مسئول تعاونی مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب در گفت‌وگو با «تابناک»:
سازنده مسکن های مهر سرپل ذهاب، شرکت سازه کاران بود و نظام مهدسی استان به فرآیند ساخت نظارت می کرد. نقشه ای که از سوی نظام مهندسی به ما ابلاغ شد به صورت دقیق اجرا شد و من می توانم بر اساس سند و مدرک این موضوع را به اثبات برسانم. به دلیل عدم تخریب سازه های واحدها، می توان با 20 تا 25 میلیون تومان دوباره خانه ها را بازسازی کرد.
کد خبر: ۵۲۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰ 14 November 2017
پس از زلزله دردناکی که یک شنبه شب بخش های غربی کشور و استان کرمانشاه را لرزاند و بسیاری از خانواده های ایرانی را داغ دار کرد،  سئوال های فراوانی ذهن بسیاری از شهروندان را به خود مشغول کرد که از جمله آن آمار جان باختگان این رویداد و نیز چرایی تخریب ساختمان های است که از عمر آنها تنها چند سال می گذرد؛ ساختمان هایی مثل مسکن مهر که انتظار می رفت مقاومت بیشتری داشته باشند.

به گزارش«تابناک»، از جمله شهرستان هایی که در جریان زلزله اخیر به شدت آسیب دید و علاوه بر شمار بالای جان باختگان، تعداد زیادی از شهروندانش بی خانمان شدند، شهرستان سر پل ذهاب بود؛ شهرستانی که حتی ساختمان های مسکن مهرش نیز تخریب شد و  فرامرز کهزادی، مسئول تعاونی مسکن مهر این شهرستان این اتفاق را غیر عادی نمی داند.

مسئول تعاونی مسکن های مهر شهرستان سر پل ذهاب در گفت و گو با خبرنگار «تابناک»، در رابطه با آخرین وضعیت این شهرستان و نیز ساختمان های مسکن مهر گفت: مسکن مهری که در شهرستان سر پل ذهاب ساخته شد، یکی از مساکن مهر نمونه کشوری بود و این موضوع را من به جرأت می توانم ادعا کنم. این را به این دلیل می گویم که در مسکن مهر شهرستان ما چیزی حدود 2500 نفر ساکن بودند و از این جمع تنها 2 نفر در جریان زلزله کشته شدند.

کهزادی ادامه داد: من خودم یکی از ساکنین مسکن مهر هستم و زمان زلزله به اتفاق خانواده در واحدمان بودیم و اتفاقی برای نیفتاد. این را قبول دارم که دیوارهای پیرامونی ساختمان تخریب شد، اما مجتمع های مسکن مهر در بحث سازه ای و زیرساختی هیچ خسارتی ندیدند.

وی در مورد تصاویری که از مسکن مهر و خانه های معمولی در فضای مجازی منتشر شده و حکایت از تخریب نشدن خانه های عادی مجاور آپارتمان های مسکن مهر دارد، گفت: من خودم ساکن مسکن مهر هستم و در جریان ساخت این مجتمع ها نیز بودم. بیشتر انتقادهایی که می شود سیاسی است و من آنها را قبول ندارم. در منطقه ما گسل وجود دارد که در مجاورت مسکن مهر است و سبب شده همه خانه هایی که در این محدوده تخریب شدند. در سرپل ذهاب چیزی حدود 1000 تن کشته شدند که تنها 2 نفرشان ساکن مجتمع مهر بود.



وی افزود: اینکه بگوییم ساختمان های دیگر سالم هستند، درست نیست. تنها یک ساختمان که آن هم برای مدیرعامل یکی از شرکت های مسکن مهر است در این منطقه آسیب ندیده و همان ساختمان سوژه رسانه ها شده است.

کهزادی که در ارمنستان مهندسی عمران خوانده، در رابطه با قیمت تمام شده ساخت هر واحد گفت: در مورد قیمت تمام شده با شرایط کلید تحویل داده برای هر واحد متری 350 تا 360 هزار تومان تمام شده است.

وی ادامه داد: سازنده مسکن های مهر سرپل ذهاب، شرکت سازه کاران بود و نظام مهندسی استان به فرآیند ساخت نظارت می کرد. نقشه ای که از سوی نظام مهندسی به ما ابلاغ شد به صورت دقیق اجرا شد و من می توانم بر اساس سند و مدرک این موضوع را به اثبات برسانم.

کهزادی با رد این ادعا که گفته می شود در فرایند ساخت خانه های مسکن مهر  برخی مراحل نظام مهندسی حذف شد، ادامه داد: کل آزمایش هایی که شد و مراحلی که انجام شد مستند است و می توان به آنها رجوع کرد. 

وی ادامه داد: از هزار واحد مسکن شهرستان ما 576 مورد زیر نظر تعاونی ما بود که مشاغل آزاد را شامل می شد و مابقی که کارگری بودند نیز وضعیتی مشابه دارند و تحت تأثیر زلزله تخریب شدند.

کهزادی با تأکید بر اینکه در هزار واحد مسکن مهر تنها 2 نفر کشته شدند، افزود: این در حالی است که شما کشته های شهرستان سرپل ذهاب بیش از 1000نفر است.

وی در مورد برآورد هزینه ها برای ساخت دوباره خانه گفت: بررسی های کارشناسی انجام شده است و به دلیل عدم تخریب سازه های واحدها، می توان با 20 تا 25 میلیون تومان دوباره خانه ها را بازسازی کرد.

این مقام مسئول در پایان تأکید کرد: باید در تحلیل و قضاوت ها این مهم را نیز در نظر بگیرید که شدت زلزله رخ داده بسیار بالا بود و در برخی موارد حتی کوه ها را نیز با تغییرات قابل توجهی رو به رو کرد.

«تابناک» مسئله مسکن مهر را بدون نگاه سیاسی به صورت جدی پیگیری خواهد کرد و در این باره آمادگی دارد پاسخ نهادهایی مثل نظام مهندسی کشور را جهت روشن شدن ابعاد دیگر مساله منتشر نماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار