مدیر کل آموزش و پرورش استان قم:
مدیر کل آموزش و پرورش استان قم گفت: مهارت "نه گفتن" به آسیب های اجتماعی و رفتارهای پر خطر باید از سطح مدارس آغاز شود.
کد خبر: ۵۲۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷ 13 November 2017
به گزارش تابناک قم، حمیدرضا شیخ الاسلام صبح امروز در کارگاه آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر که در تالار فرهنگ و آموزش خانه معلم شماره 1 به مدت یک روز در حال برگزاری است، عنوان کرد: مهارت نه گفتن به آسیب های اجتماعی و رفتارهای پر خطر باید از سطح مدارس آغاز شود و مدیران و مشاوران تربیتی در این زمینه رسالت های مهمی بر عهده دارند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم افزود: تنها افراد آگاه، فهیم، فکور و دارای مهارت های لازم می توانند در برابر آسیب‌های اجتماعی ایستادگی کنند، به همین دلیل باید آموزش و پرورش تمرکز خود را بر روی تربیت چنین نسلی معطوف سازد.

وی تصریح کرد: تربیت و آگاهی بخشی رکن مهمی در پیشگیری از خطرات و آسیب های اجتماعی می باشد در این زمینه باید شیوه های مدیریتی را تغییر داد و نگاه زیرساختی مطلق در تربیت فرزندان در نظام آموزش و پرورش داشت.

شیخ الاسلام اظهار داشت: دستگاههای متولی در امر پیشگیری از آسیب ها باید با تعامل با آموزش و پرورش گام های مهمی در این عرصه بردارند.

وی بیان کرد: امروز یکی از دغدغه های جدی در جامعه، آسیب های اجتماعی می باشد که نگرانی های زیادی را برای متولیان امر آموزش و والدین ایجاد کرده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: یکی از مسائل مهم در جامعه امروزی این است که دیگر میزان تحصیلات عالی و دانشگاهی، مزیت به شمار نمی رود بلکه میزان ادب، آگاهی، تربیت و داشتن یک زندگی سالم به دور از آسیب ها دارای جایگاه ویژه ای است.

وی گفت: از سال 2010 دگرگونی های زیادی در جهان رخ داد اما همچنان ما بر روی حفظیات دانش آموزان تاکید داریم و بر روی محتوا و مفاهیم کم کاری صورت گرفته است.

شیخ الاسلام افزود: وجود کتاب های کمک درسی در مدارس یکی از نشانه های تاکید بر حفظیات است در حالی که به هیچ عنوان نباید کتابی افزون بر کتاب های درسی به دانش آموز تحمیل کرد و از محتوا غفلت ورزید.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر ایجاد حس رقابت در درس و کسب نمره بالا گاهی دانش آموزانی را تربیت می کند که خلاء اخلاق را می توان در آن ها مشاهده کرد، در حالی که رویکرد معلمین و مدیران باید تغییر رویکرد به سمت مفاهیم درسی و ارزشی باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: اگر بتوان در سطح مدارس در دانش آموزان، موفق به تغییر رفتار شد می توان در ارزشیابی مدعی توفیق بود همه باید در این راستا نگرش ها را تغییر دهند و این تغییرها را از خودمان آغاز کنیم.

وی عنوان کرد: آموزش و پرورش در شورای فرهنگ عمومی استان ها عضوی اصلی است و این شورا دغدغه های بیشماری در کاهش آسیب های اجتماعی دنبال می کند در این مسیر دشوار همه دستگاههای اجرایی و متولی وظیفه دارند به میدان بیایند.

شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: وجود آسیب های اجتماعی و رفتارهای پر خطر جامعه و فرزندان ما را به تباهی و نابودی می کشاند و اگر از امروز فکری نکنیم فردا فرصتی برای جبران باقی نمی ماند.

وی بیان کرد: یکی از روش های مدرن امروز در آموزش، روشی است که در آن روش معلمان و مدیران و مشاوران تربیتی گرد هم می آیند و با تشریح راهکارها و شناخت ضعف ها و معرفی نقاط قوت به یک خروجی خوبی در روش های تربیتی توام با روش های تدریس دست می یابند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم گفت: امیدواریم در ارزشیابی های نظام آموزشی میزان تلاش مدیران و مشاوران مدارس در ارتقای سطح اگاهی و مهارت در مقابله با آسیب های اجتماعی نیز مورد اهمیت بیشتری واقع شود.

وی در خصوص پیشگیری از اعتیاد نیز اظهار داشت: فروش مواد مخدر یک منبع درآمد میلیاردی برای سودجویان و قاچاقچیان به همراه دارد و حتی برای آن در دنیا یک صنعت تعریف شده است پس بهترین شیوه برای جلوگیری از اعتیاد در جامعه آموزش مهارت نه گفتن به خرید مواد مخدر است.

شیخ الاسلام تصریح کرد: جامعه ای که تقاضای مواد مخدر در آن کم باشد دیگر انگیزه ای برای فروش و قاچاق وجود ندارد ما برای پیشگیری از کاهش سن اعتیاد باید به سمت آموزش مهارت "نه گفتن" به مواد مخدر در میان نوجوانان و جوانان حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: مدیران مدارس باید با ایجاد ارتباط تنگاتنک و عاطفی با دانش آموزان زمینه را برای آموزش‌های راهبردی و کاربردی در مواجهه با آسیب ها فراهم سازند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم در پایان خاطرنشان کرد: باید به دانش آموزان عزت و اعتماد به نفس بدهیم تا بر استرس ها و تنش هایش غلبه کند و بتواند به آسیب ها نه بگوید در این راستا همه باید نقاط ضعف خود را بپذیریم و نقاط قوت را تقویت کنیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار