دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران:
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران با تاکید بر لزوم همکاری شهروندان در شهر تهران برای کاهش آلودگی هوا تاکید کرد: بزرگترین مشکل برای کاهش آلودگی هوای تهران،مدیریتی است.
کد خبر: ۵۲۲۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲ 12 November 2017
کیومرث کلانتری در تشریح مصوبات دومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: این جلسه به ریاست استاندار تهران و با شرکت اعضای کارگروه استان تشکیل شد که مقرر بود هر یک از دستگاه‌های متولی امر کاهش آلودگی هوا گزارشی از اقدامات خود در زمینه کاهش آلودگی هوا را به عنوان دستور جلسه ارائه کند.

وی افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران و قانون هوای پاک، وظایفی برای هر یک از دستگاه‌های ذیربط در نظر گرفته شده است که در امر آلودگی ۲۶ دستگاه اجرایی در کلانشهرهای کشور وظایفی را بر عهده دارند. سازمان حفاظت محیط زیست نیز نقش نظارتی بر عملکرد این دستگاه‌ها را ایفا می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: در دو ماه آینده با توجه به فرا رسیدن فصل درختکاری در این کارگروه مقرر شده در فرمانداری‌های شهرستان‌های استان تهران کارگروه‌هایی برای توسعه فضای سبز شهرها بر اساس طرح جامع هر شهر تشکیل شود. در طرح جامع شهرها مشاورانی وجود دارند که حتما سرانه فضای سبز را در نظر گرفته‌اند. قطعا دستگاه‌های ذیربط برای تحقق این سرانه باید تلاش کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک، سرانه فضای سبز در کشور ۱۵ متر در نظر گرفته شده است که باید ظرف مدت ۱۰ سال این رقم محقق شود. در این جلسه برای تحقق افزایش سرانه فضای سبز در شهرهای استان تهران مقرر شد منابع مالی تامین شود.

کلانتری با اشاره به وجود ریزگردها به عنوان یکی از منابع آلوده کننده هوای شهر تهران گفت: با توجه به وجود ریزگردها باید با اتخاذ تدابیری از گسترش آن‌ها جلوگیری کنیم. توسعه فضای سبز و ایجاد کمربند سبز در اطراف تهران یکی از راهکارهای موجود است. بی‌تردید در توسعه فضای سبز شهر تهران باید از نهال‌های کم آب‌بر استفاده کنیم و برای تامین منابع آبی نیز از طریق خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب باید اقدام شود.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران بررسی کیفیت سوخت توزیع شده در استان تهران را یکی دیگر از دستورکارهای جلسه امروز ذکر و اظهارکرد: در جلسه امروز گزارشی توسط نماینده وزارت نفت در خصوص کیفیت سوخت توزیع شده در استان تهران ارائه شد. بنزینی که در استان تهران توزیع می‌شود در حال حاضر با استاندارد یورو۴ است اما از سال ۱۳۹۳ مقرر شده بود به مدت ۳۶ ماه علاوه بر توزیع بنزین با استاندارد یورو۴ به سمت توزیع بنزین با استاندارد یورو۵ نیز حرکت کنیم که امروز این مسئله خواست تمامی اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران بود. در استان تهران کیفیت نفت گاز ارائه شده نیز بهتر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: تغییرات کیفیت سوخت در تهران باعث شده که تعداد روزهای سالم در این استان افزایش پیدا کند؛ به طوری‌که سال گذشته تعداد روزهای ناسالم به ۸۹ روز رسید. البته هنوز این رقم زیاد است و امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود بتوانیم آلودگی ناشی از احتراق و زندگی روزمره شهری را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: به دلیل عدم بارش باران در پاییز امسال و وجود ریزگردها ۱۴ الی ۱۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم البته این آلودگی هیچ ربطی به خودرو و مسائل شهری نداشت و منشأ خارجی و طبیعی علت بروز آن بود.

کلانتری بررسی جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی را یکی دیگر از دستور جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران خواند و گفت: از ابتدای امسال پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شده است اما موتورسیکلت‌های انژکتوری همچنان پلاک می‌شوند. امیدواریم بتوانیم موتورسیکلت‌های برقی را جایگزین سه میلیون موتورسیکلت در شهر تهران کنیم.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد سازمان صنعت، معدن و تجارت احداث یک واحد تولیدی موتورسیکلت برقی داخل شعاع ۱۲۰ کیلومتری را پیگیری کند.

کلانتری افزود: جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران با رویکرد پیشگیری و گزارش‌گیری از دستگاه‌های ذیربط برگزار می‌شود و مقرر شده است در هر جلسه عملکرد دستگاه‌های ذیربط توسط سازمان حفاظت محیط زیست گزارش داده شود و هر دستگاهی که وظایف خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد توسط سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری‌های لازم انجام شود.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران از مردم تهران درخواست کرد با همراهی و هماهنگی مسئولان شهر تهران گام موثری در کاهش آلودگی هوای پایتخت بردارند.

کلانتری تصریح کرد: در استان تهران عزمی شکل گرفته به‌گونه‌ای  که هر هفته جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران برای بررسی عملکرد دستگاه‌های ذیربط برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: عمده مشکل آلودگی هوای شهر تهران بحث مدیریتی است که قطعا با همکاری و همراهی مردم با مسئولان قابل حل خواهد بود.

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص تامین زیرساخت‌های بهره‌گیری از موتورسیکلت‌های برقی در شهر تهران گفت: ۱۴۰۰ موتورسیکلت برقی وارد کشور شده و توسط نیروی انتظامی پلاک گذاری شده است. جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی یک تغییر رویکرد محسوب می‌شود لذا نیازمند تامین زیرساخت‌ها و عزم ملی است.

وی با اشاره به منابع آلاینده طبیعی و انسانی اظهارکرد: ریزگردها به عنوان یک منبع آلاینده طبیعی و وسایل نقلیه متحرک به عنوان منبع آلاینده انسانی قلمداد می‌شوند. برآورد ما نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از وسایل نقلیه متحرک است.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران افزود:  امروز آلودگی شهر تهران دیگر منوکسید کربن نیست بلکه ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون هستند که شهر تهران را با چالش مواجه می‌کند. برای شهر تهران ظرفیت زیستی چهار میلیون نفر در نظر گرفته شده بود این در حالیست که امروز جمعیت ثابت و متغیر شهر تهران به حدود ۱۷ میلیون نفر رسیده است. از سوی دیگر وجود ۱۷ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در این کلانشهر و وجود ۱۹ درصد صنعت کشور در این استان  همچنین استقرار ۳۰ درصد واحدهای صنفی در این استان یک فشار صنعتی را به این استان تحمیل کرده که در پی آن چالش‌های جدی را بر سر راه استان تهران قرار داده است.

وی تاکید کرد: هماهنگی مناسبی با مدیریت شهری تهران و مسئولان این استان به وجود آمده است تا آلودگی هوای پایتخت مهار شود. قطعا با همراهی و همکاری مردم این امر تحقق پیدا خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار