چندی است نحوه تبلیغات موجود بر روی بدنه اتوبوس ها موجب اعتراض شهروندان شده است.این مبحث تنها به فضای اخبار و گزارش ها ختم نشد بلکه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز واکنش نشان داد و طی دستوری به روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری خواستار برگزاری نظرسنجی در بین مردم و رسیدگی در خصوص این پرونده شد . حال در این گزارش سعی شده است از چندین منظر این تخلف صورت گرفته بررسی شود.
کد خبر: ۵۲۰۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ 07 November 2017
چندی است نحوه تبلیغات موجود بر روی بدنه اتوبوس ها موجب اعتراض شهروندان شده است. 
این مبحث تنها به فضای اخبار و گزارش ها ختم نشد بلکه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز واکنش نشان داد و طی دستوری به روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری خواستار برگزاری نظرسنجی در بین مردم و رسیدگی در خصوص این پرونده شد . حال در این گزارش سعی شده است از چندین منظر این تخلف صورت گرفته بررسی شود.

تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها نقض آشکار قانون


برای بررسی تبلیغات از منظر قانونی به سراغ عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران رفتیم .

حجت نظری، عضو کمیسیون شورای شهر تهران در این خصوص گفت: طبق ماده 207 آیین‌نامه ‌راهنمایی و رانندگی، نصب هر نوع علائم و پلاک های متفرقه و همچنین الصاق یا نصب یا نقش هر نوع آگهی، نوشته، عکس و نوشتن عبارات و ترسیم نقوش روی شیشه ها یا بدنه درونی یا بیرونی وسایل نقلیه به منظور تجارت، تبلیغ، نمایش و مانند آن ممنوع است.

نظری ادامه داد: ماده 5 (ضوابط تبلیغات در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور) نیز دراین خصوص می گوید: انواع تبلیغات مجاز در بدنه خارجی اتوبوس‌ها و مینی بوس ها، صرفاً بر روی بدنه های طرفین (راست و چپ)، مجاز بوده و بر روی بدنه های جلو و عقب ممنوع می‌باشد و در تبصره1 همین ماده آمده است: هر نوع تبلیغات در خارج اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها بر چراغ‌ها و شیشه‌ها (جلو، عقب، طرفین، آیینه‌ها) ممنوع است.

او ادامه داد: بنابراین تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها به این شکل موجود نقض آشکار مقررات در سطح شهر است و متولیان تبلیغات، با تبدیل کردن اتوبوس‌ها به زندان متحرک موجب نارضایتی شهروندان شده‌اند. لذا لازم است سازمان زیباسازی به جد به موضوع ورود کند و مانع ادامه این تخلف که نارضایتی عمومی را درپی داشته است شود.

تبلیغ لازم است اما از راه درست

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این خصوص  گفت : اتوبوسرانی و حمل و نقل ما فقیر است چون هنوز یارانه می دهیم و از کمک های دولت هم محروم بوده است و تبلیغات یکی از راه های درآمد مترو و اتوبوسرانی است اما باید به شکل صحیح انجام شود و حقوق مسافر نباید تضیع شود و مسافر فکر کند که در زندان متحرک است.

علیخانی ادامه داد:در طراحی تبلیفات روی اتوبوس ها  باید دقت شود که مزاحمتی برای شهروندان  ایجاد نشود ضمن اینکه نباید از تبلیغات محروم شود ولی شکل آن اگر اشکال دارد باید  اصلاح شود.

پیگیری جدی تخلف صورت گرفته توسط شورای شهر تهران

 علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر تبلیغات نصب شده بر روی بدنه اتوبوس‌ها گفت: تذکرات لازم در این خصوص داده شده و این موضوع قطعا پیگیری می‌شود.

دفاع عجیب معاون حمل و نقل شهرداری  از تبلیغات + تهدید 

محسن پور سیدآقایی ، معاون حمل و نقل شهرداری تهران  چندی پیش در اظهار نظری در این خصوص گفته بود:به زودی براساس نظرسنجی از شهروندان تهرانی در مورد اجرای تبلیغات بر روی اتوبوس‌ها تصمیم گیری می‌شود.

او ادامه داد:طی بازدیدی از اتوبوس ها داشتیم و برخلاف تصور مسافران به راحتی از داخل اتوبوس بر فضای خارجی اشراف دارند، اگرچه این تبلیغات از نمای خارج به صورت یکپارچه به نظر می رسد،تبلیغات روی اتوبوس‌ها به مثابه سایه‌بانی برای نورآفتاب است و در دید مسافران خللی ایجاد نمی‌کند.

پور سید آقایی در پایان گفت:درآمد حاصل از تبلیغات، صرف اتوبوس‌ها شده تا سرویس بهتری به شهروندان ارائه شود و اگر مردم نظر به عدم اجرای تبلیعات داشته باشند، باید برای کسب درآمد راه دیگری را انتخاب کرده یا از خدمات خود کم کنیم.

یادآوری 2 نکته در خصوص صحبت های معاون حمل و نقل شهرداری خالی از لطف نیست.

1- پور سید آقایی در حالی گفته است که درآمد حاصل از تبلیغات صرف اتوبوس ها می شود که طاهری مسئول روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی نیز  چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار در این خصوص گفت: "چند سالی است پروژه تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها به صورت کامل به سازمان زیباسازی شهرداری تهران واگذار شده است و سازمان اتوبوسرانی تنها کاری که انجام می دهد این است که اتوبوس ها را در اختیار این سازمان قرار می دهد و بحث اجرا و نظارت بر تبلیغات روی اتوبوس ها از صفر تا صد در اختیار سازمان زیباسازی است."

2-پورسید آقایی در انتهای صحبت هایش گفت که "اگر مردم نظر به عدم اجرای تبلیغات داشته باشند، باید برای کسب درآمد راه دیگری را انتخاب کرده یا از خدمات خود کم کنیم" ، این در حالی است که معترضین به تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها به کلیت تبلیغات معترض نیستند و می گویند طبق قانون نباید بر روی شیشه های بغل و پشت اتوبوس ها تبلیغی نقش ببندد یعنی تبلیغات در بدنه اتوبوس ها به نحوی که شیشه ها را پوشش ندهد منعی ندارد و سوال اینجاست که با توجه به شرایط موجود و نارضایتی شهروندان تهرانی از ارائه خدمات اتوبوسرانی منظور معاون حمل و نقل از کاهش خدمات اتوبوسرانی در صورت مخالفت مردم با تبلیغات چیست ؟ و سوال دیگر اینکه مبلغ کل قرارداد این تبلیغات چقدر بوده است که با جمع آوری آن شرکت اتوبوسرانی مجبور به کاهش خدمات خود خواهد شد؟

3- پورسید آقایی در حالی که  گفته است  برخلاف تصور مسافران به راحتی از داخل اتوبوس  فضای خارجی دیده می شود، نکته مهم این است فضای داخل اتوبوس از بیرون دیده نمی شود و این خود امنیت مسافران را به خطر می اندازد.

زیر پا گذاشتن بند الف ماده 37 قانون پنجم توسعه

بر اساس ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه "برای پیشگیری و مقابله با بیمار یها و عوامل خطرساز سلامتی که بیشترین هزینه اقتصادی و اجتماعی را دارند، فهرست اقدامات و کالاهای آسیب‎رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و درصد عوارض برای این کالاها در ابتدای هر سال توسط کارگروهی با مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت وزارتخانه‎های امور اقتصادی و دارائی، بازرگانی، رفاه و تأمین اجتماعی و صنایع و معادن و معاونت تعیین و ابلاغ می‎شود". هم چنین بر اساس تبصره این ماده "تبلیغ خدمات و کالاهای تهدیدکننده سلامت که مصادیق آن سالانه توسط کارگروه موضوع بند (الف) این ماده تعیین و اعلام می‎شود از سوی کلیه رسانه‎ها ممنوع است."

این در حالی است که برخی از تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها شامل خوراکی ها و لوازم بهداشتی است که طبق ماده ذکر شده ممنوع است.

ادامه سکوت راهنمایی و رانندگی 

لازم به ذکر است راهنمایی و رانندگی به عنوان مجری قوانین حمل و نقل ، تا کنون و پس از اعتراضات مختلفی که از سوی شهروندان یا اعضای شورای شهر صورت گرفته است همچنان سکوت کرده و موضعی نگرفته است.

گفتنی است تا کنون در فضای مجازی در خصوص نحوه تبلیغات اتوبوس ها اقدام به نظر سنجی کرده اند که شهروندان با  حدود 80 درصد رای منفی ، نارضایتی خود را از نحوه تبلیغات نشان داده اند،  امید است با تغییر مدیریت شهری تهران که با شعار" شهر امید، مشارکت و شکوفایی" همراه بوده است شاهد شنیده شدن نظرات و انتقادات شهروندان توسط مدیران شهری باشیم.

با گذشت یک ماه از اعتراضات گسترده رسانه ها و شهروندان و تذکرات اعضای شورای شهر به تبلیغات نامناسب روی بدنه اتوبوس ها تغییری در روند این تبلیغات مشاهده نشده است و تنها به روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ماموریت داده شده است تا با برگزاری نظرسنجی نظرات شهروندان در این خصوص گرفته شود. این درحالی است که به نظر می رسد با دستور در خصوص نظرسنجی مشکلی از این معضل شهری حل نخواهد شد و باید راه حلی تخصصی ، استوار بر توان شورای شهر اتخاذ شود.

خبرنگار: دارا نثاری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار