یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی اظهار کرد: در صورت عدم درمان به موقع و مناسب، بیماری «پنومونی» می‌تواند کُشنده باشد.
کد خبر: ۵۲۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰ 12 November 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،دکتر حمیدرضا مرتضوی به مناسبت روز جهانی "پنومونی" (21 آبان) ، با بیان اینکه پنومونی یا ذات الریه (سینه پهلو) درگیری یا التهاب بافت ریه است، گفت: این التهاب و درگیری ریه بیشتر به علت عفونت ایجاد شده و این عفونت نیز می‌تواند منشا ویروسی یا میکروبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه این بیماری بیشتر در فصول سرد سال بروز می‌کند، گفت: پنومونی به طور معمول به دنبال یک سرماخوردگی ساده ایجاد می‌شود و اگر درمان مناسب در مورد سرماخوردگی انجام نشود، عفونت از قسمت فوقانی دستگاه تنفسی به قسمت تحتانی رسیده و ریه‌ها را درگیر می‌کند.

مرتضوی در خصوص علائم پنومونی، اظهار کرد: در سرماخوردگی ساده علائم بیمار در حد سرفه و عطسه ساده است، اما زمانی که ریه‌ها دچار عفونت شده و تبدیل به ذات‌الریه شودوسرفه‌ها شدیدتر و همراه با خلط بوده، تنفس فرد دچار مشکل می‌شود، تب بالا رفته و فرد دچار ضعف و نیز احساس درد در قفسه سینه می‌شود.

این فوق تخصص آسم و آلرژی بارزترین علامت پنومونی را سنگینی و تند شدن تنفس عنوان و تاکید کرد: به راحتی با درمان مناسب سرماخوردگی می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه امروزه مرگ ومیر ناشی از پنومونی به شدت کاهش یافته است، گفت: با این وجود در صورت عدم درمان به موقع و مناسب کماکان احتمال مرگ بر اثر پنومونی وجود دارد.کودکان از گروه‌های در معرض خطر ذات الریه هستند

وی افزود: حجم ریه کودکان کم است، بنابراین عفونت ریه در کودکان می‌تواند خطرناک باشد و ظرفیت تنفسی آنها را به شدت کاهش دهد.

مرتضوی تاکید کرد: در صورت ابتلا کودکان به پنومونی توصیه می‌شود والدین از هرگونه درمان خودسرانه اجتناب کرده و کودک را حتما نزد پزشک ببرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در سرماخوردگی با استراحت مناسب و استفاده بسیار از مایعات می‌توان از انتشار عفونت به قسمت‌های تحتانی دستگاه تنفسی خودداری کرد و در صورت بروز پنومونی نیز افراد باید استراحت کامل داشته و از مایعات استفاده کنند و بسته به نوع ویروسی یا میکروبی بودن عفونت، درمان مناسب نیز تجویز می‌شود.

مرتضوی افزود: در خصوص عفونت‌های ویروسی درمان بیشتر پشتیبانی و نگهدارنده است و در خصوص عفونت‌های میکروبی نیز در کنار اینها آنتی بیوتیک مناسب تجویز می‌شود.



منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار