کد خبر: ۵۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳ 24 June 2015
در ١٠ سال گذشته ١٧٧ مورد زمین خواری شناسایی و به مراجع قضایی ارسال شده که تمام آنها دارای مجوز از سوی دستگاه های دولتی برای تخریب زمین های کشاورزی و ساخت و ساز در این زمین ها بوده اند. در سال های اخیر اجرای طرح هادی که برای توسعه روستایی در دستور کار قرار گرفت به عاملی برای قانونی کردن زمین خواری ها تبدیل شده است.
 
در طرح هادی برای توسعه روستا، بخشی از اراضی کشاورزی حریم روستا به عنوان جزیی از طرح قلمداد شده و بر این اساس امکان تخریب و ساخت و ساز در آن فراهم می شود. روش دیگر زمین خواری ، خریداری روستاهای متروکه یا مزرعه هایی که چند خانوار بیشتر در آنها زندگی نمی کردند و احداث ویلاها و مجتمع های رفاهی در آن است که به عنوان مثال می توان به پروژه مزرعه محمودیه واقع در شهرستان دماوند اشاره کرد.


*طرح هادی ٢٠٠ هزار هکتار از بهترین اراضی کشور را تخریب کرد

قباد افشار، رییس سازمان امور اراضی کشور آماری نگران کننده اعلام می کند. به گفته او فقط در قالب این طرح ٢٠٠ هزار هکتار از بهترین اراضی کشاورزی در شمال کشور تخریب شده است. او با بیان اینکه بردن اراضی در قالب طرح هادی، آن را از نظارت سازمان امور اراضی خارج می کند، توضیح داد: برخی در شمال کشور شالیزارهایی را که بسیار برای کشور با ارزش هستند به بافت روستا الحاق می کنند که در آنجا ویلاسازی کنند ، همچنین زمین های کشاورزی را که در کنار روستا یا کنار شهر قرار دارند خریداری می کنند تا آنها را الحاق کرده و مورد تغییر کاربری قرار دهند. 

موضوع وقتی تاسف انگیزتر می شود که رد پای دولتی ها را در این تخلفات مشاهده می کنیم. 

تشکیل پرونده برای استاندار سابق تهران، مسوولان شهرداری و تعاونی های مسکن و امور رفاهی دستگاه های اجرایی که افشار به آن اشاره می کند نشان می دهد یکی از متخلفان در بحث زمین خواری، خود دولت است.



* تخلف صدا و سیما در اراضی عباس آباد

صدا و سیما یا همان رسانه ملی نیز در این باب بدون تخلف نمانده و در عباس آباد مازندران بخشی از اراضی را زیر ساخت و ساز برده است. افشار در مورد تخلف امور رفاهی یکی از معاونت های صدا و سیما گفت: در این طرح، امور رفاهی صدا و سیما مجوزی را برای ساخت و ساز در عباس آباد مازندران دریافت کرده که براساس مجوز، قرار بوده در این مکان 20 درصد ساخت و ساز انجام دهد اما اقدام به ساخت و ساز 80 درصد آن کرده که در حال حاضر جلوی ادامه ساخت در این منطقه گرفته شده است.

رییس سازمان امور اراضی به زمین خواری های طالقان نیز اشاره کرد و ادامه داد: در طالقان وزارت نیرو اقدام به احداث سدی کرده که امروز اطراف این سد به محلی برای ساخت و سازهای غیرمجاز تبدیل شده است. وزارت نیرو برای تامین آب شرب سد احداث می کند آن وقت با ساخت ویلادر کنار سد و وارد کردن فاضلاب به آب های منطقه، تمام آب های قابل استحصال را آلوده می کنیم.

* تملک غیرقانونی تعاونی وزارت کشور در ١٧٠ هکتار از اراضی محمودیه

مزرعه محمودیه مدت هاست در راس اخبار زمین خواری قرار دارد، مزرعه ای با پنج، شش محلی ساکن که امروز مدعی این مزرعه معتقد است اینجا یک روستاست. 

افشار درباره این مزرعه متذکر شد: فردی به نمایندگی از تعاونی مسکن وزارت کشور ١٧٠ هکتار از اراضی این منطقه را به مالکیت خود درآورده است. طبق تعاریف ارایه شده، شهر، روستا، شهرک، آبادی و مزرعه هر یک دارای مشخصه هایی هستند. قابل توجه است که در این منطقه شهر آبسرد مساحتی حدود ٢٢٠ هکتار دارد. 

پس چطور ١٧٠ هکتار برای یک روستا به ثبت می رسد؟ حال آنکه این منطقه هیچ یک از مشخصه های روستا را ندارد و یک مزرعه تلقی می شود. در مزرعه محمودیه نه قبرستان وجود دارد نه مدرسه و نه هیچ نشان دیگری از روستا. ضمن آنکه کل این منطقه یا به گفته خود ذی نفعان روستا، به نام تنها یک نفر است.



* تخلف پدیده شاندیز مسجل شد

وی در خصوص پرونده پدیده شاندیز نیز اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نخستین شاکی پدیده شاندیز در سال ١٣٩٠ نسبت به صاحبان این شرکت اعلام جرم کرد، چرا که ٤١ هکتار از اراضی پدیده شاندیز به صورت غیرمجاز مورد تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز قرار گرفته است. رییس سازمان امور اراضی اضافه کرد: در همان روزهای نخست اعلام جرم وزارت جهاد کشاورزی علیه پدیده شاندیز، شهردار شهر شاندیز گزارشات خلاف واقعی در این زمینه ارایه کرد که سبب نقص هایی در روند بررسی این پرونده در دستگاه قضایی شد، اما پس از آن با پیگیری های صورت گرفته تخلف مسوولان پدیده شاندیز در تغییر غیرمجاز کاربری این اراضی مشخص و حکم های قبلی ابطال شد، در حال حاضر این پرونده در دستگاه قضایی در حال بررسی و صدور حکم نهایی است.



* شکایت از وزیر علوم دولت دهم

رییس سازمان امور اراضی تصریح کرد: این سازمان با جدیت با پرونده های تخلف در عرصه های کشاورزی و اراضی ملی برخورد می کند، اخیرا از کامران دانشجو که وزیر علوم دولت دهم بود اما در دوره مسوولیتش در استانداری تهران مجوزهای غیرقانونی را صادر کرده شکایت کردیم و پرونده وی را به همراه اعلام جرم های متعدد از برخی شهرداران دولت گذشته به دستگاه قضایی ارسال کردیم. 

بنا به گفته قباد افشار درباره این پرونده زمین خواری هم از شهردار وقت لواسان شکایت شده است و هم از استاندار تهران، شکایت از دانشجو، به این دلیل صورت می گیرد که باوجود اینکه طرح در شورای عالی تصویب نشده بود دستور تفکیک و ساخت وساز را داد و این را ابلاغ کرد.



* تخریب ویلای یک چهره سرشناس ورزشی

وی در پاسخ به این پرسش که برای مقابله با زمین خواری ها چه اقدامی انجام شده است به نمونه ای اشاره کرد و گفت: هفته قبل ما در کرج اقدام به تخریب ویلای یکی از چهره های ورزشی کردیم که به شکل غیرقانونی ساخته شده بود و برای تمام پرونده هایی که فرد، مجرم شناخته شود همین حکم اجرا خواهد شد. وی همچنین اضافه کرد: تغییر کاربری های بزرگ زمین های کشاورزی در یک سال گذشته مشاهده نشده چراکه در طول یک سال اخیر جلوی هر ساخت و سازی در اراضی حریم روستاها گرفته شده است. رییس سازمان امور اراضی کشور در ادامه با اشاره به اینکه سامانه ١٣١ برای ارتباط مردمی با سازمان حفاظت از اراضی راه اندازی شده است، افزود: مردم می توانند هرگونه تخلف در این زمینه را به این سازمان اطلاع دهند. همچنین ٣٠٠ اکیپ جدید گشت های مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی امسال در کشور ایجاد می شود. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار