٠ دستگاه اتوبوس باقی مانده ، همچنین اتوبوس ها ،کامیون های بخش خصوصی و دولتی عامل موثری در الودگی هوای تهران است.

 خودروهای فرسوده عامل دیگر الودگی هوای تهران است که لازم است دولت تسهیلات کافی در اختیار دارندگان این خودروهاقرار دهد تا در بازه زمانی مناسب به تدریج ،خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری حذف شود

وجود موتورسیکلت های کاربراتوری به ویژه در مناطق مرکزی شهر تهران ، عامل موثر الودگیست ،راه اندازی خط تولید موتورسیکلت برقی و جایگزین کردن موتورسیکلت کاربراتوری بنزین سوز به موتورسیکلت برقی در کاهش الودگی هوا اثر جدی بجا خواهد گذاشت.

و نهایتا ورود خودروهای هیبریدی و استفاده از سوخت های پاک و رعایت استانداردهای محیط زیستی هوای تهران را به هوایی پاک ،سالم و مطمئن تبدیل خواهد کرد .

صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار