حق شناس در صحن علنی شورای شهر تهران:
عضو شورای شهر تهران گفت: کم و بیش همه‌ ما می دانیم و حس می کنیم که حال تهران خوب نیست. آلودگی هوا و سفید بالک ها نفس مردم را بریده است.
کد خبر: ۵۱۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲ 05 November 2017
محمد جواد حق شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: در آغاز سخن بر خود لازم می‌دانم که پس از گذشت بیش از 5 ماه از 29 اردیبهشت ماه 96، از مردم شریف ایران به ويژه شهروندان تهران، رى و تجريش که این حماسه‌ با شکوه را با مشارکت 78 درصدی خود رقم زدند، تشکر به عمل آورم.

وی افزود: 29 اردیبهشت ماه گذشته را می‌توان یکی از «قلّه ها‌ی تاریخی» کشور و نقطه‌ی عطفی در سپهر سیاست ایران كه جايگاه جمهوريت را ارتفاع بخشيد برشمرد. نقطه‌ی عطفی که تاریخ جمهوری اسلامی را به پیش و پس از خود تقسیم می کند.اگر شهروندان تهرانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در اسفند 94، نمونه اى ارزشمند و فراموش نشدنى از شیوه‌ی مشارکت فعالانه و آگاهانه در انتخابات را به نمايش گذاشتند، در 29 اردیبهشت 96 با ايستادگى در صف‌هاى فشرده راى قاطعانه بر این تحوّل مهر تأیید زده و ثابت کردند که حل مسائل و معضلات کشور و به تبعِ آن مسائل پیچیده‌ شهرها، از دریچه‌ اندیشه، آگاهی و کاربستِ آن در تصمیمات جمعیِ جامعه گذر می‌كند.

عضو شورای شهر تهران گفت: آن چه که از انتخاب ملّت هویداست، انتظارات و مطالبات بسیار جدّیِ مردم از منتخبان و ضرورتِ تعهّد به پاسخگویی از سوى اعضای شورای شهر و شهردار تهران در قبال آرائی است که شهروندان، امیدوارانه و صبورانه برای ریختنِ آن به صندوق‌های رأی، ساعت‌هاى متمادى در صف ایستاده اند. این منتخبان به تأسی از حضرت امام)، خود را خدمتگزاران مردم می‌دانند و اکنون نوبتِ ماست که انتخاب آگاهانه‌ی مردم را با عملکردی شایسته و درخور پاسخ دهیم،

حق شناس تصریح کرد: گفتنى است تحققِ این مهم نیازمندِ تشخیصِ فرصت ها و تهدیدهای پیرامونی، استفاده‌ مطلوب از فرصت ها و دفعِ جسورانه‌ی تهدیدهاست. از جمله مطالباتی که ساکنان پایتخت از نمايندگان شان در شورای شهر پنجم دارند، ضرورت وفای به عهد، شفافیت و پاسخگویی است.

وی افزود: این امر نه تنها مطالبه‌ شهروندان، بلکه شرط بقای جریان اصلاح طلب است، چرا که در عرصه‌ سیاسیِ کشور، اصلاح طلبان پایگاه و پشتوانه ای جز انديشه آزاد و آرای مردم ندارند و حفظ این پشتوانه نیازمندِ داشتنِ تعهّد و پاسخگوییِ حداکثری در برابر ايشان است.

عضو شورای شهر تهران گفت: اگرچه در ظاهر فرصتی ٤ ساله پیش روی شورای پنجم قرار گرفته است، اما از زاویه‌ نگاهِ عملیاتی، فرصتی کمتر از ٢ سال پیش روی ماست. حال که دولت، نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، شهرداری و شورای شهر همگی با همت راى دهندگان همسو و همراه شده اند، با فرصتی تاریخی برای ادامه جريان اصيل اصلاح طلبى و خدمتگزاری شایسته به شهروندان تهرانی روبرو هستیم که استفاده از آن نيازمند هماهنگی، همکاری، همبستگی و در بالاترین سطحِ آن همیاری، میان نهادهای مذکور است. 

حق شناس تصریح کرد: انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 پیش روی ما قرار دارد و شرایط به گونه ای است که جلب مجدد اعتماد مردم به جریان اصلاح طلب، آسان نخواهد بود. در این ميان، عملکرد شورای شهر تهران و به ويژه شهردار منتخب ايشان در ٢ سال پیش رو بسيار مهم است. کسبِ موفقيت شورا موجب توفیق جریان اصلاح طلبى و ناکامیِ ايشان سرآغاز دومینوی شکست و از دست دادن اعتمادِ آحاد مردم خواهد بود و این هُشداری است که باید از هم اکنون بسیار جدّی گرفته شود.

وی افزود: ماهیتِ رابطه‌ میان شورا و شهرداری مطابق با آن چه که قانون معیّن کرده، ماهیتی آمیخته با نظارت مستمر و پاسخگویی مداوم است. اگرچه همگی سوار بر یک کشتی هستیم، در اين ميان از نجفى شهردار تهران در روند خدمتشان و انجام انتصاباتشان، انتظار دقت و مراقبت بیشتری داریم.

عضو شورای شهر تهران گفت: عمده ترین پاسخی که در روزها و هفته های اخیر در قبال نقد انتصابات شهردار تهران شنیده می‌شود آن است که «دیگران از رزومه‌ی مطلوبی برخوردار نیستند»!

حق شناس تصریح کرد: جناب آقای نجفی، اگر جوانان اصلاح طلب رزومه ندارند، ناشی از محرومیت ایشان از تصدی پست های مدیریتی و حتی كارشناسى و جلوگیری از ورودشان به سیستمِ اداریِ مدیریت شهری پایتخت در ١٤ سال گذشته بوده است. اگر کارشناسان و مدیران لایق اصلاح طلب در دولت مهرورزان مورد بی مهری قرار گرفته و اخراج یا پیش از موعد و به اجبار بازنشسته شدند، قرار نیست به بهانه هایی از این دست، پشت درهای مديريت شهری تهران و آن هم تا اطلاع ثانوی بلاتکلیف بمانند. شايد ایرادی نداشته باشد كه از اصولگرایانِ شایسته‌ و پاكدست موجود در بدنه شهرداری تهران نیز در برخى پست های مدیریتی استفاده شود، اما متکی بر خواست و اراده‌ی مردم، انتظار می رود در این دوره وجهِ غالب انتخاب همكاران مربوط به اصلاح طلبان باشد، چرا که مجموعه‌ی مدیریت شهری تهران در دوره‌ی جدید، امانت دارِ رأی اصلاح طلبان است و این واقعیت را نمی توان و نباید نادیده اِنگاشت.

وی افزود: کم و بیش همه‌ ما می دانیم و حس می کنیم که حال تهران خوب نیست. آلودگیِ هوا و سفید بالک ها نفسِ مردم را بریده است. ترافیک، روز به روز مردم را نا شکیباتر می‌کند. صدای گوش خراشِ جولانِ موتورسیکلت ها در خيابان‌ها و پياده روهاى شهر، تهران را در زمره‌ی پر استرس ترین پایتخت های جهان قرار داده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه ساحتِ فرهنگ و هویتِ تهران قدیم و نماد مردم سالارى در يكصد و ده سال اخير حتی توسط متولّی قانونگذاری در کشور و در روز روشن مورد تعرض واقع می شود. اين درد را بايد به كجا برد؟ بايد صادقانه و دردمندانه اعتراف كنم كه حال شهرمان تهران خوب نیست.

تامین 40 درصدی هزینه‌های اداره پایتخت با فروش هوا و زمین

حق شناس تصریح کرد: بررسی بودجه مصوب شهرداری تهران در سال های 94 ، 95 و 96 نشان می دهد که سهم مجموع درآمدهای حاصل از «عوارض بر مازاد تراکم» و «تغییر کاربری اراضی شهری» از کل بودجه‌ی مصوب، سالانه بیش از ٤٠ درصد بوده است. به بیان دیگر، فقط در ٣ سال اخیر و هر سال به اندازه‌ی ٤٠ درصد از هزینه های اداره‌ پايتخت را با فروش هوا و زمینِ شهرمان و آينده‌ فرزندان مان تامين کرده ایم.

وی افزود: در این شرایط، نخست باید پذیرفت که با تهرانی بحران زده مواجهیم که مهارِ آن سال ها زمان خواهد برد. دوم آن که باید بدانیم رفعِ اساسی و ریشه ایِ هر فاجعه ای، نیازمندِ تلاش بی وقفه، داشتن نگاه بلند مدت و تحمل سختی ها و دشواری های فراوان است. از این رو همه‌ بازیگران عرصه‌ی مدیریت شهری در پایتخت یعنی تصمیم گیران، تصمیم سازان و مجریان و شهروندان باید خود را برای مواجهه با دشواری ها آماده کرده و صبور باشند و داشتنِ نگاهِ همزمانِ کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت در اصلاحِ وضعیت موجود را فراموش نکنند.

عضو شورای شهر تهران گفت: چندی پیش نجفى شهردار تهران در گزارشى به شوراى شهر حجم بدهی های شهرداری تهران را بالغ بر ٣٢ هزار میلیارد تومان اعلام كرد. سؤالی که در اذهان ایجاد می شود آن است که مدیریت شهری، منابع و مصارف شهر را چگونه اداره کرده که در یک دوره ی حدوداً ١٢ساله، این میزان بدهی به بار آمده است؟ یقیناً ٣٢ هزار میلیارد تومان بدهیِ شهرداری تهران رقمی غیر قابل پذیرش، محکوم و حاکی از مدیریت نامطلوب تهران و مصداق فرصت سوزى براى آيندگان، در سال های اخیر است.
بدهی ٣٢ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران فارغ از آثار مخرّب مالی و اقتصادی که برای مدیریت شهری تهران به همراه داشته است، منجر به تخریب سرمایه‌ی اجتماعی و اعتماد شهروندان به ویژه پیمانکاران حوزه‌ی شهری شده و اعتبار شهرداری تهران را زیر سوال برده است که ما به ازایِ ریالی آن هیچگاه در محاسبات لحاظ نمی شود.

حق شناس تصریح کرد: امروز، روز فرهنگ عمومی است. کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران مصمم است تا در دوره‌ی جدید مدیریت شهری، عملکرد و اقدامات این نهاد را از کالبد-محور به انسان-محور ارتقا دهد. در این راستا، محور اصلیِ فعالیت‌های 7 کمیته، 1 کمیسیون فرعی و 2 ستاد در زیر مجموعه‌ی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در دوره‌ی پنجم، به شرح ذیل مورد تاكيد قرار خواهد گرفت:

1. آسیب شناسی و ساماندهی و بهینه سازی، مدیریت شورایی شهر با رویکرد اجتماعی 
2. افزایش نقش و سهم مشارکت مردم در اداره شهر
3. گسترش و تعمیق نگاه فرهنگی به شهر و اتکا به آن در مدیرت شهری
4. کنترل آسیب های اجتماعی
5. تعامل جدی با جامعه هنری در زیباسازی، هویت بخشی و آرامش بخشى در مدیریت شهری 
6. گسترش و تعمیقِ ورزش همگانی و نشاط اجتماعى 
7. درآمدزایی از سرمایه های شهرى در حوزه میراث تاریخی، فرهنگی و طبیعی تهران و رونق گردشگری شهری
8. نگاه کیفی به تعمیق ارزش های دینی و باورهاى مذهبی به جای نگاه کمی 
9. حفظ اسامی معتبر معابر و اماکن عمومی تهران و اِعمالِ تغییر نام صرفاً در موارد ضروری
10. افزايش مشاركت گروه هاى جامعه مدنى به ويژه سمن ها در اداره بهينه شهر

وی افزود: اینجانب به عنوان یک خدمتگزار در کنار فرد فرد همکارانم با شعار "شهر پاک" وارد این صحنه شده ام. آرزوی من شورای پاک، شهرداری پاک و شهری پاک برای مردم تهران، رى و تجريش است. شهری که مردم آن از نفس کشیدن، راه رفتن و زندگی کردن در آن شادمان باشند. آرمان من این است که بتوانم ذره ای از رنج این مردم بکاهم و ذره ای به آرامش، آسايش، شادمانی و رضایت ايشان بیافزایم.

عضو شورای شهر تهران گفت: بر عهد خود با این مردم و سوگندی که یاد کرده ام پایبند خواهم ماند. ما همه منافع و مصالح و مشکلاتی مشترک داریم و هم قسم هستیم تا امید این مردم و شهيدان راه آزادى و استقلال را نا امید نکنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار